• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • frulan

Tycker att det låter mycket.
    Men det beror väl på hur många man är. Är man 5 så är det ju inte så mycket

På vår arbetsplats lägger vi runt en tia-tjuga vid varje insamling. Men då är vi runt 40 stycken och det är alltid någon som fyller år, fått barn, ska sluta eller liknande. Skulle bli helt ruinerad om det rörde sig om 100 kronor varje gång

Mamma till världens bäste Frasse!
  • frulan

Haha, på mitt förra jobb la jag oxå tusenlappar genom åren på presenter. Sen när jag slutade så fyllde jag både 30 OCH gifte mig. Snacka om att bli snuvad på presenter!

stardream skrev 2009-04-07 18:36:35 följande:
    Jag tycker helt ärligt att det är sååååå löjligt att folk ska hålla på och sammla in en massa pengar till alla dessa fördelsedagar! Själv har jag sagt till på jobbet att jag inte vill bli firad. jag vill inte få någon jävla onödig pryl som folk har kännt sig tvingade till att samla ihop till. Men då får man konstiga blicker, och blir utstött, för det är tydligan inte socialt accepterat att göra så? På mitt jobb är vi välldigt många, och vi firar (av någon konstig anledning) inte dem som "bara" fyller 30...utan det är 40, 50, 60 och pension. Alltså innan jag kommer att fylla 40, så har jag räknat ut att jag sammanlagt kommer att lägga. Hör och häpna! 14000:-!! I insammling, och "ut och äta".  Så just därför har jag (ensam på en personalgrupp på 80 pers) bojkottat detta. men som sagt.....det snackars ju, för så får man alltså inte göra...
    Mamma till världens bäste Frasse!
  • jhani

ska va som nar man gick i skolan o skulle ge lararen nagot fran hela klassen, en tjuga vars, gott och val till en liten present

• stardream
    frulan skrev 2009-04-07 21:01:29 följande:
    Haha, på mitt förra jobb la jag oxå tusenlappar genom åren på presenter. Sen när jag slutade så fyllde jag både 30 OCH gifte mig. Snacka om att bli snuvad på presenter!
    Precis! När jag fyller 40 så skulle jag bara önska mig mina 14000:- tillbaka, istället för någon liten krimskramsgrej, som jag är mycket väl medveten om att hälften av personerna som är med på den egentligen inte vill vara med på den. Nej vill man nu så gärna ge presenter, så ska man göra det av egen fri villja för att man tycker att den personen är värd det. Inte för att man känner sig tvingad till att lägga ihop till en...

Dessutom tycker jag det är roligare att få presenter (av min sambo tex) när jag minst anar det (alltså inte födelsedagar, alla hjärtans dag osv...). Bara för att han vill visa att han älskar mig. Vi brukar göra så ibland. nu senast gav jag honom fina whiskeyglas som jag vet att han gillar, och naturligtivs något till att dricka i dem :)
  • Fidelis ad urnam
    stardream skrev 2009-04-08 08:45:19 följande:
     Dessutom tycker jag det är roligare att få presenter (av min sambo tex) när jag minst anar det (alltså inte födelsedagar, alla hjärtans dag osv...). Bara för att han vill visa att han älskar mig. Vi brukar göra så ibland. nu senast gav jag honom fina whiskeyglas som jag vet att han gillar, och naturligtivs något till att dricka i dem :)
    Ja present är absolut ett bevis på kärlek
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Barbabok

Stor summa för att vara insamling på arbetsplats, vi brukar lägga 20, och bara vid väldigt särskilda tillfällen. Inte för att nån är snål eller inte har råd utan för att det blir för mycket med insamlingar till höger och vänster. Vi har tröttnat.

Jenna 090313, ett litet mirakel är här!
  • sommartorpet

Presenter som man kan få för den nivån som 20-30 kr per man det står alltid vårt företag för. Och som kommentar till kommentaren innan om det var företagets pengar = avdrag så är en present till en anställd inte en kostnad som företaget får göra några skatteavdrag för.

När jag fyllde 50 däremot så samlade "kontorsfolket" ihop till en present till mig utöver själva företagspresenten. Med min "inside-information" så vet jag att åsikterna om beloppet att lägga gick isär lite. 3 stycken ville lägga en betyligt högre summa än resten, det var 1000 kr mot 400. Det hela slutade med att de tre la sina 1000-lappar och de övriga 400 kr var. De menade att det väl var bättre att lägga olika nivåer och köpa en sak än att de tre la ihop till något och övriga till något annat bara för att de inte kunde komma överens om summan.

• annbom

Vilka belopp? Jag hade aldrig tagit emot en present i den prisklassen. 400-1000kr för en arbetskamrat, aldrig i livet. Jag lägger inte ner så mycket pengar till mina vänner ens.

sommartorpet skrev 2009-04-08 13:59:02 följande:
    Presenter som man kan få för den nivån som 20-30 kr per man det står alltid vårt företag för. Och som kommentar till kommentaren innan om det var företagets pengar = avdrag så är en present till en anställd inte en kostnad som företaget får göra några skatteavdrag för. När jag fyllde 50 däremot så samlade "kontorsfolket" ihop till en present till mig utöver själva företagspresenten. Med min "inside-information" så vet jag att åsikterna om beloppet att lägga gick isär lite. 3 stycken ville lägga en betyligt högre summa än resten, det var 1000 kr mot 400. Det hela slutade med att de tre la sina 1000-lappar och de övriga 400 kr var. De menade att det väl var bättre att lägga olika nivåer och köpa en sak än att de tre la ihop till något och övriga till något annat bara för att de inte kunde komma överens om summan.
  • Thursday

100 spänn är för mycket till en sån sak, som de flesta skriver så är det MÅNGA födelsedagar och bröllop och pensioner i ett arbetsliv. 20 kr räcker gott och väl.

Svar på tråden 100 kr är för dig?