Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 11:53:45 följande:
Jaså du. Här jobbar chefen otroligt mycket för oss vanliga anställda.Har aldrig varit med om en chef som ställer upp så mycket för sina anställda.
Chefens jobb är ju att jobba för de anställda. Chefen får lön därefter.
För att svara på TS: 100 kr för en present till en kollega/chef är för mycket. Personligen har jag råd att lägga både en och två hundralappar, men jag känner inget större behov av att lägga stora summor på personer jag umgås med enbart på min arbetsplats.
Vi har också systemet att var och en bidrar enligt samvete och plånbok, är 12 pers i mitt team och ca 50 på avdelningen. Jag brukar ge ca 30-40 kr när det är dags för insamling, och det tror jag är en ganska vanlig summa. Vi samlar enbart in när folk fyller jämt (50 -->), gifter sig, får barn, slutar/går i pension. Jag vet att cheferna ibland ger en lite större slant (typ 100/200 kr) om det är någon "trotjänare" som fyller jämt och de vill tacka för gott arbete.
Cheferna får i regel present från företaget när de fyller jämt, och den brukar vara mer värdefull än arbetskompisarnas present. Den present vi skramlar ihop till är närmast symbolisk, ett "grattis, vi bryr oss om dig". Ingen har någonsin uttryckt missnöje med att få en present som inte är väldigt dyr, de flesta blir glada för omtanken.
Hmm tyvärr är det väldigt länge kvar tills jag fyller 50, men om jag redan nu börjar hinta om att jag förtjänar en Porsche i present, så kan ju kollegerna börja spara redan nu och ha råd att ge mig en sådan

För det förtjänar jag ju, jag som ställer upp för alla och är himla trevlig. Dessutom har de ju många år på sig, och jag skulle verkligen uppskatta en dyr bil i present