• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • Thaleia
    Hanni skrev 2009-05-12 09:50:36 följande:
    Tycker det är så lustigt att man glorifierar sig eget jobb! "tänk om jag gör fel och barnet får fel medicin". Tja, tänk om jag gör fel, tappar en miljonkund på ett litet kick och företaget kursar???
    Glorifierar sitt jobb? Hmmm...om vi glorifierade vårt jobbså borde vi väl isåfall säga " Ja, vi har all resurser i världen, hur mycket tid som helst, hur mycket personal som helst och fastän vi inte har ngn som helst utbildning i medicin så är vi förskollärare hur duktiga på det här ändå! Så självklart ska vi ge barn medicin!" Det om något är väl att glorifiera sitt jobb?{#lang_emotions_undecided}

Sen vet jag ju inte vad du  jobbar med men om det är så att du i ditt jobb tar hand om kunder så är din jämförelse rätt så irrelevat eftersom kunder ingår i dina arbetsuppgifter medan medicinering inte ingår i våra...
  • grön banan

Allergi är kroniskt om än säsongsbetonat när det gäller pollen o ska ges på förskolan.

• grön banan

Britt Blå skrev 2009-05-08 09:52:45 följande:

Har inte läst hela tråden men jag svarar ändå.(Arbetar på förskola)Vi får inte ge barn medicin vad det än handlar om bara för att föräldrarna ber om det Men om det finns läkarintyg på att barnet behöver det under dagen så får vi ge, efter att vi har blivit visade hur man ska ge osv. Personalen gör detta om dom tycker att det känns ok, är dom inte bekväma med att ge barnet medicin så kan ingen tvinga dom.Jag har barn som behöver medicin på förskola/skola dagligen. Och mina barn får sin medicin av personalen. Se till att få ett intyg där det står att barnet behöver detta för att må bra och prata med personalen Och chefen.Lycka till!!
    Nähä, så om ett barn behöver insulin o ni inte tycker det är ok, så struntar ni i det?
  • Maggis
    Gurkan skrev 2009-05-11 21:09:54 följande:
    Tyvärr skulle jag vilja säga gör den det. Hade varit mycket enklare om det hade funnits en grund i alla fall som vore gemensam och därifrån kunna göra undantag för undantag görs. Men att kalla det lathet att man inte vill ha ansvaret att ge någon annans barn medicin som inte är livsnödvändig när man inte har medicinsk utbildning tycker jag är att gå för långt.
    Och det har åtminstone jag inte påstått, att det skulle bero på lathet.

Däremot så är jag mycket tacksam över att vår yngste sons fskpersonal "tyvärr" lade gränsen annorlunda än du eftersom jag annars hade fått vabba i nästan 1 månad pga envis pc-kur. Åkomman han behandlades för var inte en åkomma som han borde vara hemma för. Det var bara det att han krävde pc 3 ggr/dagen...

I övrigt så kan jag tycka (ur en förälders synvinkel) att jag litar på att man som fsk - personal tar ansvar för så mycket annat; barnets väl och ve hela den tid de är där under dagen - och det är ju ingen liten grej, direkt. Att då ge färdigiordningställd medicin som man vet att barnet tål på förfrågan av en förälder kan jag inte se som ett så enormt stort avsteg från det ansvaret. Men det är jag det.
    //Maggis
  • Gurkan
    Maggis skrev 2009-05-12 15:59:06 följande:
    Och det har åtminstone jag inte påstått, att det skulle bero på lathet. Däremot så är jag mycket tacksam över att vår yngste sons fskpersonal "tyvärr" lade gränsen annorlunda än du eftersom jag annars hade fått vabba i nästan 1 månad pga envis pc-kur. Åkomman han behandlades för var inte en åkomma som han borde vara hemma för. Det var bara det att han krävde pc 3 ggr/dagen... I övrigt så kan jag tycka (ur en förälders synvinkel) att jag litar på att man som fsk - personal tar ansvar för så mycket annat; barnets väl och ve hela den tid de är där under dagen - och det är ju ingen liten grej, direkt. Att då ge färdigiordningställd medicin som man vet att barnet tål på förfrågan av en förälder kan jag inte se som ett så enormt stort avsteg från det ansvaret. Men det är jag det.
    TS har flera gånger i tråden kallat det lathet och det får mig att bli riktigt arg!
    Vi jobbar häcken av oss i förskolan för barnen ska ha det bra trots alla besparingar. Tjänster som förvinner, mer arbete som läggs på befintlig personal. Jag vill inte ha ansvaret för mediciner som inte är för kroniskt sjuka (som insulin, akutallergier, astma) och jag har rätt att neka det och jag ska ha rätt att neka det utan att kallas lat!
  • S vali s
    Gurkan skrev 2009-05-12 18:59:46 följande:
    TS har flera gånger i tråden kallat det lathet och det får mig att bli riktigt arg!Vi jobbar häcken av oss i förskolan för barnen ska ha det bra trots alla besparingar. Tjänster som förvinner, mer arbete som läggs på befintlig personal. Jag vill inte ha ansvaret för mediciner som inte är för kroniskt sjuka (som insulin, akutallergier, astma) och jag har rätt att neka det och jag ska ha rätt att neka det utan att kallas lat!
    Jag anser att du har full rätt att neka utan att för den sakens skull bli kallad lat.

Själv tycker jag att det är lite skrämmande att folk har så pass lite respekt för läkemedel och anser att det fixar väl vem som helst när somhelst...
    Ja visst, jag får ge mig själv o mina familjemedlemmar deras medicin utan att blinka men ska jag på jobbet ge så mkt som alvedon,pencilin, ögondroppar, nässpray eller vad det nu kan vara så måste jag ha delegation på det dvs fått utbildning och fått visa att jag kan/vet vad jag gör
    Varför Tja för att det handlar om den enskilde individens säkerhet, därför att jag då ansvarar för att rätt dos ges vid rätt tillfälle. Jag kan lätt tänka mig att det kan bli förväxlingar och feldoserat på tex en förskola...
    Men som sagt, ju mindre kunskap man har desto mindre förståelse har man för hur viktigt det är att ha just unskap och framför allt att veta vad man gör
    Den late får brått när det blir kväll
  • Midwinter
    grön banan skrev 2009-05-12 12:52:06 följande:
    Britt Blå skrev 2009-05-08 09:52:45 följande: Nähä, så om ett barn behöver insulin o ni inte tycker det är ok, så struntar ni i det?
    Japp!

Men jag är säker på att alla hade tyckt det var OK. Skillnad på insulin o nässpray
  • Maggis
    Gurkan skrev 2009-05-12 18:59:46 följande:
    TS har flera gånger i tråden kallat det lathet och det får mig att bli riktigt arg!Vi jobbar häcken av oss i förskolan för barnen ska ha det bra trots alla besparingar. Tjänster som förvinner, mer arbete som läggs på befintlig personal. Jag vill inte ha ansvaret för mediciner som inte är för kroniskt sjuka (som insulin, akutallergier, astma) och jag har rätt att neka det och jag ska ha rätt att neka det utan att kallas lat!
    Det förstår jag men det är väl knappast meningen att du ska ta ut det på mig? Jag är inte TS.
    //Maggis
  • Maggis
    S vali s skrev 2009-05-12 19:18:14 följande:
    Jag anser att du har full rätt att neka utan att för den sakens skull bli kallad lat.Själv tycker jag att det är lite skrämmande att folk har så pass lite respekt för läkemedel och anser att det fixar väl vem som helst när somhelst...Ja visst, jag får ge mig själv o mina familjemedlemmar deras medicin utan att blinka men ska jag på jobbet ge så mkt som alvedon,pencilin, ögondroppar, nässpray eller vad det nu kan vara så måste jag ha delegation på det dvs fått utbildning och fått visa att jag kan/vet vad jag görVarför Tja för att det handlar om den enskilde individens säkerhet, därför att jag då ansvarar för att rätt dos ges vid rätt tillfälle. Jag kan lätt tänka mig att det kan bli förväxlingar och feldoserat på tex en förskola...Men som sagt, ju mindre kunskap man har desto mindre förståelse har man för hur viktigt det är att ha just unskap och framför allt att veta vad man gör
    Nu går det ju att göra det säkert även på en förskola.
    Personligen så har jag rätt mycket kunskap om läkemedel och om jag drar upp en spruta med 3 ml Dalacin i (som jag försäkrat mig om att min son tål), märker den med sonens namn och förskoleläraren ger det till honom efter lunch så är det inte ett skit skrämmande. Då är flera mått och steg tagna för att varken feldosering eller förväxling ska ske.

Med tanke på att de hanterat sonens mjölkallergi på ett utmärkt sätt så vill jag mena att de klarar att ge en förfylld märkt spruta utan att något hemskt händer.

Men! Tycker förskolepersonalen att det känns obehagligt så får man respektera det, självklart. Inte tal om något annat. 
    //Maggis
  • Maggis
    Thaleia skrev 2009-05-12 09:17:43 följande:
    Sen kan jag ju personligen säga att vi nog hade ställt upp på att ge det här barnet nässpray iom att det har med allergi att göra och det handlar om att göra barnets tillvaro någorlunda drägligt trots allergin. MEN vi hade fått komma överens med föräldrarna om att ansvaret ändå låg på dom och gjort klart att det kunde hända att vi glömde den där sprayningen om det tex var en stressig dag med personal som var sjuka osv.
    Just så.
    Det var ungefär den dealen vi hade. Det var ju jag som drog upp hemma och märkte. Om något gick fel så låg ansvaret på mig. Jag hade ju dessutom bett dem om den tjänsten.
    //Maggis
Svar på tråden De nekar honom behandling!