• Vipera

Testat spikmatta?

Söker åsikter om spikmattor från de som inte är uttagna av de som säljer. Litar såklart inte på recensioner på affärens egen hemsida. Reportage i Aftonbladet idag verkar ju lovande dock.

Vill ha en dotter men ännu hellre, ett barn...
  • Svar på tråden Testat spikmatta?
  • Gosevännen

Min syster har en Shaktimatta, och den tycker jag är bra! Enda minuset är att man måste vara naken, åtminstone för oss har det inte funkat ens med en tunn skjorta emellan. Naken = kallt om du inte ligger under täcket!

Själv köpte jag en grön spikmatta (spikmattan.se) för med den kan man ha kläder på, och jag tror att det är betydligt effektivare än shaktimattan.
    MEN, jag har problem med svanken och nacken, har skolios, och mattan passade mig inte alls!
    Den är så hård, så jag kunde inte få till en lagom rundning vid varken svanken eller nacken, så den hjälpte mig inte.

Shaktimattan är mjukare och mer lätthanterlig, så med den kan jag sätta ex. händerna under mattan just vid svanken, och så får jag "spikarna" att röra huden just där jag behöver.

Spikmattan tror jag däremot är mer hygienisk då den bara är att skölja av, lite jobbigare med shaktimattan som ju har tyg, och tar längre tid att torka.

• Hjartesjalen
    Gosevännen skrev 2009-04-20 19:48:25 följande:
    Min syster har en Shaktimatta, och den tycker jag är bra! Enda minuset är att man måste vara naken, åtminstone för oss har det inte funkat ens med en tunn skjorta emellan. Naken = kallt om du inte ligger under täcket! Själv köpte jag en grön spikmatta (spikmattan.se) för med den kan man ha kläder på, och jag tror att det är betydligt effektivare än shaktimattan.MEN, jag har problem med svanken och nacken, har skolios, och mattan passade mig inte alls!Den är så hård, så jag kunde inte få till en lagom rundning vid varken svanken eller nacken, så den hjälpte mig inte.Shaktimattan är mjukare och mer lätthanterlig, så med den kan jag sätta ex. händerna under mattan just vid svanken, och så får jag "spikarna" att röra huden just där jag behöver.Spikmattan tror jag däremot är mer hygienisk då den bara är att skölja av, lite jobbigare med shaktimattan som ju har tyg, och tar längre tid att torka.
    ja just det, spikmattan e det jag har!
  • Hjartesjalen

Gosevannen, jag tror inte du beh ha mattan exakt dar du har problemet, sa som med din rygg, utan det ska funka anda, med olika smarta man har i kroppen pga endorfiner som kroppen slapper ut for att det ger smarta med att ligga pa mattan.

Jag har ocksa ryggproblem o nacken, men jag sitter ofta pa den o lagger den pa golvet o satter bada fotterna pa, funkar kanon. Ett tips bara....

• ALisaE
    Gosevännen skrev 2009-04-20 19:48:25 följande:
    Min syster har en Shaktimatta, och den tycker jag är bra! Enda minuset är att man måste vara naken, åtminstone för oss har det inte funkat ens med en tunn skjorta emellan. Naken = kallt om du inte ligger under täcket! Själv köpte jag en grön spikmatta (spikmattan.se) för med den kan man ha kläder på, och jag tror att det är betydligt effektivare än shaktimattan. MEN, jag har problem med svanken och nacken, har skolios, och mattan passade mig inte alls! Den är så hård, så jag kunde inte få till en lagom rundning vid varken svanken eller nacken, så den hjälpte mig inte. Shaktimattan är mjukare och mer lätthanterlig, så med den kan jag sätta ex. händerna under mattan just vid svanken, och så får jag "spikarna" att röra huden just där jag behöver. Spikmattan tror jag däremot är mer hygienisk då den bara är att skölja av, lite jobbigare med shaktimattan som ju har tyg, och tar längre tid att torka.
    Har du provat böja på benen och ha fötterna ganska nära rumpan? Då kommer svanken lite längre ner i mattan. Men jag tror också som hjartesjalen att det hjälper även om den inte trycker på exakt rätt ställe, eftersom musklerna kommer slappna av.
    Emre 041129, Leo 071228
  • Gosevännen

Hjartesjalen och ALisaE: Ja, jag har provat ligga med benen böjda och haft dem rätt upp i luften och allt möjligt, men jag får inte ner svanken tillräckligt, säkert pga av min skolios.
    Har sålt den till en arbetskompis nu, för jag fick den inte att hjälpa då jag inte kunde ha den just vid svanken och nacken. Funkade inte på mig iaf att bara ha den "runtomkring" och på så sätt bli "behandlad".

Om man bortser från det faktum att den är väldigt hård och inte så formbar, så tror jag den är betydligt effektivare än shaktimattan, just för att "spikarna" är rejälare och mer jämt fördelade än "blommorna" på shaktimattan!

• ALisaE
    Gosevännen skrev 2009-04-20 20:17:47 följande:
    Hjartesjalen och ALisaE: Ja, jag har provat ligga med benen böjda och haft dem rätt upp i luften och allt möjligt, men jag får inte ner svanken tillräckligt, säkert pga av min skolios. Har sålt den till en arbetskompis nu, för jag fick den inte att hjälpa då jag inte kunde ha den just vid svanken och nacken. Funkade inte på mig iaf att bara ha den "runtomkring" och på så sätt bli "behandlad". Om man bortser från det faktum att den är väldigt hård och inte så formbar, så tror jag den är betydligt effektivare än shaktimattan, just för att "spikarna" är rejälare och mer jämt fördelade än "blommorna" på shaktimattan!
    Jag håller med dig om att det känns som att den svenska mattan ger mer effekt. Jag har också väldigt svårt att komma åt i nacken eftersom den är så hård. Jag hade egentligen velat ha en av varje Men skulle jag köpa en nu så skulle det bli den svenska.
    Emre 041129, Leo 071228
  • 2Barns Mamma
    Kristall07 skrev 2009-04-20 14:39:06 följande:
    De enda som inte rekommenderas ligga på dem är väl personer med hjärtproblem samt gravida. Prova stå på den när ni diskar, jätteskönt.....Love shakti....
    jasså! jag har hjärtproblem varför kan inte jag ligga på min matta?
  • Kristall07

2Barns Mamma skrev 2009-04-21 09:34:59 följande:

jasså! jag har hjärtproblem varför kan inte jag ligga på min matta?
    Hej!
    Det sätter igång blodcirkulationen ganska kraftigt och då kan det bli för mycket för hjärtat om man har problem. MEN, sunt förnuft går ju självklart före och klarar man t.ex. av att jogga eller annat som sätter fart på cirkulationen mer än vanligt så fungerar mattan säkert bra också. Mår du bra av den så är allt frid och fröjd, det handlar om att lyssna på sin kropp här. Jag vet andra med hjärtproblem som det fungerar bra för också. Det är bara så att man vill "försäkra sig" ifall något skulle hända.

mimmi 1 skrev 2009-04-20 19:38:25 följande:
    oj, jag klarar inte av att stå på den...det gör ju ooont men jag har den under fötterna när jag sitter framför tv:n eller datorn... men till slut kanske jag klarar att stå på den... jag har ju kommit över det hemska smärtan som blir när man har den under rumpan, så vem vet?
    Ha, ha! Låter roligt, har ej testat den på rumpan än! Men prova stå med strumpor (tunna) först då! Lycka till!
  • Uncovered

Jag har valt läänge mellan en svensk och en shaktimatta..
    I lördags beställde jag en svensk från Azon!
    Idag kom paketet och jag gick och hämtade det, tyckte att det kändes lite lätt. Öppnade paketet, och där ligger en shakti!
    Så det får väl bli den då ;)

• ALisaE
    Uncovered skrev 2009-04-21 16:46:09 följande:
    Jag har valt läänge mellan en svensk och en shaktimatta.. I lördags beställde jag en svensk från Azon! Idag kom paketet och jag gick och hämtade det, tyckte att det kändes lite lätt. Öppnade paketet, och där ligger en shakti! Så det får väl bli den då ;)
    Nä, vad trist! Men båda mattorna är ju bra, så du blir säkert nöjd ändå (jag antar att du inte tänker börja tjorva och byta mattan?).
Svar på tråden Testat spikmatta?