• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • Hanni

Jag pratade med mina vänner om det här. Vi är alla utbildade och har krävande jobb, liksom förskolepersonal. Men det är lathet, inget annat!
    Säg att 4 st barn behöver medicineras på en förskola med 20 barn. Hur svårt kan det vara att rada upp medicinerna, sätta en på en lapp med dos, namn och klockslag? Är man så funtad att man inte klarar det så får man väl sätta ett alarm????

Råder dig att ta det högre upp. Ring utbildningsnämndens ordf. För hur ska ni göra? Ska du ta ledigt? Åka från jobbet fram och tillbaka? Du kan ju inte vabba för den tiden, för barnet är inte sjukt...

Inte medicinskt utbildad... mycket skit för man höra innan man blir tokig...

• Thaleia
    AdiBoy skrev 2009-05-12 08:58:50 följande:
    samhället är löjligt! tack för den kommentaren det behövdes! rektorn kom med kommentaren : men ska man börja med ett så kommer alla föräldrar med mediciner för sina barn det går inte! hahaha vad betyder det? Som sagt det luktar lathet om inte diskrimering! Om en viss plats kan tänka sig och ge det men inte andra då är det diskrimering! Har jag fel?
    Nej, det kan ju inte vara diskriminering då man som personal egentligen inte har skyldighet att ge den typen av medicin. Sen att vissa ställen ändå gör det är väl en annan sak.
    För det är nog som många redan skrivit, att den enskilda personalen inte kan tvingas att ge medicin som inte handlar om tex diabetes och liknande. Facket kom ut med en sån artikel en gång där det fastställdes.
  • piffan

När min son har behövt medicin har det inte varit några problem,jag har frågat om det varit ok,då har jag skrivit på en lapp som ger dom tillstånd att ge honm medicinen.
    Har hänt 2 ggr...första gången va när vi direkt efter dagis skulle ut o åka bil(han har varit väldigt åksjuk,kräktes så fort han satte sig i bilen).Han hade flytande åksjukemedicin,jag drog då upp den rätta mängden i en spruta så dom kunde ge honom den,det kan då inte bli fel då jag redan hade dragit upp den rätta mängden.

Andra gången va sista dagen på en penicilinkur,gjorde samma sak då,drog upp den rätta mängden i medicinsrutan o dom gav honom det,även den gången fick jag skriva under ett papper...

Detta är på 2 olika förskolor.

Jag personligen tycker det ska vara ok att ge medicin på dagis..men då är ju kommunikaton vktigt mellan personalen så det inte blir fel..men det hoppas jag ju att dom har ändå...en personalgrupp funerar ju inte om man inte har en bra kommunikation.

• Thaleia
    Hanni skrev 2009-05-12 09:05:49 följande:
    Jag pratade med mina vänner om det här. Vi är alla utbildade och har krävande jobb, liksom förskolepersonal. Men det är lathet, inget annat! Säg att 4 st barn behöver medicineras på en förskola med 20 barn. Hur svårt kan det vara att rada upp medicinerna, sätta en på en lapp med dos, namn och klockslag? Är man så funtad att man inte klarar det så får man väl sätta ett alarm???? Råder dig att ta det högre upp. Ring utbildningsnämndens ordf. För hur ska ni göra? Ska du ta ledigt? Åka från jobbet fram och tillbaka? Du kan ju inte vabba för den tiden, för barnet är inte sjukt... Inte medicinskt utbildad... mycket skit för man höra innan man blir tokig...
    Det där ansvaret vill man inte ha som personal, kan jag lungt säga! Det är ju inte så att vi sitter på rumpan och rullar händerna dagarna i sträck, så TÄNK om man skulle missa att ge medicinen eller blanda ihop det osv.
    Helt ärligt, har jag väldigt svårt att se att "folk" högre upp verkligen skulle tycka att det är ett rimligt krav att vi ska börja dela ut mediciner till barn på förskolan! Dessutom står ju facket på vår sida och det finns ju en anledning till det
  • Trine

Min erfarenhet säger att personalen i förskolan inte kan garantera att ge medicin på rätt tid och att de därför undviker detta moment (om det inte handlar om kroniska, allvarligare åkommor). Tänk själva - de har ofta barngrupper om 16-18 barn på ca 2,75 personal och en arbetssituation som är högst varierande och oberäknelig. (Har ni någonsin gjort ett studiebesök en hel dag i en förskola? Jisses vilket hästjobb personalen gör!!) Då kan de inte garantera att de ska kunna ge tillfällig viktig medicin vid vissa bestämda klockslag. Om barnet kräver sådan medicinering är det ju föräldrarnas ansvar - inte personalens (nu talar vi icke-kroniska tillstånd). Har hört om personal som gått med på att ge medicin under kortare tid, glömt den vid ett tillfälle (som sagt inte konstigt med deras arbetssituation) och sedan fått skäll från föräldrarna...

• Sanna 20

Nej, du har inte fel! Jag förstårdig Ts jag hade blivit tokig om dom sa så!

Tror itne att jag att gett mig faktiskt, jag hade sagt till igen hade inte accepterart det svaret!!!

Stå på dig! Det är ju synd om din son som har allergi, jobbigt för honom!

• Thaleia

Sen kan jag ju personligen säga att vi nog hade ställt upp på att ge det här barnet nässpray iom att det har med allergi att göra och det handlar om att göra barnets tillvaro någorlunda drägligt trots allergin. MEN vi hade fått komma överens med föräldrarna om att ansvaret ändå låg på dom och gjort klart att det kunde hända att vi glömde den där sprayningen om det tex var en stressig dag med personal som var sjuka osv.

• Neko

Vad är det för allergi han har? Förstår jag det rätt i att han ska prova med en viss medicin i 6 veckor och så om det fungerar och han blir mycket bättre av det så ska han fortsätta ta medicinen? I så fall blir det ju en medicin för kronisk sjukdom då.

• Britt Blå

Hur går det TS? Får han sin medicin?

• Hanni

Tycker det är så lustigt att man glorifierar sig eget jobb! "tänk om jag gör fel och barnet får fel medicin". Tja, tänk om jag gör fel, tappar en miljonkund på ett litet kick och företaget kursar???

Svar på tråden De nekar honom behandling!