• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • vadskajaghetadå

* verkar ha problem med bokstaven D, i dag.

• Längtan efter dig

Jag tycker att 100 kr är lite för mycket. 50 kr är mer lagomt enligt min åsikt. Men som många andra har sagt, så beror det också på hur många man är, hur bra relationer man har till varandra och så vidare.

Sedan tycker jag nog att diskussionen är ganska löjlig. Om hon blir småsur och klagar över att det är mycket pengar, så behöver du inte bry dig. Det är hennes problem, inget att göra någon stor grej av. Dessutom blev hon kanske inte ens sur överhuvudtaget, du kan ha misstolkat det.

Det smartaste (tycker jag) vore att lägga en valfri summa, och sedan köpa något utifrån det. Om du absolut tycker att hon ska få ansiktsbehandling, massage och middag så kan ju du (och alla andra som tycker likadant) lägga lite mer än 100 kr var om det inte är någon summa för dig/er. Men respektera dom som av någon anledning inte kan det. De är inte sämre människor för att de inte kan/vill bidra med mer. Ibland är det bara så och det får man acceptera utan frågor. Det kan vara ett känsligt ämne för dom.

• vadskajaghetadå
    annbom skrev 2009-04-07 11:24:42 följande:
    Jo det gör man. Man skiljer ju på lön och ansvar också. Man tackar de anställda för att de gjort ett så bra jobb åt chefen med att ge en julklapp. Vad ska man tacka chefen för? Att man har gjort jobbet år honom?
    Jag har mycket att tacka chefen för.
    Att hon t. ex alltid sett efter mina behov, att jag fått arbeta på de platser och de tider jag helst vill, det är mycket värt.
  • vadskajaghetadå
    sannispannisen skrev 2009-04-07 11:27:35 följande:
    Nej men ju färre man är desto syrare blir det ju om man har tänkt att köpa nåt lite extra.ibland tycker jag att vissa arbetsplatser överdriver, det var som min kompis, på hennes jobb skulle man köpa nåt för 15-20 kr.är folk SÅ fattiga?
    De skulle köpa en varsin present altså, inte lägga i hop.
  • annbom

Man behöver ju inte överdriva det hela åt något håll. 100kr är en för stor summa. Är man 100st så kanske det räcker med 10-15kr/styck, dyrare present behöver man inte köpa. Är man däremot bara 8 så måste man kanske gå upp lite till kanske ca 50kr och sedan köpa efter det

sannispannisen skrev 2009-04-07 11:27:35 följande:
    Nej men ju färre man är desto syrare blir det ju om man har tänkt att köpa nåt lite extra.ibland tycker jag att vissa arbetsplatser överdriver, det var som min kompis, på hennes jobb skulle man köpa nåt för 15-20 kr.är folk SÅ fattiga?
  • annbom

Mitt förslag ära tt ni säger till vikarien att eftersom hon är vikarie så anser ni att hon ska lägga bara hälften av summan. Kanske känns det mer okej för henne så. Hon har ju knappast samma relation till chefen som ni fast anställda har.

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 11:28:03 följande:

Nu verkar ni helt ha missuppfattat det där med chef.Våran gruppchef gör samma saker som vi gör, hon jobbar på samma sätt som vi gör efter samma schema som oss. Sedan, efter det, gör hon allt annat som gruppschef.Hon är lika mycket del av att höja statistiken med sin arbetsinsats som vi andra.Men det är lite strunt det samma, för ni verkar inte jobba på en sådan arbetsplats som vi gör och ni verkar inte ha den gemenskapen som vi har.Förstår att de flesta tycker 100 kr är för mycket och inte skulle lägga det och jag respekterar er åsikt i ämnet.
  • ellam71

Låter mkt med 100kr för en present till en chef! Presenter till arbetskamrater kan vara trevligt men ska bara vara en fin gest tycker jag. Behöver verkligen inte kosta mkt.. det är tanken som räknas! Larvigt att köpa dyra presenter, på gränsen till rövslickeri!

Det som inte dödar härdar...
  • sannapanna76
    annbom skrev 2009-04-07 11:24:42 följande:
    Jo det gör man. Man skiljer ju på lön och ansvar också. Man tackar de anställda för att de gjort ett så bra jobb åt chefen med att ge en julklapp. Vad ska man tacka chefen för? Att man har gjort jobbet år honom?
    Men skojar du? Vad tror du att en chef gör? Sitter och rullar tummarna?
  • Fidelis ad urnam
    ellam71 skrev 2009-04-07 11:32:59 följande:
    Larvigt att köpa dyra presenter, på gränsen till rövslickeri!
    Som sagt, alla har inte ditt synsätt på sin chef. ( i och med din kommentar här lär du inte tycka allt för gott om honom/henne om du anser att en gåva för 900 kr på 40 års dagen är rövslickeri)
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • annbom

Nä det tror jag inte, MEN de anställda jobbar för chefen och inte tvärtom. Det visar sig också i deras lönekuvärt

sannapanna76 skrev 2009-04-07 11:38:50 följande:
    Men skojar du? Vad tror du att en chef gör? Sitter och rullar tummarna?
Svar på tråden 100 kr är för dig?