• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-06-19 08:24:39 följande:
    Vad bra TK att mysteriet är löst Har ju bara glömt att fråga svärmor Mimmi: Det är bra att passa på på rea! Jag fyndade sommarblommor igår Tre hängamplar med rosa verbena. Har aldrig haft verbena atidigare så får se om jag blir nöjd. Plus tre rosa pelargoner och tre växter som försäljaren påstod var silverarv. Men silverarv har jag ju själv i rabatten och det blommar! Detta var också grått men hade mer runda blad och inga blommor. Finns det olika sorter av silverarv? Har pelargoner och det gråa tillsammans i mjölkkannor Blev riktigt bra!Glad midsommar!
    http://odla.nu/artiklar/images/bilder/dichondra_michrantha.jpg
    http://www.froer.nu/products/14863316/njurvinda,+silver-+silver+falls
  • Tjock kulan

Fluffiga:var för snabb att skicka, kan det vara silver  njurvinda?

• Mimmi 71

Nu är det min tur i trägården! Smygstart på semester och idag har jag redan hunnit spola av hela terassen. Den har varit rejält eftersatt och var full med gult frömjöl. Även terassräcket är rejält skurat för att få bort möglet som finns på panelen. Nu skall möblerna på plats igen och sedan är det sommarpynt och blommor som gäller. Äntligen så har den lokala plantskolan slutrea (det brukar vanligtvis vara veckan INNAN midsommar) så det får bli en tripp dit och fylla upp med blommor både inne och ute. Sommarkrukorna i fönstren skall få pelargoner. Sedan har jag och lille G fikat ute i morgonsolen, det är underbart när man kommer upp på morgonen och får lite gjort. Ikväll blir det invigning av en nystädad terass med grill och kanske t o m lite bubbel

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-06-24 09:11:31 följande:
    Nu är det min tur i trägården! Smygstart på semester och idag har jag redan hunnit spola av hela terassen. Den har varit rejält eftersatt och var full med gult frömjöl. Även terassräcket är rejält skurat för att få bort möglet som finns på panelen. Nu skall möblerna på plats igen och sedan är det sommarpynt och blommor som gäller. Äntligen så har den lokala plantskolan slutrea (det brukar vanligtvis vara veckan INNAN midsommar) så det får bli en tripp dit och fylla upp med blommor både inne och ute. Sommarkrukorna i fönstren skall få pelargoner. Sedan har jag och lille G fikat ute i morgonsolen, det är underbart när man kommer upp på morgonen och får lite gjort. Ikväll blir det invigning av en nystädad terass med grill och kanske t o m lite bubbel
    Men Mimmi det förstår du väl, plantskolan har ju väntat med rean för att du skulle ha tid att åka dit o shoppa o det har du ju nu när alla syprojekt e klara o sem börjat . Mys pys i kvällssolen på en fräsch o ren terass e aldrig fel .
    Ang pelargonior så fyndade jag på city gross *2 mårbacka* till köksfönstert för 39 kr styck, det e ett klipp om något .
  • Mimmi 71

Tillbaka från plantskolan - det blev elva sommarblommor för det facila priset av 240 kr Ett himla hopplock med alla möjliga sorter, som jag inte har någon tanke bakom. Tre gammaldags pelargoner och sedan alla möjliga sorter i rosa och blå nyanser bl a en femtunga, hängverbena, silverfall, million bells, stjärnlobelia. Det blir inga jättemängder med sommarblommor i min trädgård i år, de vanliga fönsterlådorna får stå över. Skall försöka kombinera dessa plantor i två större krukor och i en större ampel. Pelargonerna får husera inne och de slokande pelargonerna som levt en tynande tillvaro inne får istället ut på sommarvistelse i trädgården. De brukar återhämta sig snabbt. Återkommer kanske med lite resultat i bloggen.

Tjocka kulan: Kan det vara så bra tror du, att de har väntat på at jag skall få tid

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-06-24 16:28:10 följande:
    Tillbaka från plantskolan - det blev elva sommarblommor för det facila priset av 240 kr Ett himla hopplock med alla möjliga sorter, som jag inte har någon tanke bakom. Tre gammaldags pelargoner och sedan alla möjliga sorter i rosa och blå nyanser bl a en femtunga, hängverbena, silverfall, million bells, stjärnlobelia. Det blir inga jättemängder med sommarblommor i min trädgård i år, de vanliga fönsterlådorna får stå över. Skall försöka kombinera dessa plantor i två större krukor och i en större ampel. Pelargonerna får husera inne och de slokande pelargonerna som levt en tynande tillvaro inne får istället ut på sommarvistelse i trädgården. De brukar återhämta sig snabbt. Återkommer kanske med lite resultat i bloggen.Tjocka kulan: Kan det vara så bra tror du, att de har väntat på at jag skall få tid
    Låter som fina kombinationer i blått rosa och silver, ser fram emopt bilder. Själv väntar jag på att "min" plantskola ska rea sitt. De brukar stänga i juli så jag hoppas på rea denna vecka. Behöver sommarblommor till korgarna vid entréen och penseerna får då flytta bak på baksidan till blomstertrappan som jag fyndade på Netto för et tag sedan. Blir nog en kombo med rosa pelargonior, något lila eller blått och till det något vitt eller silver. Fast limefärgade tobaksblommor o blått/lila är ju oxå himla snyggt, får ta o klura på det där en vända till känns det som .
  • Mimmi 71

Ja det finns många snygga kombinationer. Färg och form är ju fantastiskt roligt att jobba med oavsett om det är tyger eller blommor Limefärgade tobaksplantor ät en favorit som det var länge sedan hade faktiskt. Jag har också ett gäng penseer som blir förpassade till andra ställen. Lite ansning så är de som nya.

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-06-24 18:53:26 följande:
    Ja det finns många snygga kombinationer. Färg och form är ju fantastiskt roligt att jobba med oavsett om det är tyger eller blommor Limefärgade tobaksplantor ät en favorit som det var länge sedan hade faktiskt. Jag har också ett gäng penseer som blir förpassade till andra ställen. Lite ansning så är de som nya.
    Ja jag ansade mina för första gången i år sedan jag fått tipset av en vännina o nu 2 v efter är de fina igen , tänker på alla andra år som jag bara ryckt upp o kastat för jag tyckt att de blivit för raftiga {#lang_emotions_surprised}. Nej nu är Alice nattad så nu blir det till att måla tjenix
  • Tjock kulan

Hejsan
    Har nu varit runt i tre olika handelsträdgårdar på jakt efter "rätt" blommor till entreén och är fortfarande långt ifrån klar . Att det ska vara så svårt att hitta mörklila jätte verbena trodde jag inte, än så länge har jag bara fått tag i den limefärgade tobaksblomman till mina korgar *grrr*.
    Ang blomman som var ett mysterium så blir det nu ännu mer ett mysterium . Min mans arbetskamrat sa att det var en minidaggkåpa men idag såg jag den i handelsträdgården och då hette den fjällkåpa....ja ja söt är den vart fall så den får stanna kvar här hemma .

• mammaninna

hejsan.
    har nästan glömt av att kika in här det sista.. *skäms*
    de flesta av er "ser" man ju i de andra trådarna.
    MEN
    om någon missat och vill se så är det en del trädgårdsinlägg i bloggen nu..
    kaosiettvitthus.blogspot.com

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom