• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • S vali s

Maggis: Självklart går det ju att göra "säkert" även på en förskola och många förskolor väljer ju att ha detta "samarbete" med föräldern men för att ha det samarbetet så krävs det ju att även föräldrarna ifråga inser att det inte är "bara att ge"  som man gör hemma

Med ömsesidig respekt kommer man långt och att kalla personalen för lat är inte speciellt respektfullt i mina öron....

Den late får brått när det blir kväll
  • Maisie

Här finns det klara direktiv från stadsdelen: Ingen tillfällig medicinering typ penicillin får ges på förskolorna. Astmamediciner, allergibehandling(akutbehandling vid anfall). insulin och dylikt får vi ge efter utbildning.

Sen har jag en undran: Penicillin ska väl förvaras svalt? Om vi hade fått lov att ge pencillin så skulle kylförvaringen ställa till problem. Vi har inget kylskåp på avdelningen och i kylskåpet i köket så får det inte stå.

• Bluemoon17

Neko vi såg att han hade mkt rinnande näsa och nös hela tiden tom personalen på hans dagis påpekade att de trodde han har allergi!! Att han snarkar när han sover och verkade mkt tröttare! Efter att gett sprayen samt tabletterna (som han får hemma) sover han mkt bättre har ingen rinnande näsa mer samt piggare!
    Det komiska var att de själva påpekade oxå!! F-n vet jag inte vad jag ska säga mer är så trött på dem.

Britt Blå ja jag har själv gett honom sprayen när jag hämtat honom pga deras lathet åter igen som ngn påpekade att jag hela tiden påpekar lathet JA LATHET take it or leave it. Ger den hela tiden framför dem så att de kan ialf skämmas!! Om de har ens ngt skam i kroppen...

När jag påpekade till dem vad skolverket sa blev de ställda mot väggen och var helt tysta lustigt för innan var dem väldigt påhoppiga!
    SOm sagt håll aldrig käften för då tror dem att de kan komma med vilken attityd som helst! slå tillbaka med samma medicin! Smaka som baken!

• qwerty66

10 sidor om detta?

låter som en självklarhet att ungen ska han sin ordinerade "meducin" av personalen. hoppas han får det... låter som lathet och bortförklaringar. tar typ 2 minuter max att leta reda på ungen, stoppa nässprayen i vardera näsborre.."poff poff" klart.

• Bluemoon17
    S vali s skrev 2009-05-12 20:28:19 följande:
    Maggis: Självklart går det ju att göra "säkert" även på en förskola och många förskolor väljer ju att ha detta "samarbete" med föräldern men för att ha det samarbetet så krävs det ju att även föräldrarna ifråga inser att det inte är "bara att ge"  som man gör hemma Med ömsesidig respekt kommer man långt och att kalla personalen för lat är inte speciellt respektfullt i mina öron....
    Respekt får dem som ger samma respekt tillbaka!
    Sen svalis gillar jag inte att du kommer och anser jag inte har kunskap! Säg mig då miss med stor kunskap!
    Vad är det för j-vla utbildning man behöver för att kunna ge en nässpray som kan underlätta min sons hälsa??
    Tom personal med inga läkarutbildning klarar av det! Jag litade så pass mkt på personalen att jag frågade dem om dem kunde hjälpa mig hade jag inga förtroende alls skulle jag inte ens frågat!!
    Hur svårt kan det vara och ge dos EN ENDA gg /dag?? Där jag tom hade underlättat för dem och skrivit hans namn och dosen på själva sprayen???
    Nä du den som inte har kunskapen är den som påpekar det!
    Orkar inte med denna diskussion längre ni får fortsätta som ni vill men svalis hade du barn skulle du inte ens pratat goja!
    Tack för mig!
  • Bluemoon17
    qwerty66 skrev 2009-05-12 21:34:01 följande:
    10 sidor om detta?låter som en självklarhet att ungen ska han sin ordinerade "meducin" av personalen. hoppas han får det... låter som lathet och bortförklaringar. tar typ 2 minuter max att leta reda på ungen, stoppa nässprayen i vardera näsborre.."poff poff" klart.
    TAAAAAAACKKKKKKK!!!
  • S vali s
    AdiBoy skrev 2009-05-12 21:38:08 följande:
    Respekt får dem som ger samma respekt tillbaka! Sen svalis gillar jag inte att du kommer och anser jag inte har kunskap! Säg mig då miss med stor kunskap!Vad är det för j-vla utbildning man behöver för att kunna ge en nässpray som kan underlätta min sons hälsa??Tom personal med inga läkarutbildning klarar av det! Jag litade så pass mkt på personalen att jag frågade dem om dem kunde hjälpa mig hade jag inga förtroende alls skulle jag inte ens frågat!!Hur svårt kan det vara och ge dos EN ENDA gg /dag?? Där jag tom hade underlättat för dem och skrivit hans namn och dosen på själva sprayen???Nä du den som inte har kunskapen är den som påpekar det!Orkar inte med denna diskussion längre ni får fortsätta som ni vill men svalis hade du barn skulle du inte ens pratat goja!Tack för mig!
    Ja varför behöver vårdutbildad perrsonal få delegering för att ge en så enkel sak som mediciner
    Kan du inte räkna ut det med stortån sjävl så är det bara att beklaga.
    Ja respekt är något man förtjänar, hoppas att du insett att det även gäller dig
    F-ö så har jag tre barn och är evig tacksam över att personalen på vår förskola inte ger medicin utan att ha fått utbilning dvs genomgång om både hantering, signering osv. det handlar inte enbart om att barnets namn står på nässprayen.
    Känns lite som att diskutera med en vägg, du har bestämt dig för att personalen är lat pun kt slut och vägrar inse att det handlar om helt andra saker...
    Den late får brått när det blir kväll
  • Tildamamman

Ditt förfarande är helt korrekt här !!

Vi på vår förskola får endast ge medicin om föräldrarna har fördoserat. De skall dessutom ha skrivit på ett "kontrakt" där de godkänner vilka i personalen som får ge medicinen samt att allt ansvar ligger på föräldrarna. Detta är kriterierna för att vi ska få ge, men det ser säkert olika ut på olika förskolor beroende på bl.a rektor.

Maggis skrev 2009-05-12 20:20:57 följande:
    Nu går det ju att göra det säkert även på en förskola. Personligen så har jag rätt mycket kunskap om läkemedel och om jag drar upp en spruta med 3 ml Dalacin i (som jag försäkrat mig om att min son tål), märker den med sonens namn och förskoleläraren ger det till honom efter lunch så är det inte ett skit skrämmande. Då är flera mått och steg tagna för att varken feldosering eller förväxling ska ske.Med tanke på att de hanterat sonens mjölkallergi på ett utmärkt sätt så vill jag mena att de klarar att ge en förfylld märkt spruta utan att något hemskt händer.Men! Tycker förskolepersonalen att det känns obehagligt så får man respektera det, självklart. Inte tal om något annat. 
  • mackeluring
    AdiBoy skrev 2009-05-12 21:28:18 följande:
    Neko vi såg att han hade mkt rinnande näsa och nös hela tiden tom personalen på hans dagis påpekade att de trodde han har allergi!! Att han snarkar när han sover och verkade mkt tröttare! Efter att gett sprayen samt tabletterna (som han får hemma) sover han mkt bättre har ingen rinnande näsa mer samt piggare!Det komiska var att de själva påpekade oxå!! F-n vet jag inte vad jag ska säga mer är så trött på dem.Britt Blå ja jag har själv gett honom sprayen när jag hämtat honom pga deras lathet åter igen som ngn påpekade att jag hela tiden påpekar lathet JA LATHET take it or leave it. Ger den hela tiden framför dem så att de kan ialf skämmas!! Om de har ens ngt skam i kroppen...När jag påpekade till dem vad skolverket sa blev de ställda mot väggen och var helt tysta lustigt för innan var dem väldigt påhoppiga!SOm sagt håll aldrig käften för då tror dem att de kan komma med vilken attityd som helst! slå tillbaka med samma medicin! Smaka som baken!
    Med ödmjukhet kommer man långt.

Kanske ni "talar olika" språk?

Om du inte är nöjd med fsk och deras lata personal så tycker jag att du ska byta fsk. Skulle aldrig ha mitt barn på en fsk om jag verkligen tyckte så illa om personalen som ska vara med mitt barn.

Tror inte att skolverket alls har något att säga om att du själv kan ge ditt barn nässprey. För det gör du ju mitt framför näsan på personalen.

Det är nog du som borde ta dej en funderare. Att tro att du skrämde personalen till tystnad så du hotade med skolverket tror jag inte stämmer. Personalen kanske inte tänker riktigt lika som du. Typ att ge igen.... De sa inget men tänkte säkert desto mer.
  • EMO 979
    AdiBoy skrev 2009-05-12 21:38:08 följande:
    Respekt får dem som ger samma respekt tillbaka! Sen svalis gillar jag inte att du kommer och anser jag inte har kunskap! Säg mig då miss med stor kunskap!Vad är det för j-vla utbildning man behöver för att kunna ge en nässpray som kan underlätta min sons hälsa??Tom personal med inga läkarutbildning klarar av det! Jag litade så pass mkt på personalen att jag frågade dem om dem kunde hjälpa mig hade jag inga förtroende alls skulle jag inte ens frågat!!Hur svårt kan det vara och ge dos EN ENDA gg /dag?? Där jag tom hade underlättat för dem och skrivit hans namn och dosen på själva sprayen???Nä du den som inte har kunskapen är den som påpekar det!Orkar inte med denna diskussion längre ni får fortsätta som ni vill men svalis hade du barn skulle du inte ens pratat goja!Tack för mig!
    Men tänk dig då scenariot med tio allergiska barn på samma dagis...alla dessa ska ha en dos av medicin kl 14..det är två personal typ...20 ungar skall ha mellanmål...15 ungar som sovit middag skall väckas och kläs av innan mellanmålet serveras....lägg då till att kanske några av dem skall hämtas inom kort....plus att 4-5 av dem behöver ha hjälp till toa på samma gång.....kan bli en aniiiingens körigt för personalen att hinna ge medicin då och vara säker på att det blir rätt...

Tror det är du TS som får tänka om och se allt i ett liiiite vidare perpektiv..är ju faktiskt inte bara ditt barn som går på förskolan och tror nog att det finns fler allergiska barn som föräldrarna löst medicinering på det sätt du nu får göra...alltså ge den själv då du hämtat honom...och är en stor skillnad på olika mediciner och är bara löjligt att jämföra päron och äpplen ( insulin och en nässpray som ni jämfört tidigare i tråden....)...och likväl astmasprayer faller under nödvändiga mediciner för vissa barn blir dödsjuka utan sin spray....
Svar på tråden De nekar honom behandling!