• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • Basilikan

Det enklast är nog att du berättar om dina problem för läkaren. Det går kanske att byta mot nässpray som bara tas 2 gånger/dag.

• SaramedM

Den tar jag , den ska tas 2-4 gånger par dag så jag hade gett honom vid lämning och hämtning

• EMO 979

Nä..är inte läkare men uska och har själv allergiskt barn och är pollenallergisk själv...vad har det med saken att göra undrar jag....

Hur lång tids försening handlar det om, 1 timme,eller mycket mer?.....för nån timmes förskjutning gör inget....

Men får väl hoppas att du får annat besked av chefen på fsk så slipper det ju bli något problem...

Lycka till!!

• EMO 979
    SaramedM skrev 2009-05-08 09:38:08 följande:
    Den tar jag , den ska tas 2-4 gånger par dag så jag hade gett honom vid lämning och hämtning
    Jo såg att det stod så på apotekets hemsida 2-4 ggr .....så tror absolut att det skulle gå bra att ge innan fsk,direkt efter och innan sängdags

Har själv astmasprayer åt min tös som helst ska ges med jämna timmars mellanrum men det är ju inte skadligt omdet skulle förskjutas nån/några timmar....e nog väldigt få mediciner som är jättekritiskt att de måste ha på ett exakt klockslag....är depomediciner för hjärtsjukdomar och psykofarmaka istort sett som det är superviktigt med....
  • Britt Blå

Har inte läst hela tråden men jag svarar ändå.

(Arbetar på förskola)

Vi får inte ge barn medicin vad det än handlar om bara för att föräldrarna ber om det Men om det finns läkarintyg på att barnet behöver det under dagen så får vi ge, efter att vi har blivit visade hur man ska ge osv. Personalen gör detta om dom tycker att det känns ok, är dom inte bekväma med att ge barnet medicin så kan ingen tvinga dom.

Jag har barn som behöver medicin på förskola/skola dagligen. Och mina barn får sin medicin av personalen.

Se till att få ett intyg där det står att barnet behöver detta för att må bra och prata med personalen Och chefen.

Lycka till!!

• delifi2

EMO 979 skrev 2009-05-08 09:41:31 följande:

Nä..är inte läkare men uska och har själv allergiskt barn och är pollenallergisk själv...vad har det med saken att göra undrar jag.... Hur lång tids försening handlar det om, 1 timme,eller mycket mer?.....för nån timmes förskjutning gör inget.... Men får väl hoppas att du får annat besked av chefen på fsk så slipper det ju bli något problem... Lycka till!!
    vissa mediciner MÅSTE tas med max 30 mins förskjutning.
    Kan inte förstå att du som säger att du är usk kan säga en sån ska faktiskt, jag jobbar själv inom vården som usk och vet att vissa mediciner MÅSTE tas vid rätt tidpunkt varje dag. Gäller inte alla men en del.
  • rosenkind
    Midwinter skrev 2009-05-06 16:27:28 följande:
    Jag står på personalens sida. Visst, i DETTA fallet kan man kanske inte göra ngn felbehandling. Men sen kommer en föräldrer, o sen ytterligare en - tillsist har man en hel hög barn där man ska ge diverse mediciner - även om det "endast" handlar om nässpray.Det ingår inte i arbetsuppgifterna att ge mediciner hit o dit. Inte lätt o hålla reda på tillsist vem som ska ha vad o hur mkt av de olika.
    skulle det vara så farligt då? att ta hand och sköta om barnen är ju ert jobb, då kan ni väl ge enkla mediciner till de som behöver, när de behöver? SÅ sjuka kan ju barnen inte vara om de kan vara på dagis så det handlar ju knappast om farliga mediciner...
  • EMO 979

EMO 979 skrev 2009-05-08 09:45:33 följande:

Jo såg att det stod så på apotekets hemsida 2-4 ggr .....så tror absolut att det skulle gå bra att ge innan fsk,direkt efter och innan sängdagsHar själv astmasprayer åt min tös som helst ska ges med jämna timmars mellanrum men det är ju inte skadligt omdet skulle förskjutas nån/några timmar....e nog väldigt få mediciner som är jättekritiskt att de måste ha på ett exakt klockslag....är depomediciner för hjärtsjukdomar och psykofarmaka istort sett som det är superviktigt med....
    delifi2 skrev 2009-05-08 10:22:11 följande:
    EMO 979 skrev 2009-05-08 09:41:31 följande:
    vissa mediciner MÅSTE tas med max 30 mins förskjutning.Kan inte förstå att du som säger att du är usk kan säga en sån ska faktiskt, jag jobbar själv inom vården som usk och vet att vissa mediciner MÅSTE tas vid rätt tidpunkt varje dag. Gäller inte alla men en del.
    Har även skrivit det i ett ytterligare inlägg att vissa mediciner är det jätteviktigt med men det gäller ju iallafall inte en nässpray för pollenbesvär....
  • Bluemoon17

det var som en bekant till mig sa när jag berättade att personalen sa att de endast ger medicner till barn med astma och diabetiker: att får dem inte sin allergi spray så som de ska få , kommer detta övergå till astma!
    Föredrar dem att ge astma medicin varje dag efter en viss utbildning framför nässpray en gg per dag ??

Hur tänker folk?
    Som jag sa tidigare om ni inte läst allt: skulle det handla om penicillin skulle barnet vara inte på dagis absoult inte och det har jag förståelse för men inte när det gäller detta!
    aja får se hur det blir får bara huvudvärk av allt detta att folk gör en lätt grej så komplicerat!

Men nu har verkligen min relation blivit bättre! Glömmer inte deras hårda attityd bestämda attityd när de sa nej!
    Man kan förneka på flera olika sätt och deras var inte acceptebalt!
    Tror nog de har förstått att jag är irriterad på dem!

De jag inte fattar de begär alltid av oss förälder saker och ting för att underlätta deras arbeten , men när man ber om en sak så kommer de med sina hårda attityd! Skärpning!

• Bluemoon17
    AdiBoy skrev 2009-05-08 10:37:04 följande:
    det var som en bekant till mig sa när jag berättade att personalen sa att de endast ger medicner till barn med astma och diabetiker: att får dem inte sin allergi spray så som de ska få , kommer detta övergå till astma!Föredrar dem att ge astma medicin varje dag efter en viss utbildning framför nässpray en gg per dag ??Hur tänker folk?Som jag sa tidigare om ni inte läst allt: skulle det handla om penicillin skulle barnet vara inte på dagis absoult inte och det har jag förståelse för men inte när det gäller detta!aja får se hur det blir får bara huvudvärk av allt detta att folk gör en lätt grej så komplicerat!Men nu har verkligen min relation blivit bättre! Glömmer inte deras hårda attityd bestämda attityd när de sa nej!Man kan förneka på flera olika sätt och deras var inte acceptebalt!Tror nog de har förstått att jag är irriterad på dem! De jag inte fattar de begär alltid av oss förälder saker och ting för att underlätta deras arbeten , men när man ber om en sak så kommer de med sina hårda attityd! Skärpning!
    rättelse: relation INTE blivit bättre. samt behandling till en viss tid 6 veckor.
Svar på tråden De nekar honom behandling!