• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • Elfva
    AdiBoy skrev 2009-05-06 16:06:48 följande:
    men detta har inget med utbildning att göra eller ngt komplicerat! fel medicering vadå det handlar bara om att ge 1 spray på vardera näsa en enda gg varje dag är det så svårt?? den andra som tyckte var konstigt hon jobbar inte på sonens avdelning annars kunde det gått.... detta är ngt som han går på behandling i 6 veckor sen skulle läkaren se om det blir bra eller inte! man kan omöjligt göra fel i mitt fel eller snarare sonens fall, jag vet om de ville kunde de hjälpt till men deras attityd var så fel på det sättet de sa nej! o det kändes 2 mot mig liksom! rektorn kommer om några dagar....tyvärr!
    Fast det har ändå med utbildning att göra, vi har inte medicinsk utbildning. Vi har ingen rätt att medicinera barn... Vi kan ibland tillförordnas den rätten av t ex läkare och då få ge barn medicin (efter att vi utbildats om det enskilda fallet och detta barnets mediciner) men vi har inte kompetens för detta och även om jag personligen som förskollärare inte är ansvarig utan min chef så har jag ju ett samvete och skulle det bli fel och gå på tok så skulle man ju så klart aldrig förlåta sig själv!
    Eftersom vi inte har medicinsk utbildning så kan man neka, men att neka livsnödvändiga mediciner som ska ges dagligdags och alltid eller som ges för ett allvarligt medicinskt tillstånd såsom anafylaktisk chock vid allergi, det gör man inte utan då brukar läkare tillförordna oss rätten att medicinera barnet i fråga. Det handlar t ex om barn som tar hjärtmediciner, får akuta allergiska reaktioner, astmatiker som blir akut sjuka, diabetiker som måste få insulin osv.

Eftersom denna nässpray inte är livsnödvändig så kan man neka, men jag gissar på att de kommer gå med på att medicinera...
  • Calici

personligen tycker jag det är jättefjantigt att personal på förskola inte ska kunna/få medicinera de barn som behöver det. Hur svårt är det. Är det kanske så att just förskolepedagoger är mindre kompetenta är andra är det därför? Varenda förälder har väl gett sitt barn medicin nån gång, och jag kan lova att alla inte har sjukvårdsutbildning. Som sagt, fånigt. Men jag har förstått att reglerna är sådana så man borde kanske försöka ändra på dem istället för att skälla på personalen. Min flicka fick dock penicillin på förskolan, inga problem. Vi tog med en spruta med medicin i, alltså redan rätt dos och så gav de den vid rätt tid. tack och lov för vår härliga personal som ställer upp.

• gerbera78

Jag jobbar själv som förskollelärare på en förskola.. Hos oss ser vi från fall till fall om vi ska hjäpa till med medicinering. Och i ditt fall låter det självklart. Du skulle få skriva på ett papper som någon nämnde och så skulle vi fixa det.. Så jag tycker det låter jätte konstigt att dom inte vill.. Stå på dig!
    Vi inom förskolan har som flera skrivit ingen sjukvårdsutbildning, men nässpray behöver vi ingen extra utbildning för att ge.

Lycka till och hoppas det ordnar sig..

• hönamor
    AdiBoy skrev 2009-05-06 16:06:48 följande:
    men detta har inget med utbildning att göra eller ngt komplicerat! fel medicering vadå det handlar bara om att ge 1 spray på vardera näsa en enda gg varje dag är det så svårt?? den andra som tyckte var konstigt hon jobbar inte på sonens avdelning annars kunde det gått.... detta är ngt som han går på behandling i 6 veckor sen skulle läkaren se om det blir bra eller inte! man kan omöjligt göra fel i mitt fel eller snarare sonens fall, jag vet om de ville kunde de hjälpt till men deras attityd var så fel på det sättet de sa nej! o det kändes 2 mot mig liksom! rektorn kommer om några dagar....tyvärr!
    Verkar inte så svårt i ert fall att bara spraya lite, men dom kanske är rädda att det ska brista nånstans i kommunikationen o så vips har 2 fröknar doserat o då blir det dubbel dos. Eller alla 3 fröknar (eller hur många det nu finns)
  • Midwinter
    Calici skrev 2009-05-06 19:52:55 följande:
    personligen tycker jag det är jättefjantigt att personal på förskola inte ska kunna/få medicinera de barn som behöver det. Hur svårt är det. Är det kanske så att just förskolepedagoger är mindre kompetenta är andra är det därför? Varenda förälder har väl gett sitt barn medicin nån gång, och jag kan lova att alla inte har sjukvårdsutbildning. Som sagt, fånigt. Men jag har förstått att reglerna är sådana så man borde kanske försöka ändra på dem istället för att skälla på personalen. Min flicka fick dock penicillin på förskolan, inga problem. Vi tog med en spruta med medicin i, alltså redan rätt dos och så gav de den vid rätt tid. tack och lov för vår härliga personal som ställer upp.
    ex. Man har 22 barn i en barngrupp, 14 barn går på penicillin som ska ges på fsk av pedagogerna. Denna medicin ska stå i kylen. Kyl finns inte påa vdelningen utan ute i stora köket (bland mat etc.) Kalle ska ha medicinen 3ggr då han är här heeela dagen, Lisa ska ha två gånger etc.

1. kanske trillar namnet av o Lisa får Kalles medicin
    2. Kan inte gå iväg på långpromenader (9-14) eftersom då missar halva barngruppen sin medicinering
    3. De stunder man bara är en personal o där är kanske 3 barn som ska ha medicin, då ska personalen LÄMNA barngruppen för att gå iväg o hämta medicin

Nej.. Ansvaret får man ta som förälder. Är det jobbigt att köra till fsk varje dag så håll barnet hemma eller medicinera endast hemma
  • Bluemoon17

men jag har förståelse när det gäller medicering av antibiotika och sånt , men inte när det bara gäller allergi spray under en viss tid!
    Skulle sonen gå på penicillin skulle jag ha honom hemma ingen tvekan, men som jag sa tidigare, nässpray behövs varken utbildning eller så mkt komplicerande tankar!
    hade tom skrivit tiden och namnet på sprayen...men verkar inte räcka!

• Naturgodis

Håller med Midwinter, det gäller inte bara ett barn vilket föräldrar ofta tror. Föräldrar ser ju naturligtvis bara sitt eget barn och dess behov, men på förskolan så finns det flera barn och flera behov. Dessutom Calici, förskollärare och annan personal på förskolan är inte mindre kompetenta än andra, men som du skriver " varenda förälder har väl gett medicin till sitt barn någon gång" Ja, då handlar det ju om ens eget barn.
    Trist med den här inställningen tycker jag, vi pedagoger är ju där för era barn och för att skapa pedagogiska och utmanande miljöer!

• EMO 979

EMO 979 skrev 2009-05-06 19:10:28 följande:

Men hur långa dar har han på fsk då...tänkte omdu ger han innan ni åker dit...direkt när ni kommer hem och innan han lägger sig för kvällen....
  • Bluemoon17

jag ger jo honom innan vi åker men sen blir då när jag hämtar honom men det blir så långt avstånd sen kort med sista "dosan"
    hur bra blir det då?? Han sover jo kl 8!

Svar på tråden De nekar honom behandling!