• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Mimmi 71
    Horst skrev 2009-06-11 23:35:42 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-06-10 19:28:49 följande:
    Två New Dawn rosor ska få leta sig upp över en rosenbåge. Eventuellt sätter jag dit en klematis också när rosorna fått lite höjd.
    Du skall inte testa en kaprifol istället - en helt underbar kombination i färger till New Dawn?
  • Horst

Mimmi71:
    Aha, kaprifol. Det hade jag inte ens tänkt på, men det kan man kanske ha. Det har vi tonnvis på en av husväggarna. Någon som har testat och har fotobevis?

• Mimmi 71
    Horst skrev 2009-06-12 06:46:49 följande:
    Mimmi71:Aha, kaprifol. Det hade jag inte ens tänkt på, men det kan man kanske ha. Det har vi tonnvis på en av husväggarna. Någon som har testat och har fotobevis?
    Nej tyvärr. Jag hade denna kombination i min förra trädgård och hittade inspiration ifrån en riktigt gammal Allt om Trädgård. Men tyvärr så har jag varken tidningen kvar eller några livebilder på egen komposition Ljust det här ljusrosa tillsammans med det svagt gula som vanlig klematis har i sig lite grann blir klockrent. Lite som min kombination på min "toppbanner" i min blogg.
  • Memoria

När ni ändå pratar samplantering av klematis och rosor. Jag skulle vilja ha en rosa Piilu eller en Nelly Moser, vad skulle ni välja för ros att blanda med då?

• Tjock kulan

Åh vad bra att ni diskuterar detta ämne, är oxå på jakt efter en klematis som jag ska samplantera med min The Fairy. Har tänkt en lila eller ljusl  lila klematis men velar om jag ska ta en stor eller småblommande klematis i kombination till the fairy som har ganska små blommor {#lang_emotions_undecided}, vad tror vi blir bäst?

Memoria skrev 2009-06-11 22:02:58 följande:
    Idag har jag hållt på med operation "vräkning" hela dagen. Byggt färdigt den stora odlingslådan på 3x1 meter och fyllt den med över 300liter jord som jag dessutom handlat och burit runt på själv! Skönt att ha planterat allt(sallad, morötter, ruccula, dill, spenat, squash och bönor) utom potatis nu. Får köpa färdiguppdrivna på plantagen när jag har vägarna förbi. Är verkligen sent ute!
    Hoppas lill*n fattar vinken och ger sig på kasen , förhoppningsvis har du förenat nytta med nöje när du fixat med trädgårdslandet  .
  • mammaninna

vi har en new dawn (nyplanterad) som jag berättade ska få klättra på garageväggen, sen har vi en jättebauta kaprifol bakom garaget som vi måste kapa ner en del. går det att flytta en del av den eller ta skott eller liknande som jag kan sätta tillsammans med rosen som du mimmi.. det lät så fint! synd oxå att bara ha underbar kaprifol bakom garaget..

• Tjock kulan

Hejsan
    Bjuder på lite lördagsgodis till mina växttokiga bekanta i tråden

"Viva Madelaine"

Färgen är som en gräddigtvit marräng *slurp*
    Vit Odence "sound of silence" krispigt vitablommor mot en ljusgrönt bladverk *underbart*

"sound of silence" sedda ovanifrån

• Memoria

tjock kulan: Vackra bilder!!

Mer fixande i trädgårdslandet idag. Fick tag på de där uppdrivna sätt potatisarna på plantagen. 5kr istället för ord. pris på 79kr!! Helt i min smak. Så nu blev det Minerva och Rocker senare i sommar.

• Tjock kulan
    Memoria skrev 2009-06-13 18:58:07 följande:
    tjock kulan: Vackra bilder!! Mer fixande i trädgårdslandet idag. Fick tag på de där uppdrivna sätt potatisarna på plantagen. 5kr istället för ord. pris på 79kr!! Helt i min smak. Så nu blev det Minerva och Rocker senare i sommar.
    Ja visst är det tänkte att jag får dela med mig av mitt ögongodis här hemma . Viket klipp på potatisen, våra blir nog inte klara till midsommar då jag oxå var sent på det men herregud vad de växt får nog ta o kupa dom ännu en gång. Rocket har jag testat innan o den är god, kul att ha lite olika sorter, nästa år funderar jag på att köpa en blandlåda i stället med lite sparris och mandelpotatis i *slurp*
  • Memoria

Har inte alls lika vackra eller skarpa bilder att visa, men tänkte ändå att ni skulle få se rabarberbladet och odlingslådan. Fler bilder på rabatterna nu i juni finns i galleriet.

Ny odlingslåda
    Rabarber i betong

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom