• Vipera

Testat spikmatta?

Söker åsikter om spikmattor från de som inte är uttagna av de som säljer. Litar såklart inte på recensioner på affärens egen hemsida. Reportage i Aftonbladet idag verkar ju lovande dock.

Vill ha en dotter men ännu hellre, ett barn...
  • Svar på tråden Testat spikmatta?
  • hot fuss
    Lindisen81 skrev 2009-06-14 13:55:01 följande:
    någon som vet vad som sägs med att använda spikmatta under graviditet? är i början av graviditeten och vill så gärna använda min matta... men vet inte vad rekomendationerna är. är det som skupunktur så borde det väl inte vara nå problem då man kan få akupunktur mot foglossningen, även tensplattor som stimulerar... vågar jag använda mattan?
    tror det står på att man inte ska anv dem alls under grav.
  • Vipera
    Lindisen81 skrev 2009-06-14 13:55:01 följande:
    någon som vet vad som sägs med att använda spikmatta under graviditet? är i början av graviditeten och vill så gärna använda min matta... men vet inte vad rekomendationerna är. är det som skupunktur så borde det väl inte vara nå problem då man kan få akupunktur mot foglossningen, även tensplattor som stimulerar...vågar jag använda mattan?
    Det finns ingen forskning helt enkelt och därför kan man inte säga att det är ok. Svensk forskning om just detta skall starta i höst för att man skall kunna rekommendera just om dessa saker som exempelvis gravida. Kvinnan som pratade i radion som projektledare har en matta själv och vill veta varför den ger effekt och om det är att likna vid TENS bland annat.
    Just detta precis som med massage eller spikmatta under graviditet, om något går fel så kommer man att tro att just detta var nog det som skapade felet. Ingen av oss som njuter på våra mattor vill ha rubriker om dödsfall, missfall osv som kan kopplas till mattorna ju. Så hur mycket jag än sörjer att min egen gravida fru inte kan ligga på mattan just nu så är jag tacksam över att man avråder innan man vet ifall något skulle hända ju. Detta sagt så tror jag absolut och fullständigt att det är ofarligt att ligga på mattan som gravid, men det är så sorgligt om något går fel med fostret och jag kan förstå om man söker en orsak.
  • Aqua78
    Hej...är på väg att köpa mig en spikmatta men tänkte kolla om nån här vet hur det är när man ammar?Läste att det frigörs en massa slaggprodukter mm...det påverkar inte mjölken??
  • Saskia
    Aqua78 skrev 2009-06-14 18:39:30 följande:
    Hej...är på väg att köpa mig en spikmatta men tänkte kolla om nån här vet hur det är när man ammar?Läste att det frigörs en massa slaggprodukter mm...det påverkar inte mjölken??
    Jo, jag tror att det är utrensande och slagget går ut i mjölken.
  • Schnauser

Ingen som testat den ryska?

Jag behöver SEMESTER! *utarbetad*
  • Kristall07

hot fuss skrev 2009-06-14 19:35:24 följande:

från shaktimattans hemsida Det vill vi inte rekommendera. Men troligtvis är det ingen risk.
    Japp, sker alltså på egen risk. Är man van och har legat på sin matta före graviditeten skulle jag inte tänka mig att det är ngn fara, men det är inget någon vill ta på sig för OM det skulle hända ngt får tillverkarna skulden.

Blir jag med barn ligger jag kvar på min matta som jag gjort i över ett års tid nu. Kanske skulle vara lite försiktig till en början dock.

Lyssna på er intuition! Vad säger den, vad säger kroppen när ni ligger där? Är man orolig skulle jag inte rek personen att ligga på den vid graviditet.
  • ALisaE

Många som masserar (olika sorters massage) har sagt åt mig att det finns punkter i nedre delen av ryggen (tex) som är utdrivande, så om man masserar dessa punkter så kan det gå så illa att man driver ut ett foster. Jag vet inte hur mycket som forskats inom området, men det kan nog vara klokt att försöka undvika just dom utdrivande punkterna under en graviditet.

• Lindisen81
    Vipera skrev 2009-06-14 18:28:29 följande:
    Det finns ingen forskning helt enkelt och därför kan man inte säga att det är ok. Svensk forskning om just detta skall starta i höst för att man skall kunna rekommendera just om dessa saker som exempelvis gravida. Kvinnan som pratade i radion som projektledare har en matta själv och vill veta varför den ger effekt och om det är att likna vid TENS bland annat.Just detta precis som med massage eller spikmatta under graviditet, om något går fel så kommer man att tro att just detta var nog det som skapade felet. Ingen av oss som njuter på våra mattor vill ha rubriker om dödsfall, missfall osv som kan kopplas till mattorna ju. Så hur mycket jag än sörjer att min egen gravida fru inte kan ligga på mattan just nu så är jag tacksam över att man avråder innan man vet ifall något skulle hända ju. Detta sagt så tror jag absolut och fullständigt att det är ofarligt att ligga på mattan som gravid, men det är så sorgligt om något går fel med fostret och jag kan förstå om man söker en orsak.
    absolut, du har helt rätt i det du skriver. skulle såklart tro det va mattans "fel" om något hände mitt barn... så ska undvika den då hur svårt det än är... min älskade matta!
  • Boel1

På lappen som följde med min matta stod det att man inte skulle använda den innan fjärde graviditetsmånaden.

• Kristall07
    Evenstar skrev 2009-06-15 07:02:13 följande:
    Hur ska det gå i sommar när vi far utomlands - jag är ju totalt beroende av min matta ;)
    Köp en shakti, den kan du ta ur skummgummit och bara rulla i hop om du har använder den i sängen. Tar ingen plats i väskan!
  • cicatriz

Jag har en Shakti och ska köpa en till för att kunna köra program med dubbla mattor men såg Qi-mattan idag som har 8000 piggar samt är något större. Undrar om det är nåt speciellt med antalet piggar på Shaktis.. att det kanske är exakt rätt antal :/ Att belastnigen kanske blir mindre med fler piggar.. eller är jag bara lite dum i huvudet när jag tänker så? :) Å andra sidan är dom ju utspridda på en större matta så.. det kanske är samma mellanrum mellan piggarna ändå när allt kommer omkring. Så.. en till Shakti eller eh Qi, det är frågan.

• Cuthalion

Jag beställde två XL-mattor den 29 maj från Yantramattan.se och väntar otåligt på att de ska komma. Någon annan som fått vänta lääänge på sina mattor?

Svar på tråden Testat spikmatta?