• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Camilla R

Vilka underbart vackra och härliga bilder. Det vore en dröm att ha det så på tomten.
    Vi har fortfarande ingen riktig ordning hemma hos oss. Drömmer om en fin infart och stentrappa upp till huset och DÅ skall det planteras. Tills vidare är det krukplanteringar som gäller (till störst del)
    Idag blev det några plantor som var på extrapris: Snöflinga, Margerit, Mårbacka, lobelia och solrosor

• Tjock kulan

Hejsan hejsan
    Mina ondskefulla planer gick om intet, men så blir det när man fastnar i et stimm, då gäller det helt enkelt att jobba på så länge lusten finns i kroppen . Flytten in i det nyrenoverade sovrummet fick mig att stanna hemma mao . Och det känns helt ok eftersom jag i slutet av dagen även fick lite trädgårdsrunda i min egna lilla täppa . Fick rensat nya rabatten på framsidan och har slaktat alla mina penseér . Fick tipset av en väninna att man skulle klippa ned dom rejält när de blev rafftiga och trista så nu testar jag för första gången och hoppas att de tar sig fint igen. Annars får det blir en tripp till handelsträdgården för inköp av pelargonior *något som iofs inte hade varit helt fel *.

Daggdroppen skrev 2009-06-07 10:01:45 följande:
    Ha ha ni är för roliga Om mimmi blir för beroende av trädgårdsporr så får hon flytta in till Tjockkulan. Tur med en som jobbar inom psykiatrin i samma hus, men jag undrar just om hon verkligen får hjälp där...   Jag hade tänkt gå ut och fota idag men det är ganska trist väder så jag tror jag väntar. Dessutom är mycket på hälft. Ska rensa en nyplanterad rabatt idag. Fick så gott som allting sådd i lådorna igår, men har en halv låda som jag kanske lägger ärter i och så hade jag tydligen glömt att köpa ruccola. Ruccolan ska komma i en cementring där jag har gräslök i mitten. Ska också ha väv på, men har inte riktigt utklurat hur jag ska sätta fast den så den blir smidig att ta bort och lägga på. Storleken på dukarna var så att de inte räcker att ha ända ner och med t.ex. stenar på...Hur har ni andra som odlar i lådor/pallkragar väven?Kring lådorna är det ännu bara ojämn jord. Så det borde också fixas. Ska också tacka Tjockkulan igen för tipset om aubretian. Det var en kick som  fick mig att se något hopp i just den rabatten. Nu har jag en liiite klarare vision om hur den ska se ut. Men jag tar som sagt gärna emot mera förslag på växter. Gula dagliljor längst bak och ljusblå aubretia längts fram. Vad ska jag ha mittemellan och mellan dagliljorna? Funderar på lila flox mellan liljorna, vad tror ni? Och framför som sagt???Ha en underbar trädgårdsdag
    Fluffiga, nej jag tror det hade blivit mer frosseri är rehabilitering om Mimmi hade blivit tvingad att flytta hem till oss av sina grannar . Jag tror att flox kan bli fint men är de inte högre än dagliljorna? sätt i så fall dem längst bak o dagliljorna framför. Annars är ju lila aklejor, lila eller blå stormhatt och lavendel oxå fint om jag nu ska tipsa lite. Har ingen lösning på din duk, tänkte på sten men det funkade ju inte.

Akleja:
    http://www.google.com/url?q=http://www.tradera.com/Gammaldags-Lila-Akleja-perenn-auktion_93624366&ei=pu8rSpSQMsOOsAb5qpyeDA&sa=X&oi=spellmeleon_result&resnum=1&ct=result&usg=AFQjCNGJQcWJrRHr5ehkOdlufDd980PU5A

Stormhatt:
    http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.odlablommor.com/bilder/stormhatt2.jpg&imgrefurl=http://www.odlablommor.com/bla-blommor.php&usg=__B3rt5RW2EDfVzNfNYTubxtmBVqU=&h=640&w=480&sz=34&hl=sv&start=1&um=1&tbnid=k_S8DuL7NTn5OM:&tbnh=137&tbnw=103&prev=/images%3Fq%3Dstormhatt%26hl%3Dsv%26rls%3Dcom.microsoft:*:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7SUNA%26sa%3DX%26um%3D1
  • Tjock kulan

Nej men vad konstigt det blev, gör ett till försök.
    stormhatt
    http://www.artini.se/_images%20foto/f_flower/_blue/f0455_akta_stormhatt.jpg

Lila iris
    http://farm1.static.flickr.com/211/508471521_36fbcfc55d.jpg?v=0

lila akleja
    http://www.alltomtradgard.se/min-sida/Anna%20Lundborg/galleri/photo/?id=353847
    http://www.flickr.com/photos/lupavarg/171420361/

Camilla R skrev 2009-06-07 18:52:51 följande:
    Vilka underbart vackra och härliga bilder. Det vore en dröm att ha det så på tomten. Vi har fortfarande ingen riktig ordning hemma hos oss. Drömmer om en fin infart och stentrappa upp till huset och DÅ skall det planteras. Tills vidare är det krukplanteringar som gäller (till störst del) Idag blev det några plantor som var på extrapris: Snöflinga, Margerit, Mårbacka, lobelia och solrosor
    Men krukor är ju kul det med där kan man ju leva ut lite hur som helst beroende på årstid, blir säker fin fin kombo med blommorna du köpt.
  • Mimmi 71

Ja, det kan nog bli frosseri i så fall om man gör ett försök till rehabilitering hos er - bäst att "bura in mig" här hemma istället

Lands öppen trädgård finns i hela Sverige. Tyvärr tror jag att Lands hemsida ligger nere så det går inte hitta där. Jag har för mig efter att ha läst något forum att denna "happening" sker första eller andra helgen i juli. Gå in på Allt om Trädgård eller odla så och ställ frågan så får du garanterat svar om när det sker, sedan är det ju bara att forska vidare i vilken trädgård som ligger närmast dig.

Känner att jag har mycket att kommentera på de sista dagarnas inlägg, men jag hinner inte riktigt nu. Efter hektiska veckor med marknader på helger så skall jag försöka få till en "umgåskväll" med sambon istället för att sitta framför datorn. Umgåskväll på söndag innebär mys framför sporten

• Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2009-06-07 10:01:45 följande:
    Ha ha ni är för roliga Om mimmi blir för beroende av trädgårdsporr så får hon flytta in till Tjockkulan. Tur med en som jobbar inom psykiatrin i samma hus, men jag undrar just om hon verkligen får hjälp där...   Jag hade tänkt gå ut och fota idag men det är ganska trist väder så jag tror jag väntar. Dessutom är mycket på hälft. Ska rensa en nyplanterad rabatt idag. Fick så gott som allting sådd i lådorna igår, men har en halv låda som jag kanske lägger ärter i och så hade jag tydligen glömt att köpa ruccola. Ruccolan ska komma i en cementring där jag har gräslök i mitten. Ska också ha väv på, men har inte riktigt utklurat hur jag ska sätta fast den så den blir smidig att ta bort och lägga på. Storleken på dukarna var så att de inte räcker att ha ända ner och med t.ex. stenar på...Hur har ni andra som odlar i lådor/pallkragar väven?Kring lådorna är det ännu bara ojämn jord. Så det borde också fixas. Ska också tacka Tjockkulan igen för tipset om aubretian. Det var en kick som  fick mig att se något hopp i just den rabatten. Nu har jag en liiite klarare vision om hur den ska se ut. Men jag tar som sagt gärna emot mera förslag på växter. Gula dagliljor längst bak och ljusblå aubretia längts fram. Vad ska jag ha mittemellan och mellan dagliljorna? Funderar på lila flox mellan liljorna, vad tror ni? Och framför som sagt???Ha en underbar trädgårdsdag
    Skulle du inte kunna ha någon typ ab resårband rung (åtminstone runt cementringen som nog är den allra besvärligaste. Annars kan man kanske använda sig av sådan där tvingar som är som stora klädnypor. Som förslag till din rabatt så måste jag tipsa om nävor som finns i massor av olika sorter. Helt klart en stor favorit hos mig. Akeleja som sticker upp lite här och där är fint. När man planerar rabatt så är det inte så dumt att hålla koll på blomningstid också så man har något som blommar helt tiden. Lite synd om det bara är massa blad viss tid på säsongen. Nu har jag inte hängt med om vad du har för önskemål med rabatten i övrigt.
  • Horst

Aklejor är sååå sköna. Gör inget väsen av sig. Fröar i MASSOR. Dyker sedan upp lite här och var.

Jag har försökt sprida ut dem i hela vår rabatt under de snart 4 år vi bott här och nu har vi hela rabatten "full". Underbart. De växer bland buskarna också. Så nu har jag så mycket att jag kan plocka in och sätta i vas. Lyxigt!

• Horst

Idag har jag sågat och sågat (med vinkelslip) och hamrat och hamrat med slägga och kil för att få bort en bit av muren så att den nya ingången till trädgården kan bli klar någon gång. Klockan 5 var jag nästan klar. Två såg till, sen var jag klar. Och vad händer då? Jo, hela maskinen dör såklart och går inte att fixa. Aaargghh! Snacka om Murphys Law. Vet inte riktigt hur kag ska lösa detta. I värsta fall får jag hacka allt i småbitar med släggan. Tidsödande...

Jag som vill plantera och fixa vid ingången....

• Tjock kulan

Hejsan
    Är så lycklig då mina pelargonior som jag beställde via en vännina som skulle till Rockdala slagit ut. Behöver jag säga att två av dem är vita , den tredje ska bli mörkrödsvart men den kinkar sig lite ännu men jag ger inte upp på den utan fortsätter att dutta med den .

Horst skrev 2009-06-09 01:27:10 följande:
    Idag har jag sågat och sågat (med vinkelslip) och hamrat och hamrat med slägga och kil för att få bort en bit av muren så att den nya ingången till trädgården kan bli klar någon gång. Klockan 5 var jag nästan klar. Två såg till, sen var jag klar. Och vad händer då? Jo, hela maskinen dör såklart och går inte att fixa. Aaargghh! Snacka om Murphys Law. Vet inte riktigt hur kag ska lösa detta. I värsta fall får jag hacka allt i småbitar med släggan. Tidsödande...Jag som vill plantera och fixa vid ingången....
    Vilken slit jobb o fy vad drygt att maskinen krachade, hoppas du kan lösa det på annat sätt än för hand. Vad ska du plantera vid ingången?
  • Memoria

Idag har jag hållt på med operation "vräkning" hela dagen.
    Byggt färdigt den stora odlingslådan på 3x1 meter och fyllt den med över 300liter jord som jag dessutom handlat och burit runt på själv!

Skönt att ha planterat allt(sallad, morötter, ruccula, dill, spenat, squash och bönor) utom potatis nu. Får köpa färdiguppdrivna på plantagen när jag har vägarna förbi. Är verkligen sent ute!

• Horst

Tjock kulan skrev 2009-06-10 19:28:49 följande:

Vilken slit jobb o fy vad drygt att maskinen krachade, hoppas du kan lösa det på annat sätt än för hand. Vad ska du plantera vid ingången?
    Två New Dawn rosor ska få leta sig upp över en rosenbåge. Eventuellt sätter jag dit en klematis också när rosorna fått lite höjd.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom