• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • ebben

till kollegor o så tycker jag 100 kr är massor!! Vi samlar typ 20 kr var då vi ger nåt...

Men rent allmänt så är ju en 100ing typ ingenting om man ska ut o handla o så.DÅ betyder 100 kr inte alls mycket för mig-skulle aldrig märka om jag fick 100 kr för lite en lön eller så en gång!

men till insamlingar till såna man inte känner o umgås med privat så är det för mycket enligt mig!

• Dundermamman

En hundring tycker jag är en lagom peng vid insamling!
    Vi lägger alltid 100:- vare sig det gäller en av cheferna, en kollega eller sonens lärare!
    En hundring är inte mycket i dagens penningvärde...

Snart är 9:e skogiskullen här
  • LuMa

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 07:06:41 följande:

Jag fascineras över hur snikna många av er är."100 kr hade jag ALDRIG lagt på en CHEF""100 kr hade jag aldrig lagt på en KOLLEGA"Vad är det med er egentligen?Om man hittar en gåva som passar, varför är du 100 kr till just en chef eller kollega så sjukt mycket pengar? Hade man köpt en present ensam hade den säkerligen landat på 200kr.Och JO, hon är anställd för att jobba för oss. Men samtidigt har hon varit tvungen att ta massa bråk nu som faktiskt inte borde ligga  på henne men hon ställer upp ändå för att hon månad om arbetsplatsen.Men det är ingen idé att försöka förklara detta för er så ni bara ser en chef och inte en person. Det kan ju aldrig vara så att man köper en gåva till personen, man gör det för att fjäska för chefen.Riktigt tragiskt hur vissa av er resonerar. Sniket och tragiskt.
    Ja, det får stå för dej.
    Det är synd att du har så svårt att se det från andras synvinklar.
    Jag förstår hur du tänker men håller inte med dej. Kan inte du göra likadant?

Jag tycker inte att jag är sniken som inte vill lägga 100 sek på en arbetskamrat/chef.
    Med 140 anställda så blir det mycket pengar per år.
    Skulle jag jobba på ett mindre ställe vet jag inte hur jag skulle resonera, försökte bara ge dej en annan vinkel men det verkade ju onödigt.
  • Fidelis ad urnam
    LuMa skrev 2009-04-07 15:58:04 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 07:06:41 följande: Ja, det får stå för dej. Det är synd att du har så svårt att se det från andras synvinklar. Jag förstår hur du tänker men håller inte med dej. Kan inte du göra likadant? Jag tycker inte att jag är sniken som inte vill lägga 100 sek på en arbetskamrat/chef. Med 140 anställda så blir det mycket pengar per år. Skulle jag jobba på ett mindre ställe vet jag inte hur jag skulle resonera, försökte bara ge dej en annan vinkel men det verkade ju onödigt.
    Jag kan förstå att man inte vill lägga 100 kr om man är 140 anställda, men samtidigt känns det som att många i denna tråd inte tänker speciellt långt när de svarar hur de MINSANN inte lägger mer än 20 kr och sedan framkommer det att där de jobbar har de 100 anställda. Ja men då blir det ju 2000 kronor till presenten.

100 kronor om man är max 9 personer innebär att det som mest under ett år blir 9 gåvoinsamlingar á 100 kr, totalt 900 kr per år.
    Men nu är det så att denna person fyller jämt och då köpte vi någonting lite mer.

Förstår verkligen att om man jobbar på ett ställe med många anställda där det samlas till saker hela tiden så vill man inte lägga 100 kr per gång.
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Behemot

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 12:54:45 följande:

Nu  har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.Så nu är allt spikat och klart
    Så bra

Det är ju som sagt svårt att veta hur situationen var utifrån en tråd i ett forum. Jag kan tänka mig en situation där jag skulle tycka att det var mycket och att jag fick det nerkört i halsen, men jag kan också tänka mig situationer där jag tycker att det är helt ok.
    100 kr är exakt vad vi har lagt både när vi avtackade chefen och när en av teknikerna fyllde jämna år. Eftersom det är en viss "hierarkikultur" här så kan jag tänka mig att visas tyckte att det var lite mycket till chefen (men eftersom jag hade kommit på en bra presentidé och inten orkade tänka ut något annat så var alla med på det iallafall)
  • längtar efter familj

Jag lade min röst på ganska så mycket. Jag har inte mycket pengar över när månaden är slut o mina kollegor och chef är inte "så att säga" självvalda. Om någon fyller jämt eller får barn skramlar vi (är 11 på vår arbetsplats) och då är det 50:- som gäller o där går min smärtgräns.. Det är trots allt så, i mitt fall ska mitt jobb inbringa pengar, inte vara en utgift.

Hur sen andra vill göra tycker jag är helt upp till dem!! Man kan ju också välja att inte vara med om man inte har råd..

• Linda1976

Hade det varit på ett jobb med få anställda hade det varit ok, men vi är 40 pers och det är OFTA nån fyller jämnt, skaffar barn, gifter sig eller annat som det ska samlas pengar till. Inte kul att lägga ut 2-300:- / månad kanske V brukar samla in 20-40:- beroende på ändamål.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • snillis

På vår arbetsplats lägger vi 50:- om någon fyller jämt eller disputerar.

Det känns lagom - 100:- känns i överkant.
    Eftersom vi är 65 anställda skulle det innebära presenter för över 6000:- och det är ju alldeles för mycket att ge en kollega.
  • MosterMammaMia
    annbom skrev 2009-04-07 11:21:05 följande:
    En födelsdagspresent till chefen som fyller jämt är helt okej för mig, MEN jag skulle aldrig ge någon sommarpresent, påskägg eller julklapp. Chefen har högre lön än mig och kan köpa dem själva. Att chefen ger de anställda en present är en helt annan sak. Det är som tack för välgjort arbete
    Vilket resonemang! Det är väl inte för att chefen inte skulle kunna köpa sina saker själv som vi vill ge henne presenter utan för att vi uppskattar allt hon gör för oss anställda, jag betvivlar inte en sekund att hon inte har råd att handla själv.
  • annbom

Jag fattar inte att man ska ge sommarpresent, julklapp eller påskägg. Det spelar ingen roll hur bra chefen än är. Det är ju inte så vanligt att de anställda får dessa presenter( förutom julklapp) heller

MosterMammaMia skrev 2009-04-07 17:26:08 följande:
    Vilket resonemang! Det är väl inte för att chefen inte skulle kunna köpa sina saker själv som vi vill ge henne presenter utan för att vi uppskattar allt hon gör för oss anställda, jag betvivlar inte en sekund att hon inte har råd att handla själv.
Svar på tråden 100 kr är för dig?