• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Memoria

tjock kulan: Hur får du dina bilder så stora? När jag försöker dra över dem i "öppet tillstånd" får jag bara en http-adress.

Skönt att höra att Rocket var bra. Minerva har jag haft innan, men aldrig hört talats om Rocket innan. Sparris verkar ju roligt att odla, synd bara att man inte skulle ta dem förrens efter 2 år. Jag vill ju skörda samma år.

• Tjock kulan

Vad bra det blev, är det impregnerat eller ska de behandlas? Vi funderar oxå på odlingslådor till nästa år men då blir det nog pallkragar för vår del. Egentligen vill jag riva upp hela baksidan och stenlägga den i olika material och bygga rabatter och olika rum men maken insisterar på gräs då vi har små kottar. Så jag får låta baksidan bestå av pallkragar utemöbler och leksaker till förbannelse. Men jag smider planer ändå i det tysta och väntar på att barnen ska bli äldre, mooohahaha {#lang_emotions_djavulsk}.Tills dess så får jag leva ut min trädgårdsådra på framsidan av huset och in mot grannen till . Funderar på om man skulle kunna göra ett litet hängande fågelbad av ett mindre rabarberblad eller stort hosta blad, ditt blev ju jättefint. Ang bilderna så lägger jag in dom i bildarkivet och sen klickar jag upp dom i storbild och högerklickar på musen och väljer kopiera.

Memoria skrev 2009-06-13 20:55:28 följande:
    tjock kulan: Hur får du dina bilder så stora? När jag försöker dra över dem i "öppet tillstånd" får jag bara en http-adress. Skönt att höra att Rocket var bra. Minerva har jag haft innan, men aldrig hört talats om Rocket innan. Sparris verkar ju roligt att odla, synd bara att man inte skulle ta dem förrens efter 2 år. Jag vill ju skörda samma år.
    Du e för söt , det e jag som är virrig i mitt skrivande jag menar sparrispotatis och mandelpotatis . Rocket är en tidig och frisk sorts potatis. Har en sparrisplanta här hemma som jag fick av trädgårdsdamen som gav mig alla växter. Har ingen direkt koll på hur jag ska bära mig åt med den men det ska jag läsa på i höst så jag kan dutta med den till nästa år och förhoppningsvis kunna skörda lite sparris till våren framöver.

Nu ska jag kika på dina bilder, tjingeling
  • Memoria

Tjock kulan: Lådan är impregnerad. Har klätt den med genomskinligt plast på insidan. Ville verkligen ha en låda som jag inte behöver måla eller behandla, hade ju vita innan.

Jag hade gärna velat ha sten eller något runt lådan för att slippa klippa med saxen, fast min make är som din. Antingen gör jag det eller så blir det ingen låda där Så jag är glad ändå, trots att gräset ibland växer upp lite för högt.

Tror absolut att du kan göra ett hängande fågelbad. Hosta blad är ju också stora och fina!

Jag testade också att kopiera i storbild med det gick inte. Kanske för att jag använder firefox som webbläsare.

Haha sparrispotatis... det var det du menade. Tänkte för mig själv "undra vad det var för mixlåda man både kan få potatis och sparris i, den verkar ju kul" Hade inte en tanke på att det skulle vara en potatissort

• Tjock kulan
    Memoria skrev 2009-06-13 21:39:35 följande:
    Tjock kulan: Lådan är impregnerad. Har klätt den med genomskinligt plast på insidan. Ville verkligen ha en låda som jag inte behöver måla eller behandla, hade ju vita innan. Jag hade gärna velat ha sten eller något runt lådan för att slippa klippa med saxen, fast min make är som din. Antingen gör jag det eller så blir det ingen låda där Så jag är glad ändå, trots att gräset ibland växer upp lite för högt.Tror absolut att du kan göra ett hängande fågelbad. Hosta blad är ju också stora och fina!Jag testade också att kopiera i storbild med det gick inte. Kanske för att jag använder firefox som webbläsare.Haha sparrispotatis... det var det du menade. Tänkte för mig själv "undra vad det var för mixlåda man både kan få potatis och sparris i, den verkar ju kul" Hade inte en tanke på att det skulle vara en potatissort
    Det kan vara lite trixigt med kopieringen ibland får man öppna i ett annat fönster eller testa några gånger *plötsligt händer det* .
    Vad är det för lila växt du har i planteringen på bilden med vita hinken? är det kransveronika? fin i alla fall
  • Memoria
    Tjock kulan skrev 2009-06-13 21:59:46 följande:
    Det kan vara lite trixigt med kopieringen ibland får man öppna i ett annat fönster eller testa några gånger *plötsligt händer det* . Vad är det för lila växt du har i planteringen på bilden med vita hinken? är det kransveronika? fin i alla fall
    Det är en stäppsalvia. Tycker de är jättefina och blommar länge på säsongen om man klipper ner dem när de vissnat.
  • mammaninna

härliga bilder ni visar tjejer!

memoria: det föll änna bort det där vi diskuterade om träsort men den där var ju jättefin! M har byggt två mindre åt mig till spenat och sockerärtor. ska visa er nån dag!

• Horst

Jag är så glad, så glad!

Jag har precis varit inne på marsvinsholmsgarden.se/ och beställt pluggplantor från en tjej som bor brevid slottet i Ystad. Visst är internet UNDERBART. Att kunna handla turkiska julrosor mitt i natten! Vilken uppfinning, alltså...

Och en chokladblomma får jag på köpet tydligen. Låter ju inte dumt. Undrar om den går att äta... Nej.

Men är det någon av er som har chokladblommor hemma? Jag hade aldrig hört talas om dem innan.

• Horst
    mammaninna skrev 2009-06-12 20:16:59 följande:
    vi har en new dawn (nyplanterad) som jag berättade ska få klättra på garageväggen, sen har vi en jättebauta kaprifol bakom garaget som vi måste kapa ner en del. går det att flytta en del av den eller ta skott eller liknande som jag kan sätta tillsammans med rosen som du mimmi.. det lät så fint! synd oxå att bara ha underbar kaprifol bakom garaget..
    Ja, är det någon som har flyttat en gammal kaprifol med framgång? Våra är tjocka som en dams underarm ungefär...
  • Tjock kulan
    mammaninna skrev 2009-06-13 23:27:31 följande:
    härliga bilder ni visar tjejer!memoria: det föll änna bort det där vi diskuterade om träsort men den där var ju jättefin! M har byggt två mindre åt mig till spenat och sockerärtor. ska visa er nån dag!
    Underbara bilder, de rosa hjärtanen är söta men de vita är sååå mycket vackrare.
    Horst skrev 2009-06-14 03:05:36 följande:
    Jag är så glad, så glad! Jag har precis varit inne på marsvinsholmsgarden.se/ och beställt pluggplantor från en tjej som bor brevid slottet i Ystad. Visst är internet UNDERBART. Att kunna handla turkiska julrosor mitt i natten! Vilken uppfinning, alltså...Och en chokladblomma får jag på köpet tydligen. Låter ju inte dumt. Undrar om den går att äta... Nej. Men är det någon av er som har chokladblommor hemma? Jag hade aldrig hört talas om dem innan.
    Chokladblomma har jag aldrig haft men tittat på i butik de jag har sett har varit sametslika i kronbladen och mer åt det bruna än vinrödahållet. Den turkiska julrosen är underbar hade en som stod i stugan o förstod först inte vad det var först efter tre år blommade den och det var fantastiskt vackert *suck*
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom