• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Mimmi 71

Två ynka millimeter regn fanns det i regnmätaren. Det börjar bli rejält torrt i trädgården och tom perennerna slokar. I den här hettan så har det inte blivit så mycket trädgårdsarbete utfört. I senaste laget fick jag dock ned mina fröer i köksträdgården förra onsdagen och redan efter några dagar så tittade salladen, rödbetorna, rädisorna upp.

Det verkar som det är låg trädgårdsaktivitet på er andra också - det är en lugn tråd

• Mimmi 71

Jag har förresten anmält mig till en bussresa på onsdag, målet är Wih trädgård med en förevisning av Krantz. Det skall bli så toppentrevligt och jag kommer ha laddat kameran för att kunna ta MASSOR med kort. Längtar efter denna dag med härlig trädgårdsvandring och inte minst en dag för mig själv utan en vilding till grabb Har nu gått hemma med sonen en vecka alldeles själ och det är hur mysigt som helst men det kan vara skönt med ett "break" också

• Tjock kulan

Hejsan
    Trädgården har mest vattnats och njutits av under de dagliga kvällsrundorna som jag brukar ta i min ensamhet, underbart att få den stunden av stillhet när Alice somnat för kvällen . Det ända är att jag fått löss på min nyköpta ros som nu blidat knoppar, sprutade med såpa lösning igår, får se om de tar dom. Vet någon hur länge man ska spruta på för att se effekt?.

Mimmi 71 skrev 2009-07-03 18:07:05 följande:
    Jag har förresten anmält mig till en bussresa på onsdag, målet är Wih trädgård med en förevisning av Krantz. Det skall bli så toppentrevligt och jag kommer ha laddat kameran för att kunna ta MASSOR med kort. Längtar efter denna dag med härlig trädgårdsvandring och inte minst en dag för mig själv utan en vilding till grabb Har nu gått hemma med sonen en vecka alldeles själ och det är hur mysigt som helst men det kan vara skönt med ett "break" också
    Låter som en kanon dag e inte alls avis ser fram emot vackra bilder och berättelser från resan.
     Själv funderar jag på att kolla upp programmet till öppna trädgårdar som Land ordnar. Jag blev riktigt biten av trädgrdsrundan som jag var på för ett tag sedan, så kul att kika in o få inspiration i andra människors trädgårdar.
  • Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-07-03 20:57:53 följande:

HejsanTrädgården har mest vattnats och njutits av under de dagliga kvällsrundorna som jag brukar ta i min ensamhet, underbart att få den stunden av stillhet när Alice somnat för kvällen . Det ända är att jag fått löss på min nyköpta ros som nu blidat knoppar, sprutade med såpa lösning igår, får se om de tar dom. Vet någon hur länge man ska spruta på för att se effekt?.

Låter som en kanon dag e inte alls avis ser fram emot vackra bilder och berättelser från resan. Själv funderar jag på att kolla upp programmet till öppna trädgårdar som Land ordnar. Jag blev riktigt biten av trädgrdsrundan som jag var på för ett tag sedan, så kul att kika in o få inspiration i andra människors trädgårdar.
    Ja just. Öppen trädgård börjar ju närma sig Jag har besökt två trädgårdar i närheten tidigare år, i år kanske det får bli en liten längre tripp så jag får se någon annan trädgård. Det är ju helt underbart trevligt att få möjlighet att besöka privata trädgårdar som enligt mig ger mer inspiration än offentliga trädgårdar/parker.

Jag lovar att återkomma med bild och text i bloggen efteråt.
  • Mimmi 71

Villa Nordåker skrev 2009-07-03 21:05:45 följande:

Har ni några tips på snabbväxande buskar, det får gärna var blommande buskar.
    En underbar snabbväxande buske är ju fläder!!! Ger saft, härlig blomning på sommaren och äxer något enormt. Fläder var det första vi planterade i vår trädgård när vi flyttade in för 5 år sedan, endast i syfte för att göra flädersaft (mums!) och nu är den lika hög som huset. Dags att klippa ned den en bit då den väller över dammen lite för mycket. Det är ju positivt med den busken att man kan klippa rejält utan att den tar skada.
  • Mimmi 71

Åh, vad skönt med lite humanare temperatur. Idag har det blivit en heldag i trädgården och vi har fått gjort riktigt mycket. Gräsmattan är klippt, trädgårdsmöbler på framsidan avspolade och tvättade, framsidans stora rabatt rensad och dessutom så har vi lagt klart stenen på den rabatten och fyllt på rejält med jord och planterat ytterligare med perenner. Nu är det ju inte på långa vägar färdigplanterat, men det känns som det som jag kan ta vara på ifrån andra rabatter finns på plats. Nu kommer det roliga med att köpa lite nya perenner också och till hösten skall det bli ett träd, antingen ett gullregn eller Prydnadskörsbär (Prunus Accolade). Skall försöka hålla mig till låga och halvhöga perenner i den delen som är närmast trädet. Jag har annars en förmåga att plantera höga perenner. Om vädret tillåter så blir det foto de närmsta dagarna, så kommer det nog ett inlägg i bloggen på på onsdag. (Det ligger redan några inlägg på kö, de närmsta dagarna )

• Sagalin
    Mimmi 71 skrev 2009-07-04 06:27:32 följande:
    Villa Nordåker skrev 2009-07-03 21:05:45 följande: En underbar snabbväxande buske är ju fläder!!! Ger saft, härlig blomning på sommaren och äxer något enormt. Fläder var det första vi planterade i vår trädgård när vi flyttade in för 5 år sedan, endast i syfte för att göra flädersaft (mums!) och nu är den lika hög som huset. Dags att klippa ned den en bit då den väller över dammen lite för mycket. Det är ju positivt med den busken att man kan klippa rejält utan att den tar skada.
    Tack för tipset.

Vet ni om det finns några trädgårdprogram som man kan ladda hem och använda till att skissa fram en trädgård?
  • Daggdroppen
    Villa Nordåker skrev 2009-07-05 18:12:17 följande:
    Tack för tipset.Vet ni om det finns några trädgårdprogram som man kan ladda hem och använda till att skissa fram en trädgård?
    Jag har faktiskt sett ett program men orkade inte ladda ner det... Ska försöka klura ut var jag sett det! Har du googlat?
    ♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Sagalin
    Daggdroppen skrev 2009-07-05 19:31:32 följande:
    Jag har faktiskt sett ett program men orkade inte ladda ner det... Ska försöka klura ut var jag sett det! Har du googlat?
    Nej det har jag inte men ska precis börja leta...
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom