• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • mianf

Fast det är väl inget sniket eller underligt med att man hellre lägger sina pengar på familjen och nära vänner än arbetskolleger. Precis som jag lägger mer pengar till presenter till mina egna barn än syskonbarnen.

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 09:56:43 följande:

Jag har inte svårt att acceptera att man tycker att 100 kr är mycket, men att man inte vill ge det med anledning att det är en chef eller kollega tycker jag låter sniket,,eller mer underligt,
  • Fidelis ad urnam
    TessaS skrev 2009-04-07 10:03:00 följande:
    Men skiljer du inte alls på om du köper till en nära vän eller släkting eller till en kollega på jobbet? Du köper för 100:- till mamma/syskon/bästa vän också? Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 09:56:43 följande:
    Om vi säger så här, jag skulle aldrig säga att jag inte vill lägga den och den summan för att det är en chef eller kollega.
    I mina ögon handlar det om huruvida man hittar en bra present eller inte, en present som passar den man köper till.
  • Benet

Tycker det är ganska mycket, ja.
    Vi samlar max 50 kr på vårt jobb. Det tycker jag är mer lagom.

Och oftast samlar man ju FÖRST och letar efter lämplig present SEN...

♥Wilmer -06 & Douglas -09♥ mina älskade killar
  • Frila2

När det gäller insamling på jobbet till kolleger eller chefer så lägger vi 20 eller max 25 kr per person. Inte mer. Presenten anpassas efter den summan vi har. Jag skulle inte lägga 100 kr på en insamling på jobbet. Jag tycker däremot att det är en struntsumma i övrigt.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Fidelis ad urnam
    Benet skrev 2009-04-07 10:09:37 följande:
    Tycker det är ganska mycket, ja. Vi samlar max 50 kr på vårt jobb. Det tycker jag är mer lagom. Och oftast samlar man ju FÖRST och letar efter lämplig present SEN...
    Jaså, gör man så?
    Tänk så fel mina kollegor har gjort som kollade efter presenten först och sedan delade upp det per person! {#lang_emotions_surprised}
  • La Lola
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 10:10:41 följande:
    Jaså, gör man så? Tänk så fel mina kollegor har gjort som kollade efter presenten först och sedan delade upp det per person!
    Oftast skrev hon.
    Oftast.

Det innebär ju inte att ni gjort fel.......
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Benet
    Jaså, gör man så? Tänk så fel mina kollegor har gjort som kollade efter presenten först och sedan delade upp det per person!
    OFTAST gör man nog så, ja. Samlar in och anpassar presenten efter hur mycket pengar man fått in...
    Men det beror väl lite på vilken relation man har till personen i fråga, hur väl man känner honom/henne.
    ♥Wilmer -06 & Douglas -09♥ mina älskade killar
  • Hedera

Det är mycket pengar, ja. För mycket för en gemensam present på en arbetsplats, jag tycker personligen att 50 är maxgränsen i det sammanhanget. Allra bäst att låta alla ge efter förmåga och lust i ett helt anonym insamlingskuvert. Då kan ju Fidelis lägga 300 och alla andra 20, så är alla nöjda och glada!

Normalt sett så samlar man väl ihop pengar först och letar present sen. Hittar man då den perfekta presenten som kostar lite mer får man gå runt igen och fråga om folk kan tänka sig att lägga lite mer för att kunna ge just den presenten.

• Frila2
    Så konstigt är det väl inte att man köper en present efter sin budget? Man kan ju inte tvinga folk att lägga mer än vad de vill/har råd med bara för att presenten redan är köpt. Då får man också en stor press på sig att lägga de där pengarna som man kanske inte har. Annars är man inte med på kortet vilket visar för alla och framförallt den som får presenten att någon inte ville eller hade pengar att lägga. Det kan bli väldigt pinsamt.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • kejsarinnan

100 kr till chefen tycker jag är mycket men till en vän är det absolut inte det!

Svar på tråden 100 kr är för dig?