• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • piffan

När min son har behövt få nån medicin då han varit på dagis så har det varit ok..dock så har jag fått fylla i ett papper där jag skriver under på att dom får ge honom medicinen...kolla med dom igen o fråga efter det pappret...jag tycker det verkar väldigt konstigt att dom inte ska kunna ge honom sin allergimedicin.

• osisen

vet inte hur det är egentligen men jag har hört att de inte får ge medicin. tex när barnen äter atibiotika å det infaller när de är på dagis ska föräldern komma till dagis å ge medicinen.. det stod nog tom på de där papprena man fick när han började dagis..
    lite konstigt att dom inte kan ge en spray men som sagt vet ju inte va reglerna säger egentligen..

• Midwinter

Vi som jobbar på fsk får INTE ge medicin till barnen(som jag förstått), inkluderar nässpray. MEN sen finns det undantag, vi har barn som vi ska ge vid behov. Bl.a inhalering, allergi, kramper
    Jag vet inte hur det funkar överallt, men prata med rektorn!

• delifi2

När jag jobbade inom barnomsorgen så fick vi inte ge mediciner såvida de inte var kroniska. Dvs att de måste ha de varje dag livet ut typ.

Men jag tycker du ska prata med chefen å se om de inte kan göra ett undantag, annars kan ju den personal som tyckte det var kostigt ta det på sitt ansvar.

De handlar om felmedicinering å sånt det är drf vi inte fick ge. Vore ju inte så kul att ha det på sitt samvete att medcinera fel

• eeisor

Jag har för mig att när det handlar om medicin som inte är livsnödvändig för barnet, så kan personalen säga nej till att ge. Jag tror till och med att det är så att de inte FÅR ge mediciner, åtminstone inte utan skriftlig delegation från förälder/läkare. En sådan delegation kan man dessutom vägra att ta emot som personal.
    Jämför jag med hur det varit på de skolor jag arbetat på, så fick lärare/övrig personal inte ens ge en huvudvärkstablett till en elev, det var bara skolsköterskan som fick.

• cloudberry79

Vi får ge barnen medicin, men gör det inte. Jag vill inte vara ansvarig för ev felmedicinering, feldosering eller biverkningar. Det är en annan sak (som många skrivit) med barn som är kroniskt sjuka och t ex behöver hjälp med insulinsprutor eller annat som är livsnödvändigt för dem och ingår i deras dagliga rutin, jämt. Antibiotika, huvudvärkstabletter, allergimedicin (såvida det inte är akutläge) ger vi inte. Det ingår heller inte våra arbetsuppgifter. Det är inte för att vara elak eller taskig mot föräldrar eller barn, utan om att jag inte har utbildning att medicinera barn och att jag personligen inte vill ta ansvar för ev biverkningar eller konsekvenser (t ex om det är mycket att göra och man glömmer bort att ett barn ska ha medicin tillfälligt).

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Bluemoon17

men detta har inget med utbildning att göra eller ngt komplicerat!
    fel medicering vadå det handlar bara om att ge 1 spray på vardera näsa en enda gg varje dag är det så svårt??
    den andra som tyckte var konstigt hon jobbar inte på sonens avdelning annars kunde det gått....
    detta är ngt som han går på behandling i 6 veckor sen skulle läkaren se om det blir bra eller inte!
    man kan omöjligt göra fel i mitt fel eller snarare sonens fall, jag vet om de ville kunde de hjälpt till men deras attityd var så fel på det sättet de sa nej! o det kändes 2 mot mig liksom!
    rektorn kommer om några dagar....tyvärr!

• Midwinter

Jag står på personalens sida.
    Visst, i DETTA fallet kan man kanske inte göra ngn felbehandling. Men sen kommer en föräldrer, o sen ytterligare en - tillsist har man en hel hög barn där man ska ge diverse mediciner - även om det "endast" handlar om nässpray.
    Det ingår inte i arbetsuppgifterna att ge mediciner hit o dit. Inte lätt o hålla reda på tillsist vem som ska ha vad o hur mkt av de olika.

• EMO 979

Men hur långa dar har han på fsk då...tänkte omdu ger han innan ni åker dit...direkt när ni kommer hem och innan han lägger sig för kvällen....

• Elfva

Har ej läst hela tråden

Detta med medicinering av barn är ett dilemma. Vi i förskolan har väldigt begränsade skyldigheter att ge mediciner till barn. Vi har inte tillräcklig medicinsk utbildning för att medicinera barn, vi är ju utbildade pedagoger och inte inom sjukvården. Enskilda pedagoger kan neka helt men när det gäller viss medicin som t ex akutmedicin för allergiker, mediciner för kroniskt sjuka osv så brukar man vara tillmötesgående och då utbildas pedagogerna i att ge medicinerna av sjukvårdspersonal och/eller föräldrarna. I dessa fall så tillförordnas pedagogerna att ge medicin till barn, trots att vi inte har medicinsk utbildning...

Men man har t ex ingen skyldighet att ge tillfällig medicin såsom hostmedicin, penicillin, febernedsättande eller dylikt.

I ditt fall så kan man kanske neka, men chefen kan besluta om att man ska ge medicin till barnet, de kan inte tvinga en enskild pedagog, men jag har svårt att tro att ingen kommer vilja göra detta. När det gäller medicineringen så är pedagogerna "ansvarsbefriade" och det är rektorn som har huvudansvaret precis som vanligt... Att ge nässpray känns som tämligen okomplicerat och jag utgår ifrån att din son inte protesterar nämnvärt när man ger honom det varför jag tror att man kommer gå med på att medicinera honom. Om de vägrar så har du som förälder den möjligheten att ta vab för att åka dit och medicinera honom, inte så skoj, men man kan göra så... Nu har jag ju svårt att tro att de skulle vägra helt och hållet...

Svar på tråden De nekar honom behandling!