• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • Gurkan
    pcalma skrev 2009-05-11 18:30:12 följande:
    Citerar skolverket kap 3 paragraf 1: Tillsynsansvaret för barn och elever övergår från vårdnadshavaren till kommunen under den tid då ett barn befinner sig i förskoleverksamheten, skolbarnasomsorgen eller skolan. Det är således skolans uppgift att tillse barnen under den tid de vistas i verksamheten och att ha rutiner för vad som ska göras för att uppfylla denna skyldighet." "För barn i förskoleverksamhet och skolbarnomsorg, samt elever i förskoleklassen gäller samma ansvarsförhållanden som för elever i grundskolan, eller motsvarande skolformer. I verksamheten bör det finns rutiner för uppgifter som hör samman med egenvården av barn och elever. I det enskilda fallet är det viktigt att verksamheten samarbetar med berörd vårdnadshavare." De kan alltså inte smita undan.
    Jag tycker inte alls att det är lika självklart som du (har precis läst www.skolverket.se/content/1/c4/64/90/egenvard_av_barn_och_elever.pdf ). Det är inte personalen i förskolan ansvaret ligger på, inte ens skolhälsan utan kommunen som har det yttersta ansvaret att ordna det.
    Frågan är om kommunen skulle tycka att ett nässpray (pollenallergi kan utvecklas till astma men det är absolut inget måste) mot allergi är tillräckligt för att ordna insatser.
  • Bluemoon17

EMO 979 skrev 2009-05-11 18:59:56 följande:

Men hur länge är han där på dagarna då ?.....
    vad spelar det för roll??? 2 timmar 3 8 timmar 6 timmar spelar ingen roll jag är inte där och kan inte vara till hands föränn jag hämtar honom!

Gurkan: vadå insatser behövs det värsta militär insatser för att lärarna ska kunna ge en dos per dag??
    Löjligt!
    Det luktar LATHET här. De kan om de vill!
    Varför säger ni ändå emot när själva skolverket tycker rätten är på min sida??
  • Vera 74

Har inte läst alla svar i tråden här men svara för mig själv...

Jag jobbar som förskollärare och ska ärligt svara att jag inte har den blekaste aning om vad vi har för regler kring medicin hos oss. Ska faktiskt fråga min rektor om det...

Men, skulle ett barn behöva medicin för sin allergi och detta måste ske under den tid barnet vistas på förskolan så skulle vi självklart ge barnet medicinen OM det inte är något "krångel" kring det dvs att barnet vägrar och att man får ta en strid med barnet...

Allergi är ju ingen sjukdom i den bemärkelse att man måste vara hemma (så vida man orkar med verksamheten och kan vara med ute etc - själv så har jag svår pollenallergi och blev sjukskriven 2 veckor förra året pga att jag inte klarade av att vara ute med barnen).

Gäller det däremot att ge medicin så som Alvedon pga att barnet har ont pga tex nya tänder så ger vi inte medicin...

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Gurkan
    AdiBoy skrev 2009-05-11 20:05:47 följande:
    EMO 979 skrev 2009-05-11 18:59:56 följande: vad spelar det för roll??? 2 timmar 3 8 timmar 6 timmar spelar ingen roll jag är inte där och kan inte vara till hands föränn jag hämtar honom! Gurkan: vadå insatser behövs det värsta militär insatser för att lärarna ska kunna ge en dos per dag?? Löjligt! Det luktar LATHET här. De kan om de vill! Varför säger ni ändå emot när själva skolverket tycker rätten är på min sida??
    du tolkar att du har skolverket på din sida, det är något helt annat än att verkligen ha det!

Det är inte lathet!
    Att ge barn som behöver insulin och astmaspray och andra livsnödvändiga mediciner är en sak. Oftast får en personal på förskolan/skolan huvudansvar för barnets medicin och väldigt ofta en rejält genomgång och tydliga direktiv hur det ska hanteras.
    Däremot ger vi inte mediciner som alvedon, penicillin eller liknande just för att som någon skrev innan gör man det för en förälder kan fler vilja att man gör det och så står man där med tio olika mediciner och den tid det tar kommer obevekligen att tas ifrån de andra barnen, är det rätt?
    Ditt barn är inte det enda på förskolan!
    det handlar helt enkelt inte om det är nässpray och enkelt att dosera utan att vi måste dra gränserna för vad som ska ligga i vårt arbete som pedagoger. Vi har ingen medicinsk bakgrund!
  • Maggis
    Gurkan skrev 2009-05-11 20:57:52 följande:
    du tolkar att du har skolverket på din sida, det är något helt annat än att verkligen ha det!Det är inte lathet! Att ge barn som behöver insulin och astmaspray och andra livsnödvändiga mediciner är en sak. Oftast får en personal på förskolan/skolan huvudansvar för barnets medicin och väldigt ofta en rejält genomgång och tydliga direktiv hur det ska hanteras.Däremot ger vi inte mediciner som alvedon, penicillin eller liknande just för att som någon skrev innan gör man det för en förälder kan fler vilja att man gör det och så står man där med tio olika mediciner och den tid det tar kommer obevekligen att tas ifrån de andra barnen, är det rätt?Ditt barn är inte det enda på förskolan!det handlar helt enkelt inte om det är nässpray och enkelt att dosera utan att vi måste dra gränserna för vad som ska ligga i vårt arbete som pedagoger. Vi har ingen medicinsk bakgrund!
    Måste bara konstatera att den där gränsdragningen ser olika ut på olika ställen.
    //Maggis
  • Gurkan
    Maggis skrev 2009-05-11 21:04:51 följande:
    Måste bara konstatera att den där gränsdragningen ser olika ut på olika ställen.
    Tyvärr skulle jag vilja säga gör den det. Hade varit mycket enklare om det hade funnits en grund i alla fall som vore gemensam och därifrån kunna göra undantag för undantag görs. Men att kalla det lathet att man inte vill ha ansvaret att ge någon annans barn medicin som inte är livsnödvändig när man inte har medicinsk utbildning tycker jag är att gå för långt.
  • morriis

Där vi har våra barn har det aldrig varit ngr problem med ex hostmedicin, astmamedicin osv. Sonen har förkylningsastma och behöver då båda "puffarna" och hostmedicin. Och det har dom alltid gett honom utan problem.

• EMO 979
    AdiBoy skrev 2009-05-11 20:05:47 följande:
    EMO 979 skrev 2009-05-11 18:59:56 följande:
    vad spelar det för roll??? 2 timmar 3 8 timmar 6 timmar spelar ingen roll jag är inte där och kan inte vara till hands föränn jag hämtar honom!Gurkan: vadå insatser behövs det värsta militär insatser för att lärarna ska kunna ge en dos per dag??Löjligt!Det luktar LATHET här. De kan om de vill!Varför säger ni ändå emot när själva skolverket tycker rätten är på min sida??
    Det spelar väl en väldigt stor roll !!...om han nu går te.x bara till kl 14-15 hinner du ju gott och väl hem och ge honom andra dosen hemma......men om han däremot går så länge som till närmare 16.30-17 kan jag ju förstå om du tycker det blir för sent att ge honom andra dosen då....men är ändå fullt övertygad att det skulle funka att ge honom en dos vid hemskomst även omden är lite senare och sedan en dos direkt innan sängående....vad du tar åt dig av en enkel fråga !!!
  • Gurkan
    morriis skrev 2009-05-11 21:11:46 följande:
    Där vi har våra barn har det aldrig varit ngr problem med ex hostmedicin, astmamedicin osv. Sonen har förkylningsastma och behöver då båda "puffarna" och hostmedicin. Och det har dom alltid gett honom utan problem.
    Men astma (även förkylningsastma) är en annan sak, de medicinerna är livsnödvändiga och dit räknas ju båda medicinerna.
  • morriis
    Gurkan skrev 2009-05-11 21:13:54 följande:
    Men astma (även förkylningsastma) är en annan sak, de medicinerna är livsnödvändiga och dit räknas ju båda medicinerna.
    Nej, alltså de är inte "livsviktiga" utan det är bara för underlättande.
Svar på tråden De nekar honom behandling!