• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Memoria

Åh kul med massor av aktivitet i tråden!

Stockrosor.. hmm gjorde nog en blunder förra året. Köpte plantor från en växtloppis som skulle blomma året efter(läs förra sommaren) Vattnade och höll på som en tok för att få dem att växa ordentligt. De tog sig inte alls bra utan var bara lite gröna och ungefär samma storlek som året innan. Nu är alla bladen borta som funnits där under höst vinter och jag tror att de båda plantorna är stendöda. Skulle vara superkul om de kom i vår/sommar, men jag vet inte om växtläget är det rätta heller. Halvskugga och rätt torr rabatt nära huset.

Annars är trädgården rätt upprensad vid det här laget. Nu börjar krokusarna dö ut och ersättas av påskliljor, backsippan, vilda penséer, och tulpanblad.
    Så underbart med vår!

Närmsta projektet är att få en större odlingslåda som skall vara 3 X 1 meter. Pionstöd skall jag också försöka få till för de blir så tunga och stora. Det räcker inte med de gröna metalbågarna.

• Memoria

just det,  Jag och han.... din granne verkar vara underbar!!

• italienskamamma

Här har körsbären precis blommat färdigt.....men jag bor också i Italien

• JagOchHan

Godmorgon.

italienskamamma skrev 2009-04-14 22:33:20 följande:
    Här har körsbären precis blommat färdigt.....men jag bor också i Italien
    Ska vi byta boende

Tjock kulan - ok då har jag lärt mig något nytt, är inte så duktig på trädgård egentligen planterar det jag tycker om och försöker senare lära mig mer för att ha lite koll.

Memoria - så var det med mina med, men min som jag köpte blommade första året så jag fick iallefall njuta, Men nu är den stendöd, Grannen (igen) sa dock att det verkar som att myrorna käkat upp den under ifrån, Dom älskar visst stockrosor och vill man få blommor måste man få bort myrorna. Min jord där stockrosen står, kryllar av myror men enbart där stockrosen är placerad-(har inte haft mage att ta bort den, hoppas fortfarande på att den ska ploppa upp).

Gjorde ju lite frö odling för ett tag sedan. Tyvärr var det inte mycket som tog sig. MEN mina vita lavendel frön som jag sådde har en till och med redan blommor, så nu står dom i mitt drivhus och får vänja sig vid ute värmen.
  • Tjock kulan

God kväll i tråden
    Skulle behöva lite detektiv hjälp i trädgården . Har två plantor som kommit upp med blad och som jag är osäker på vad det är mistänker stormhatt eller riddarsporre, men är som sagt inte säker och vågar därför inte flytta över dom i nya planteringen ännu. så här ser de ut

• Tjock kulan

Memoria:Vad trist att de inte tog sig, kanske du ska testa o flytta dom till ett soligare läge {#lang_emotions_undecided}.

Fluffiga: Åh vad härligt att snön börjar smälta bort hos er, förstår att det kliar i fingrarna.

Jag o Han: Oj, jag trodde det var jättesvårt att fröså lavendel, underbart att den vita redan har blommor . Jag köpte en färdig planta till stugan som vi hade tidigare men den tog sig aldrig riktigt . Visst är man extra stolt när det man sått själv tar sig o växer .

Någon som har koll på var man kan hitta fina blomsterstöd till rabatten,  typ konformade spaljeer i flätad pil? *flummig förklaring * Hittade ett på Rusta men det var för kantigt o fult.

• JagOchHan

Godmorgon

Tjock kulan - Jag hade oxå hört att lavendel skulle vara svårt, jag har även svårt för färdigvuxen lavendel har alltid lyckats ta död på dom. Så jag blev mäkta imponerad när jag märkte att den blommar

Konformade spaljeer köpte jag förra året på netto. Om ni har den butiken så kommer det säkerligen komma om ett par veckor. Tror jag betalade 30 kr för våran - då fanns den i 3 olika storlekar. Men då måste du ju i och för sig vänta på att butiken ska sälja dom och det har man inte alltid tålamod till när det gäller trädgården

• Daggdroppen

Hur gör ni då ni vårstädar rabatterna?

Alltså torra kvistar/stammar tar man ju bort, men hur gör man t.ex. med silverarv somär marktäckande. Det är ju massvis med fula pyttesmå blad. Ska man skaka ur eller låta vara. Likadant med mossflox? De är ju ändå ganska sköra nu då de är nyplanterade så det är lätt att man drar upp dem... Och så alunrot t.ex. De har ju massa gröna blad men även massa fula blad.

Hur noga är ni? Jag vet att många bara lämnnar allt från året innan, men pedanten i mig skulle vilja ha bort allt gammalt

Idag blir det fint väder igen, fastän de hade lovat sämre väder (tror jag). Så jag blev glad då jag steg upp. Vi ska nog klä på oss och gå ut strax, för lilltjejen ska sova i vagnen nu. Sonen vill också gärna "hjälpa till".   

♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Daggdroppen

Tyckte det såg så trevligt ut med Tjok kulans bilder så jag bjuder på en jag med.

Knoppar av vita flox  (och lite snö).

• Daggdroppen

Tjock kulan med CK

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom