• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-04-16 14:09:25 följande:
    Tack för era svar ang hur ni "vårstädar" rabatterna!Blä, nu började det komma ner någon form av snö och blåser svinkallt. Hann räfsa ganska mycket på förmiddagen, men eftersom vi har en gräsmatta stor som ett par fotbollsplaner (typ) så skulle jag gärna ha haft lite finare och varmare väder. Men vi hann också ha vårens första picknick ute Ni som har trädgårdsland i lådor. Klistra gärna in bilder på det!!!! Vad har ni för material runtomkring? Gräs? Grus? Plattor? Bark? Något annat...?
    Mysigt med picknick , i stugan hade jag odlingslådor och på gångarna emellan lådorna hade jag lagt markduk och singel ovanpå.
  • Daggdroppen
    Tjock kulan skrev 2009-04-16 19:35:37 följande:
    Mysigt med picknick , i stugan hade jag odlingslådor och på gångarna emellan lådorna hade jag lagt markduk och singel ovanpå.
    Tack för svaret!

Tyckte du det fungerade bra med singel? Det är väl det vi kallar kross(grus) här antar jag...

Skulle du ha det igen?

Gräs går nog bort, precis som mimmi (tack även du för svaret!). Men jag funderar på bark eller flis. Men grus är kanske snyggare!
    Mimmi 71 skrev 2009-04-16 18:04:38 följande:
    Mina pallkragar står i köskträdgården och runt har jag gångar av sandstensplattor. Kanske inte det allra snyggaste, men jag återanvänder gärna och det fyller sin funktion För vår del så går iallafall gräs bort runt pallkragar. Vi hatar att använda trimmern och då blir det så fult långt gräs intill
    Sandstensplattor? Har du bild?

Bläh! Här har det snöat sedan typ 2 tiden... Men det lämnar ju egentligen inget på marken, så kanske det inte ärså farligt. Men åååhh vad segt det är att vänta tills tjälen går!
    ♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-04-16 19:41:47 följande:
    Tack för svaret!Tyckte du det fungerade bra med singel? Det är väl det vi kallar kross(grus) här antar jag...Skulle du ha det igen?Gräs går nog bort, precis som mimmi (tack även du för svaret!). Men jag funderar på bark eller flis. Men grus är kanske snyggare! Sandstensplattor? Har du bild?Bläh! Här har det snöat sedan typ 2 tiden... Men det lämnar ju egentligen inget på marken, så kanske det inte ärså farligt. Men åååhh vad segt det är att vänta tills tjälen går!
    Ja absolut annars hade jag satt en fin stenläggning mellan lådorna det är ju ännu mer underhållsfritt . Problemet med bark är ju att det förmultnar och blir jord som ogräset kan ta sig i samt att du måste fylla på varje år på gångarna med ny bark för att det ska se bra ut. Singel är som småsten finns i blandade färger eller så kan man köpa bara enfärgat om man vill det men det blir lite dyrare.
  • Daggdroppen
    Tjock kulan skrev 2009-04-16 19:47:38 följande:
    Ja absolut annars hade jag satt en fin stenläggning mellan lådorna det är ju ännu mer underhållsfritt . Problemet med bark är ju att det förmultnar och blir jord som ogräset kan ta sig i samt att du måste fylla på varje år på gångarna med ny bark för att det ska se bra ut. Singel är som småsten finns i blandade färger eller så kan man köpa bara enfärgat om man vill det men det blir lite dyrare.
    Ja det är väl det vi kallar kross då. Elller? Hm... vi köper ju liksom kross att ha på vägen och gården. Olika storlekar beroende på ställe... Och så har vi runt stenfoten på huset. Antar att det är den storleken på stenarna som skulle vara bäst. Det kanske inte är exakt samma som du menar, men det borde ju funka!

Nu lutar det mot att jag kör på det!  Men då får man ju vara försiktig då man fräser eller vänder jorden så det inte kommer såå mycket mellan stenarna som det senare börjar växa ogräs i...
    ♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • 13 år emellan

Tjockkulan:

Jag är helt säker på att det är riddarsporre!

Singel eller kross är jättebra runt landen om man bor så att rådjur, harar eller MÖRDARSNIGLAR kan invadera landet. Det krasande ljudet skrämmer bört de stora djuren och sniglarna har svårare (obs; bara svårare) att ta sig fram...

Vad kul att det blev en sån aktivitet i tråden på en gång!

• 13 år emellan
    italienskamamma skrev 2009-04-14 22:33:20 följande:
    Här har körsbären precis blommat färdigt.....men jag bor också i Italien
    Sjukt avis! Var i Italien bor du?
  • 13 år emellan
    JagOchHan skrev 2009-04-16 08:22:49 följande:
    jag har bild på min dontletthebedbugsbite.blogspot.com/2008_04_01... Tycker personligen att den är toppen bra. Trodde att den skulle var sönder och samman nu till denna sommaren men den har hållt riktigt bra. Speciellt för det priset
    Jag hittar den inte...e jag blind? Eller kanske för trött...borde sovit för flera timmar sen...
  • JagOchHan

godmorgon,

13 år - va konstigt att länken inte fungerar. Om du går in på min blogg

www.dontletthebedbugsbite.blogspot.com

och går in på april -08 så finner du inlägget någonstans på mitten av sidan. Bilden som jag försökte visa är daterat till 16 april.

Ha ha , märkte nu att det var igår och ännu har jag inte sått min luktörter för i år. Dags att göra det idag då , eller kanske imorgon får se vad kroppen tillåter.Dom blev så fina förra året och vi njöt av dom länge!

Här skiner solen och det ser än så länge ut att bli en underbar dag, Hoppas det håller i sig.

• Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2009-04-16 19:41:47 följande:
    Sandstensplattor? Har du bild?Bläh! Här har det snöat sedan typ 2 tiden... Men det lämnar ju egentligen inget på marken, så kanske det inte ärså farligt. Men åååhh vad segt det är att vänta tills tjälen går!
    Jag har nog döpt om dem Sjöstensplattor heter de ju. Det är ju sådana där vanliga plattor från 60-70-talet - 50x50 cm betongplattor med ingjuten småsten på ovansidan. Inget fina alls ju, så de är inte värda att ta kort på Vi har grävt upp dem från vår framsida och ekonomisk som jag är så var jag ju tvungen att ta vara på dem och använde dem någonstans i trädgården. I trädgårdslandet tyckte jag inte det gjorde så mycket hur de såg ut och de fyller ju sin funktion. Jag har ytterligare en hög med sådana och de skall få hamna som golv under min "planterings- och arbetsplats" mellan redskapsboden och köksträdgården. Där har vi en yta med gräs (ca 12 kvm) som är svårklippt och det kan nog "städa upp" utseendet lite med plattor. Både redskapsboden, växthuset och köksträdgården ligger ju i ett hörn av trädgården och är kanske inte det stället man visar upp det första man gör, så där råder funktion mer än utseende (även om man vill ha lite av båda )
  • Mimmi 71

I helgen är det dags att färdigställa min ros- och lavendelrabatt utmed terassen. Nu börjar det roliga arbetet med "finischen" En rad med betongsten skall läggas, jord fyllas på (köpte ett helt lass i fjol så jag har lite att ta av ) och sedan återstår planteringen. Inser att jag faktiskt har tre rejält stora rabatter (2:a våtbädden, framsidan och terassrabatten) som fortfarande inte är färdigplanterade. Det är nästan så det blir för mycket av det goda Det brukar annars vara så när jag besöker plantskolor att jag kommer hem med ett gäng nya perenner som jag inte vet var jag skall "trycka ned".

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom