• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • Fidelis ad urnam

Vi var 8 personer här som alla tyckte det var en bra idé, 1 extra anställd var inte här just då utan jobbar på annat ställe en längre period nu.
    Hon behövde inte vara med och det vet hon.
    Hon hade fått varit med på kortet ändå om hon så hade önskat.

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • solvindoch vatten

En 100-lapp skulle jag inte ge till min chef men till vänner ger jag för gärna mer en hundralapp. Dem betyder mer än min chef gör faktiskt.

• Catti41

Det beror väl på. Låter lite mycket. Inte för at tde t är mycket pengar för mig, men det kan vara mycket för andra.
    På mitt jobb gör vi så att vi lägger en peng i en presentkassa varje år och därur tas pengar till presenter till de anställda. Då slipper man hålla på med insamlingar hela tiden.

• TessaS

Så resonerar jag också när det är folk som står mig nära, inte kollegor. Det är upp till deras nära och kära att hitta "The Present".

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 10:06:15 följande:

Om vi säger så här, jag skulle aldrig säga att jag inte vill lägga den och den summan för att det är en chef eller kollega. I mina ögon handlar det om huruvida man hittar en bra present eller inte, en present som passar den man köper till.
  • Förälskad

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 09:00:48 följande:

Hon har råd Som sagt, vi känner varandra oerhört väl här.
    Men hon kanske vill lägga pengarna på annat.. Hoppas det löser sig iaf och att din kollega får sig en present om det så är ett kort där det står grattis..
  • SolOchSnö

Jag tycker att 100 kr i insamling på jobbet är ganska mycket men det beror i och för sig på hur många som samlar. Om det är en liten arbetsplats typ 10-15 personer så kan det vara ok.

I allmänhet brukar jag leta present först och om jag hittar något bra så betalar jag gärna - om jag inte är på svältgränsen förstås.

• sannapanna76

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 09:56:43 följande:

Jag har inte svårt att acceptera att man tycker att 100 kr är mycket, men att man inte vill ge det med anledning att det är en chef eller kollega tycker jag låter sniket,,eller mer underligt,
    ... och vi andra kanske tycker att DITT resonemang är underligt. Vi kanske tycker att arbetslivet bör särskiljas från privatlivet? Du säger själv att din schef är en underbar människa och yadayadayada, men alla känner inte så. Alla vill inte ens ha det så på jobbet.

Du kan inte sitta och säga att alla är snikna bara för att de inte tycker som du.
  • SolOchSnö

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 10:18:12 följande:

Vi var 8 personer här som alla tyckte det var en bra idé, 1 extra anställd var inte här just då utan jobbar på annat ställe en längre period nu.Hon behövde inte vara med och det vet hon.Hon hade fått varit med på kortet ändå om hon så hade önskat.
    Om ni är 8 personer så tycker jag att 100 kr per person är lagom till jämna födelsedagar. Det blir ju ändå inte så många varje år

Vi är ca 100 personer sammanlagt så vi brukar lägga 20-40 kr per person beroende på om vi känner jubilanten väl.
  • Millan83

Jag tycker det är väldigt mycket pengar!

För mig är det helt uppåt väggarna att först leta en present och sedan dela upp summan. Då kan det ju bli hur mycket pengar som helst. Hellre rätt mun efter kassa, eller hur det nu är man säger.

Att vara den som ensam tycker att det är för mycket och lägga mindre är ju social terror. Som du också skriver, att ni inte tänker betala mindre utan snarare betala mer om hon betalar mindre är ju inget trevligt ok att ha på sig! Det är klart hon "offrar sig" då, skulle iaf jag känt mig tvingad till! Annars skulle det ju vara hennes fel att ni fick betala mera!

Nej 100 spänn är mycket tycker jag för någon man har en formell relation till. Chef eller kollega. Sen om man blivit vänner ändå hör inte hit. Då får man gå ihop på sidan men inte kalla det för något från jobbarkompisarna.

Mina åsikter iaf!

• Siriva

Hur man bedömer lämplighet på summa beror ju också på hur många som är med och delar samt vad det är man ska köpa.
    Tycker dock att det kan vara en lagom summa.
    (såg efter att jag röstat att det var 8 personer som delade på summan. Då är det kanske lite i saftigaste laget om inte alla var överens om att just den presenten var helt perfekt)

Svar på tråden 100 kr är för dig?