• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • Midwinter
    rosenkind skrev 2009-05-08 10:26:39 följande:
    skulle det vara så farligt då? att ta hand och sköta om barnen är ju ert jobb, då kan ni väl ge enkla mediciner till de som behöver, när de behöver? SÅ sjuka kan ju barnen inte vara om de kan vara på dagis så det handlar ju knappast om farliga mediciner...
    Jag tror föräldrarna hade gnällt jäklar i det om barnen blivit lämnade ensamma när personalen var iväg o hämtade medicin

O "ta hand och sköta om barnen" är inte vårat jobb, det är så mkt mer. Resurserna som finns i dagens förskola täcker inte sådant. Anställ då en uska eller ssk som kommer med till FÖRSKOLAN o ger barnet medicin
  • rosenkind
    Midwinter skrev 2009-05-08 17:00:54 följande:
    Jag tror föräldrarna hade gnällt jäklar i det om barnen blivit lämnade ensamma när personalen var iväg o hämtade medicinO "ta hand och sköta om barnen" är inte vårat jobb, det är så mkt mer. Resurserna som finns i dagens förskola täcker inte sådant. Anställ då en uska eller ssk som kommer med till FÖRSKOLAN o ger barnet medicin
    säkert har ni fullt upp på era jobb, det betvivlar jag inte...men att ta hand om och sköta barn är väl ändå huvuduppgiften? Att hämta medicin kan väl knappast ta så lång tid? tror inte nån förälder skulle klaga för att en ur personalen skulle springa fram o tillbaka till för att hämta ett annat barns medicin.
    Jag har full förståelse för att personalen inte vill ge "farliga" mediciner som lätt kan feldoseras, men om skälet till att inte ge medicinen är ren lathet, ja då tycker jag det är svagt!
  • Midwinter

Lathet kan jag inte kalla det

Ingen som klagar förrän den dagen det händer ngt med barnen. Saker händer FORT! Att lämna 10-15 barn själv i fem minuter kan vara mer än tillräckligt. Speciellt när det gäller små barn

• rosenkind
    Midwinter skrev 2009-05-08 17:42:53 följande:
    Lathet kan jag inte kalla detIngen som klagar förrän den dagen det händer ngt med barnen. Saker händer FORT! Att lämna 10-15 barn själv i fem minuter kan vara mer än tillräckligt. Speciellt när det gäller små barn
    Fast det är väl knappast _en_ skötare på 10-15 barn?

Jag vet inte hur det är att jobba med barn eftersom jag inte gör det...men säkert får ni skäll för allt möjligt av föräldrarna...tyvärr. Min dotter har inte ens börjat dagis ännu men jag skulle nog, precis som TS, ta det för givet att det skulle vara ok för personalen att ge ut mediciner när det behövs. Att föräldern ska vara tvungen att lämna jobbet för att ge medicin verkar ju löjligt...När min dotter börjar dagis i höst kommer jag att ha ½ h med bil mellan jobb/dagis, alltså skulle det vara idiotiskt att behöva köra fram o tillbaka om nåt liknande skulle inträffa för oss.
  • Midwinter

Jo, tyvärr. Så ser verkligheten ut. Iaf där _jag_ jobbar, på en 3-5års avdelning. Då blir vi ensamma kl. 15.30 o vi har långt över 10 barn kvar då!

Ja, föräldrarna gnäller över allt. Inte alla, men det finns de som hittar ngt att gnälla på oavsett vad det gäller. Det är inte roligt alls att höra när vi gör vårt bästa för att deras barn ska trivas.

O skulle det vara så att vi skulle ge medicin (som står i kylskåp t.ex) så kan vi inte gå iväg o vara borta under 9-14.
    Vi har väldigt LITE tid till barnen som det är redan. Ofta kan man ha verksamhet mellan 10-11.30, då är (vi iaf) 3 personal som täcker våra 22 barn (i dagens läge är vi 23 barn). Ungefär 90% av de barn vi har finns där mellan 7.30 - 16.30 (vilket inte är konstiga tider egentligen om föräldrarna jobbar heltid). Vi vill har mera tid till barnen, för att göra vårt jobb. Inte gå på möten, ha föräldrasamtal, skriva SIUP, städa, flytta, tvätta, duka, ta fram mat, plocka undan mat etc. Vi har att göra, vi vill inte bli mer hindrade att göra saker (som tex. vara ute en hel dag) för att "Kalle" ska ha sin medicin

• rosenkind
    Midwinter skrev 2009-05-08 18:24:27 följande:
    Jo, tyvärr. Så ser verkligheten ut. Iaf där _jag_ jobbar, på en 3-5års avdelning. Då blir vi ensamma kl. 15.30 o vi har långt över 10 barn kvar då!
    Helt otroligt! Nu bor jag i Finland men här är det _inte_ lagligt att ha så många barn per skötare! Så funkar det verkligen inte här...
  • MCMCM

hoss oss har vi ingen skyldighet när det gäller mediciner. Vi har inte den utbildningen. Har arbetat inom vården tidigare och där är det väldigt viktigt med deligation när det gäller alla mediciner. Vi får ge mediciner i fsk om vi vill själva och blir visade men det är ingenting vi måste gå med på om vi känner oss osäkra.
    För min del så hade jag gått med på detta eftersom det är viktigt för barnet. Men som jag skrev i början vi har ingen skyldighet det är upp till varje personal.

• Maggis

Min son genom gick några penicillinkurer för ett infekterat finger nyligen. Och han skulle ha 3 ggr/dag. När jag frågade om det var ok så sa de att det inte var något problem alls. Jag drog upp aktuell dos i en spruta som han fick i munnen direkt efter lunch där.

Min erfarenhet av medícingivning i fsk. Så jag antar att olika kommuner ser olika på saken.

//Maggis
  • Bluemoon17

jag pratade detta med rektorn där samt att jag vet att vissa dagis brukar hjälpa till och att det mest är omdömes fråga...hon var inte helt negativt till det heller för jag sa jag jo om det gällde antibiotika skulle jag inte lägga ansvaret på dem tro mig!
    hon skulle bara prata med övre chefen ang frågan vad hon anser....får se vad som händer,....

Svar på tråden De nekar honom behandling!