• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • Fidelis ad urnam
    SolOchSnö skrev 2009-04-07 10:34:56 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 10:18:12 följande: Om ni är 8 personer så tycker jag att 100 kr per person är lagom till jämna födelsedagar. Det blir ju ändå inte så många varje år Vi är ca 100 personer sammanlagt så vi brukar lägga 20-40 kr per person beroende på om vi känner jubilanten väl.
    Och när nu är 100 personer som lägger 20 kr blir det en gåva på 2000 kr.
    Fördelen med att vara många
    Här är vi få och då blir summan högre.
  • sannapanna76
    Millan83 skrev 2009-04-07 10:36:42 följande:
    Jag tycker det är väldigt mycket pengar! För mig är det helt uppåt väggarna att först leta en present och sedan dela upp summan. Då kan det ju bli hur mycket pengar som helst. Hellre rätt mun efter kassa, eller hur det nu är man säger. Att vara den som ensam tycker att det är för mycket och lägga mindre är ju social terror. Som du också skriver, att ni inte tänker betala mindre utan snarare betala mer om hon betalar mindre är ju inget trevligt ok att ha på sig! Det är klart hon "offrar sig" då, skulle iaf jag känt mig tvingad till! Annars skulle det ju vara hennes fel att ni fick betala mera! Nej 100 spänn är mycket tycker jag för någon man har en formell relation till. Chef eller kollega. Sen om man blivit vänner ändå hör inte hit. Då får man gå ihop på sidan men inte kalla det för något från jobbarkompisarna. Mina åsikter iaf!
    Håller med. Det är totalt respektlöst mot den kollega som får gå runt och känna sig som en snål idiot.

Samla ihop pengar först (=en symbolisk summa), och köp därefter något som pengarna räcker till.
  • Fidelis ad urnam
    sannapanna76 skrev 2009-04-07 10:40:57 följande:
    Håller med. Det är totalt respektlöst mot den kollega som får gå runt och känna sig som en snål idiot. Samla ihop pengar först (=en symbolisk summa), och köp därefter något som pengarna räcker till.
    Det var faktiskt hela tiden, från det vi började prata om det, snack om en hundring.
    Sedan hittade vi massage/spa-presenten och lade till 300 till mat och då blir det 100 kronor.

Jag vet inte varför hon sa "Oj då" men hon sa glatt att hon absolut är med.
  • Camillae

när vi samlade ihop till chefen tror jag vi lämnade 40 :-

jag tycker det var en ganska stor summa med 100 kronor men alla tycker vi ju olika .....

• Fidelis ad urnam

Här verkar det som att oavsett vad man gör så är man en elak kollega

Om man är OK med att personen inte betalar utan  bara skriver på kortet så är man elak. Om man är OK med att personen betalar mindre och inte har några problem med att betala mer, då är man elak. Är det bara om vi 8 som är OK med det struntar i denna presenten och köper någonting billigare bara för att 1 kollega kanske inte vill lägga 100 kr som vi inte är elaka kollegor?
  • TessaS

I ts skriver du att hon blev småsur...?
    Varför ställa frågan här om ni nu var så överrens allihopa?

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 10:42:29 följande:

Det var faktiskt hela tiden, från det vi började prata om det, snack om en hundring.Sedan hittade vi massage/spa-presenten och lade till 300 till mat och då blir det 100 kronor.Jag vet inte varför hon sa "Oj då" men hon sa glatt att hon absolut är med.
  • Fidelis ad urnam
    TessaS skrev 2009-04-07 10:50:46 följande:
    I ts skriver du att hon blev småsur...? Varför ställa frågan här om ni nu var så överrens allihopa? Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 10:42:29 följande:
    Ja hennes "oj då" lät lite småsurt. Men hon sa ingenting mer om det och sa sedan att hon självklart är med.
  • MosterMammaMia

Vi brukar lägga mer till våra chefer oavsett om det är julklapp, påskägg, sommarpresent eller födelsedagspresent. Till mina före detta chefer hade jag nog inte lagt 100:-, allt beror ju på hur chefen är och hur relationen emellan är.

• nikko

Vi brukar lägga ca 50 kr tycker att det e ganska lagom

• Fidelis ad urnam

Kan alla svara på hur många ni är på er arbetsplats?
    Intressant att se.

Svar på tråden 100 kr är för dig?