• Vipera

Testat spikmatta?

Söker åsikter om spikmattor från de som inte är uttagna av de som säljer. Litar såklart inte på recensioner på affärens egen hemsida. Reportage i Aftonbladet idag verkar ju lovande dock.

Vill ha en dotter men ännu hellre, ett barn...
  • Svar på tråden Testat spikmatta?
  • Mrs Charles

teddybjörnen fredriksson skrev 2009-06-01 17:42:05 följande:

Vad jag har förstått finns inga som helst vetenskapliga studier som bevisar effekten av spikmattor. Men jag kan ha fel - tar gärna emot referenser om någon har på sådana studier.
    Njä, fanns någon form av en pyttelitenforskning och det står på hemsidan (shaktimattan.se) att "ryska studier visar..". Men jag vet inte.
    Trots allt så beställde jag en nyss, provat mammas matta och alla jag pratat med som har en sådan matta tycker att det har hjälpt mot diverse saker. Så oavsett om det faktiskt hjälper eller sitter i huvudet så är det värt det då, tänker jag.
    Men med tanke på alla punkter den stimulerar så tror jag faktiskt att det hjälper mot en del åkommor.
  • gizen

teddybjörnen: jag har köpte min efter refrenser från vänner och jag är supernöjd. har alltid haft svårt att somna om kvällarna och med spikmattan så sover jag på ett kick! så jag kan bara rekommendera den...

mrs cke: kan bara hålal med!

• teddybjörnen fredriksson

Mrs CkE, ja det kanske inte spelar så stor roll om det är placeboeffekten eller inte så länge folk tycker sig må bättre. Är personligen lite tveksam till alla mirakelkurer som kommer och går i trender. Kommer ihåg de magnetiska armbanden på 90talet... Men lycka till och njut av era spikmattor.

• bifnaked

Ingen annan som blev jätteförkyld av att ligga på den??

• Fluffguf
    teddybjörnen fredriksson skrev 2009-06-01 18:30:16 följande:
    Mrs CkE, ja det kanske inte spelar så stor roll om det är placeboeffekten eller inte så länge folk tycker sig må bättre. Är personligen lite tveksam till alla mirakelkurer som kommer och går i trender. Kommer ihåg de magnetiska armbanden på 90talet... Men lycka till och njut av era spikmattor.
    Jag är också tveksam till såna saker, men eftersom det verkar totalt logiskt att spikmattan ska fungera så tror jag på det. Det är ju inte speciellt konstigt att tänka sig att den ökar blodcirkulationen, och att det har liknande effekt som tex massage.
  • Umetjejen79
    bifnaked skrev 2009-06-01 18:33:13 följande:
    Ingen annan som blev jätteförkyld av att ligga på den??
    Jag blev förkyld efter 3 dygn och jag brukar väldigt sällan bli det, vet inte om jag ska sätta det i samband?
  • bifnaked
    Umetjejen79 skrev 2009-06-01 19:09:19 följande:
    Jag blev förkyld efter 3 dygn och jag brukar väldigt sällan bli det, vet inte om jag ska sätta det i samband?
    Jag blev dunderförkyld med feber, svullna lymfkörtlar etc efter 2 dygn och hade inte känt av någonting innan vilket jag alltid brukar göra..känner mig nästan rädd för att lägga mig på den igen.
  • gizen

bifnaked: låg säkert i kroppen, precis som när man får massage och blir masserad så sätter det igång

• Fille Fjonkan
    gizen skrev 2009-06-01 18:27:08 följande:
    teddybjörnen: jag har köpte min efter refrenser från vänner och jag är supernöjd. har alltid haft svårt att somna om kvällarna och med spikmattan så sover jag på ett kick! så jag kan bara rekommendera den... mrs cke: kan bara hålal med!
    Sådan är jag också - har svårt att somna, men somnar direkt med spikmattan. Hur gör du sedan då? När brukar du vakna och ta bort spikmattan? Jag brukar vakna efter en timme och ta bort den. Då är min säng skönare än den någonsin varit förut (och spikmattan inte ett dugg bekväm längre).
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • IlsaBlackWidow

teddybjörnen fredriksson skrev 2009-06-01 18:30:16 följande:

Vem kan eller vill göra sådana studier? Det är ju ingen drog man kan ta patent på och tjäna massor på...

Som någon annan skriver så är ju verkan logisk med tanke på att det finns massor av forskning på området kroppens egen smärtlindring, hur det fungerar biokemiskt i kroppen när den utsätts för smärta etc. Logiska slutsatser går alltså att dras via konventionell forskning om man nu vill ha sådant underlag eller bara för att såga metoden som new age-kvackande.
Svar på tråden Testat spikmatta?