• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • nikko

ca 10 personer på kontoret och det e vi som ger till varandra...

• annbom

Så jobbar man på en liten arbetsplats så ska det förväntas av en att man ska lägga ut mer pengar för att köpa present till sin chef än om man jobbar på en liten. Jag tycker nog att det är ett ganska töntigt resonemang. Man är ju inte mer "familj" med chefen för den skull och inte har man mer pengar heller.

Siriva skrev 2009-04-07 10:36:58 följande:
    Hur man bedömer lämplighet på summa beror ju också på hur många som är med och delar samt vad det är man ska köpa. Tycker dock att det kan vara en lagom summa.(såg efter att jag röstat att det var 8 personer som delade på summan. Då är det kanske lite i saftigaste laget om inte alla var överens om att just den presenten var helt perfekt)
  • sannapanna76

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 10:44:45 följande:

Här verkar det som att oavsett vad man gör så är man en elak kollega

Om man är OK med att personen inte betalar utan  bara skriver på kortet så är man elak.
    Om man är OK med att personen betalar mindre och inte har några problem med att betala mer, då är man elak. Är det bara om vi 8 som är OK med det struntar i denna presenten och köper någonting billigare bara för att 1 kollega kanske inte vill lägga 100 kr som vi inte är elaka kollegor?
    Har aldrig sagt att du eller någon annan på ditt jobb är elak/a. Däremot tycker jag att ni hanterar hela saken väldigt märkligt.
  • annbom

En födelsdagspresent till chefen som fyller jämt är helt okej för mig, MEN jag skulle aldrig ge någon sommarpresent, påskägg eller julklapp. Chefen har högre lön än mig och kan köpa dem själva. Att chefen ger de anställda en present är en helt annan sak. Det är som tack för välgjort arbete

MosterMammaMia skrev 2009-04-07 10:54:43 följande:
    Vi brukar lägga mer till våra chefer oavsett om det är julklapp, påskägg, sommarpresent eller födelsedagspresent. Till mina före detta chefer hade jag nog inte lagt 100:-, allt beror ju på hur chefen är och hur relationen emellan är.
  • sannapanna76
    annbom skrev 2009-04-07 11:21:05 följande:
    En födelsdagspresent till chefen som fyller jämt är helt okej för mig, MEN jag skulle aldrig ge någon sommarpresent, påskägg eller julklapp. Chefen har högre lön än mig och kan köpa dem själva. Att chefen ger de anställda en present är en helt annan sak. Det är som tack för välgjort arbete
    Nja...chefen förtjänar väl också ett tack? Man skiljer väl inte på chefen och övriga kollegor?
  • solfrost

100 kr till en chef/arbetskamrat tycker jag är ganska mycket.
    Till vänner och bekanta så är det lagom eller lite.

• annbom

Jo det gör man. Man skiljer ju på lön och ansvar också. Man tackar de anställda för att de gjort ett så bra jobb åt chefen med att ge en julklapp. Vad ska man tacka chefen för? Att man har gjort jobbet år honom?

sannapanna76 skrev 2009-04-07 11:22:03 följande:
    Nja...chefen förtjänar väl också ett tack? Man skiljer väl inte på chefen och övriga kollegor?
  • vadskajaghetadå

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 10:42:29 följande:

Det var faktiskt hela tiden, från det vi började prata om det, snack om en hundring.Sedan hittade vi massage/spa-presenten och lade till 300 till mat och då blir det 100 kronor.Jag vet inte varför hon sa "Oj då" men hon sa glatt att hon absolut är med.
    spa brukar ju kosta runt 1000-lappen med, särskilt om man ska ha mat.
  • vadskajaghetadå
    annbom skrev 2009-04-07 11:16:40 följande:
    Så jobbar man på en liten arbetsplats så ska det förväntas av en att man ska lägga ut mer pengar för att köpa present till sin chef än om man jobbar på en liten. Jag tycker nog att det är ett ganska töntigt resonemang. Man är ju inte mer "familj" med chefen för den skull och inte har man mer pengar heller.
    Nej men ju färre man är desto syrare blir det ju om man har tänkt att köpa nåt lite extra.

ibland tycker jag att vissa arbetsplatser överdriver, det var som min kompis, på hennes jobb skulle man köpa nåt för 15-20 kr.

är folk SÅ fattiga?
  • Fidelis ad urnam
    annbom skrev 2009-04-07 11:24:42 följande:
    Jo det gör man. Man skiljer ju på lön och ansvar också. Man tackar de anställda för att de gjort ett så bra jobb åt chefen med att ge en julklapp. Vad ska man tacka chefen för? Att man har gjort jobbet år honom?
    Nu verkar ni helt ha missuppfattat det där med chef.
    Våran gruppchef gör samma saker som vi gör, hon jobbar på samma sätt som vi gör efter samma schema som oss. Sedan, efter det, gör hon allt annat som gruppschef.
    Hon är lika mycket del av att höja statistiken med sin arbetsinsats som vi andra.

Men det är lite strunt det samma, för ni verkar inte jobba på en sådan arbetsplats som vi gör och ni verkar inte ha den gemenskapen som vi har.

Förstår att de flesta tycker 100 kr är för mycket och inte skulle lägga det och jag respekterar er åsikt i ämnet.
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
Svar på tråden 100 kr är för dig?