• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • ellam71
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 11:40:38 följande:
    Som sagt, alla har inte ditt synsätt på sin chef. ( i och med din kommentar här lär du inte tycka allt för gott om honom/henne om du anser att en gåva för 900 kr på 40 års dagen är rövslickeri)
    Jag tycker oerhört mycket om min chef! Hon är den bästa jag haft någonsin... men jag skulle ge samma present till ALLA... och då blir det rätt mkt med hundra kronor.. jag menar vem vill ge bort 10000 varje år till arbetskamrater... nej, då primerar jag vänner o familj....
    Det som inte dödar härdar...
  • Fidelis ad urnam
    ellam71 skrev 2009-04-07 11:49:28 följande:
    Jag tycker oerhört mycket om min chef! Hon är den bästa jag haft någonsin... men jag skulle ge samma present till ALLA... och då blir det rätt mkt med hundra kronor.. jag menar vem vill ge bort 10000 varje år till arbetskamrater... nej, då primerar jag vänner o familj....
    Vi har inga planer på att ge mindre till övriga kollegor när de fyller jämt.
    Vart har vissa fått det ifrån att vi lägger 100 kr per person FÖR ATT det är en chef?!
  • annbom

En gruppchef är för mig ingen "riktig" chef och det skulle inte kunna påverka er på något sätt om presenten är på 100kr eller 900kr, så rövslickeri är det inte.

Att ni tycker att summan 100kr är en okej summa är troligen för att ni/du har en personlig relation med henne, hon är mer som en kompis som bara råkar vara gruppchef också.

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 11:40:38 följande:

Som sagt, alla har inte ditt synsätt på sin chef. ( i och med din kommentar här lär du inte tycka allt för gott om honom/henne om du anser att en gåva för 900 kr på 40 års dagen är rövslickeri)
  • Fidelis ad urnam
    annbom skrev 2009-04-07 11:47:17 följande:
    Nä det tror jag inte, MEN de anställda jobbar för chefen och inte tvärtom. Det visar sig också i deras lönekuvärt
    Jaså du. Här jobbar chefen otroligt mycket för oss vanliga anställda.
    Har aldrig varit med om en chef som ställer upp så mycket för sina anställda.
  • Drakfisk

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 11:53:45 följande:

Jaså du. Här jobbar chefen otroligt mycket för oss vanliga anställda.Har aldrig varit med om en chef som ställer upp så mycket för sina anställda.
    Chefens jobb är ju att jobba för de anställda. Chefen får lön därefter.

För att svara på TS: 100 kr för en present till en kollega/chef är för mycket. Personligen har jag råd att lägga både en och två hundralappar, men jag känner inget större behov av att lägga stora summor på personer jag umgås med enbart på min arbetsplats.

Vi har också systemet att var och en bidrar enligt samvete och plånbok, är 12 pers i mitt team och ca 50 på avdelningen. Jag brukar ge ca 30-40 kr när det är dags för insamling, och det tror jag är en ganska vanlig summa. Vi samlar enbart in när folk fyller jämt (50 -->), gifter sig, får barn, slutar/går i pension. Jag vet att cheferna ibland ger en lite större slant (typ 100/200 kr) om det är någon "trotjänare" som fyller jämt och de vill tacka för gott arbete.

Cheferna får i regel present från företaget när de fyller jämt, och den brukar vara mer värdefull än arbetskompisarnas present. Den present vi skramlar ihop till är närmast symbolisk, ett "grattis, vi bryr oss om dig". Ingen har någonsin uttryckt missnöje med att få en present som inte är väldigt dyr, de flesta blir glada för omtanken.

Hmm tyvärr är det väldigt länge kvar tills jag fyller 50, men om jag redan nu börjar hinta om att jag förtjänar en Porsche i present, så kan ju kollegerna börja spara redan nu och ha råd att ge mig en sådan För det förtjänar jag ju, jag som ställer upp för alla och är himla trevlig. Dessutom har de ju många år på sig, och jag skulle verkligen uppskatta en dyr bil i present
  • sannapanna76
    annbom skrev 2009-04-07 11:47:17 följande:
    Nä det tror jag inte, MEN de anställda jobbar för chefen och inte tvärtom. Det visar sig också i deras lönekuvärt
    Det är ju jäkligt trist om det är så du ser på din chefs roll. Min chef arbetar i alla fall med och för mig, och bossar inte bara ut order.
  • Fidelis ad urnam
    Drakfisk skrev 2009-04-07 12:15:02 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 11:53:45 följande: Chefens jobb är ju att jobba för de anställda. Chefen får lön därefter.
    Det diffar med 3 000:- mellan mig och gruppchefen.
    Så i detta företag syns det inte på värst mycket på lönen.
  • MaijaO

100 spänn för en present till en arbetskamrat är mycket för mig. Jag hade nog också haft synpunkter på det beloppet faktiskt.

• Fidelis ad urnam

Nu  har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart

• gittan90

Jag röstade på för mycket men blev lite fundersam när jag läste lite mera. På mitt jobb brukar vi lägga 20-50 kronor beroende på vad det är för tillfälle. Vi är 20 personer i mitt skiftlag som det oftast handlar om.

Är man färre personer så blir det ju också färre insamlingar. Bara alla är nöjda så.

Tycker annars att det är en bra ide att man lägger så mycket som man vill och handlar därefter.

Svar på tråden 100 kr är för dig?