• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • grön banan

EMO 979 skrev 2009-05-13 12:42:04 följande:

grön banan skrev 2009-05-13 12:40:18 följande:
    Skrev jag inte det nyss ...jag skrev morgon/kväll + 1 gång efter jobb /fsk...
    Finns de som behöver medicin mitt på dagen.
  • grön banan

EMO 979 skrev 2009-05-13 12:42:04 följande:

grön banan skrev 2009-05-13 12:40:18 följande:
    Skrev jag inte det nyss ...jag skrev morgon/kväll + 1 gång efter jobb /fsk...
    Finns de som behöver medicin mitt på dagen.
  • grön banan
    Strumpan08 skrev 2009-05-13 12:43:05 följande:
    Jag skulle inte göra ett piss för en person som bemöter mig på det sätt TS verkar bemöta personalen på förskolan och folk här i tråden. Men sån är jag.Förstår alldeles att personalen inte vill hålla på med mediciner hit och dit. För din pojke kanske det är en skvätt i näsan av en medicin. För ett annat barn en tablett, för en tredje en supp, osv... Personalen på förskolan är inte utbildad till att administrera mediciner. Sjuksköterskor får gå en 3-årig utbildning för att administrera mediciner som läkaren ordinerat. Eller du kanske vill att det ska bli fel, så fel som det kan bli när outbildad personal blandar ihop barn och mediciner? Så ditt barn kommer hem med en supp, lite penicillin och sin nässprej sen. Du kallar personalen lat, jag kallar dig oansvarig.
    Oavsett bemötande från föräldrarna ska ett barn ha den medicin de behöver.
  • grön banan
    Strumpan08 skrev 2009-05-13 12:43:05 följande:
    Jag skulle inte göra ett piss för en person som bemöter mig på det sätt TS verkar bemöta personalen på förskolan och folk här i tråden. Men sån är jag.Förstår alldeles att personalen inte vill hålla på med mediciner hit och dit. För din pojke kanske det är en skvätt i näsan av en medicin. För ett annat barn en tablett, för en tredje en supp, osv... Personalen på förskolan är inte utbildad till att administrera mediciner. Sjuksköterskor får gå en 3-årig utbildning för att administrera mediciner som läkaren ordinerat. Eller du kanske vill att det ska bli fel, så fel som det kan bli när outbildad personal blandar ihop barn och mediciner? Så ditt barn kommer hem med en supp, lite penicillin och sin nässprej sen. Du kallar personalen lat, jag kallar dig oansvarig.
    Allergi är en kronisk sjukdom. Det är inte öroninflammation, halsfluss osv.
  • Elfva

grön banan skrev 2009-05-13 12:45:51 följande:

Oavsett bemötande från föräldrarna ska ett barn ha den medicin de behöver.
    Nej, det gäller inte all slags medicin! Vi FÅR INTE ge medicin hur som helst till barnen, såsom påpekats tusen gånger i denna tråd... Det handlar inte om lathet och det handlar inte om hur föräldrarna uppför sig och hur mkt de skriker och gormar eller vad som helst, det handlar om ett säkerhetstänk. Jag är förskollärare, jag är inte sjuksköterska och får således inte utföra en sjuksköterskas jobb, jag är obehörig.

Det finns undantag och det gäller mediciner som barnet inte kan vara utan för att de då kan ge livshotande tillstånd t ex insulin, allergimediciner vid AKUTA reaktioner, astmaspray, hjärtmediciner osv. Dessa undantag sker inte hursomhelst, det är inte bara så att vi får ge dessa mediciner heller utan det ska skrivas papper och vi pedagoger ska utbildas osv och enskild pedagog kan också neka till ansvaret att ge mediciner över huvudtaget...

Nässpray som i detta fall är ingen allergi medicin som ges mot ett akut livshotande tillstånd varför pedagogerna med all rätt kan och kanske till och med bör neka. Det handlar inte om att vi inte är smarta nog att ge ett barn en puff i vardera näsborre utan det handlar om ett säkerhetstänk och en behörighetsfråga, jag är som sagt inte sjuksköterska...

Allergi må vara en kronisk sjukdom men medicineringen kan till största del ske i hemmet och förskolan behöver endast ta hand om de situationer där ett barn får en akut och kanske till och med livshotande allergisk reaktion, det andra får man sköta själv som förälder.
  • FruLycklig

Min dotters personal ger min dotter astmaspray vid behov... det var dom som erbjöd sig.

• Elfva
    FruLycklig skrev 2009-05-13 15:42:34 följande:
    Min dotters personal ger min dotter astmaspray vid behov... det var dom som erbjöd sig.
    Ja astmaspray vid behov är ju en annan sak en nässpray...

Vi ger också astmamediciner vid behov, om barnet har jobbigt att andas så är det klart att vi medicinerar.
  • FruLycklig
    Elfva skrev 2009-05-13 17:29:26 följande:
    Ja astmaspray vid behov är ju en annan sak en nässpray... Vi ger också astmamediciner vid behov, om barnet har jobbigt att andas så är det klart att vi medicinerar.
    Oki.. trodde de handlade om allergi som oxå kan vara jobbigt.. men men..
  • Elfva
    FruLycklig skrev 2009-05-13 17:30:56 följande:
    Oki.. trodde de handlade om allergi som oxå kan vara jobbigt.. men men..
    Det handlar om allergi, men den huvudsakliga medicineringen i detta fall sker i hemmet, det som diskuteras här är handlar om förskolan ska ge nässpray till barnet under dagen eller ej... Denna nässpray har läkare rekommenderat, men frågan är huruvida förskolepersonal ska tvingas ge sån medicin eller ej...
  • Maggis
    S vali s skrev 2009-05-12 20:28:19 följande:
    Maggis: Självklart går det ju att göra "säkert" även på en förskola och många förskolor väljer ju att ha detta "samarbete" med föräldern men för att ha det samarbetet så krävs det ju att även föräldrarna ifråga inser att det inte är "bara att ge"  som man gör hemma Med ömsesidig respekt kommer man långt och att kalla personalen för lat är inte speciellt respektfullt i mina öron....
    Håller med. Och nej, att kalla någon lat är inte respektfullt alls.
    //Maggis
Svar på tråden De nekar honom behandling!