• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • en glad

Varken personalen på barnens dagis eller personalen på svärmors dagverksamhet för dementa FÅR ge medicin utan särskilt bemyndigande... det handlar inte om lathet utan om ett säkerhetstänk!!

• SaramedM
    AdiBoy skrev 2009-05-12 21:38:08 följande:
    Respekt får dem som ger samma respekt tillbaka! Sen svalis gillar jag inte att du kommer och anser jag inte har kunskap! Säg mig då miss med stor kunskap!Vad är det för j-vla utbildning man behöver för att kunna ge en nässpray som kan underlätta min sons hälsa??Tom personal med inga läkarutbildning klarar av det! Jag litade så pass mkt på personalen att jag frågade dem om dem kunde hjälpa mig hade jag inga förtroende alls skulle jag inte ens frågat!!Hur svårt kan det vara och ge dos EN ENDA gg /dag?? Där jag tom hade underlättat för dem och skrivit hans namn och dosen på själva sprayen???Nä du den som inte har kunskapen är den som påpekar det!Orkar inte med denna diskussion längre ni får fortsätta som ni vill men svalis hade du barn skulle du inte ens pratat goja!Tack för mig!
    Jag har barn och jag förstår precis varför man inte kan ge en massa mediciner

Det finns många barn på en förskola och ofta är det flera som medicineras samtidigt med olika saker, det är en säkerhets fråga
  • pappapee

TS: du är väldigt inskränkt i ditt resonemang, snudd på egoistiskt. Du har väldigt svårt att sätta dig in i personalens resonemang och andra barns behov. För dig existerar bara DU, DITT och DINA. Du verkar väldigt aggressiv i många trådsvar också.
    Ja, det står jag för!

Jag blir sorgesam när jag läser hur du bemöter personalen på ditt barns förskola. Med respekt, smidighet och ödmjukhet hade du säkert lyckats bättre i dina intentioner med medicinering.
    Tycker du att det är värt/har varit värt att gå i konflikt för denna sakens skull?

• grön banan
    pappapee skrev 2009-05-11 18:40:33 följande:
    Känns det inte onödigt att belasta personalen med "lite allergi-sprayande". Jag menar...det är ju knappast någon livshotande åkomma barnet har. Räcker det inte med medicinering innan ni går till dagis, när ni hämtar och till kvällen? För såååå långa dagar har han väl inte?Jag är tacksam om personalen på mina barns förskola säger nej till liknande behandlingar. Jag önskar personalen närvarande fullt ut. Den eller de barn som har allvarliga medicinska bekymmer ska givetvis få hjälpen, men dit hör inte allergiproblemet ovan om jag har förstått tråden rätt. Ibland har vi föräldrar en förmåga att överdramatisera barnens sjukdomar och åkommor; nästan göra dem sjukare än vad de är (därmed INTE sagt att jag anser att TS gör det). Är barnen allvarligt allergiska så finns allergiförskolor att söka till i hemkommunen.
    LITE allergi-sprayande? Finns personer som knappt kan andas av pollenallergi eller vars ögon gör ont.
  • EMO 979

grön banan skrev 2009-05-13 12:24:50 följande:

LITE allergi-sprayande? Finns personer som knappt kan andas av pollenallergi eller vars ögon gör ont.
    Javisst..men är de så pass allergiska av pollenet så det blir svårt att andas så har de med ganska stor säkerhet astmasprayer som då skall tas för andningsbesvären och dessa ger fsk....TS grabb däremot verkar ju ha täppt näsa och det gick ju att lösa det med att TS ger själv vid hämtning....
  • grön banan

EMO 979 skrev 2009-05-13 12:29:33 följande:

grön banan skrev 2009-05-13 12:24:50 följande:
    Javisst..men är de så pass allergiska av pollenet så det blir svårt att andas så har de med ganska stor säkerhet astmasprayer som då skall tas för andningsbesvären och dessa ger fsk....TS grabb däremot verkar ju ha täppt näsa och det gick ju att lösa det med att TS ger själv vid hämtning....
    Man kan ha svåra allergiska besvär utan att ha astma. Jag har själv pollenallergi o kraftig sådan. I somras började jag med ögondroppar, men när jag pratade med läkaren sa hon att jag skulle ta starkare nässpray och förmodligen slippa ögondropparna, eftersom besvären från ögon o näsa blandar sig.
  • EMO 979

grön banan skrev 2009-05-13 12:34:27 följande:

EMO 979 skrev 2009-05-13 12:29:33 följande:
    Man kan ha svåra allergiska besvär utan att ha astma. Jag har själv pollenallergi o kraftig sådan. I somras började jag med ögondroppar, men när jag pratade med läkaren sa hon att jag skulle ta starkare nässpray och förmodligen slippa ögondropparna, eftersom besvären från ögon o näsa blandar sig.
    Jomen ändock är besvären enbart från näsan BRUKAR det funka att spraya Morgon/kväll...och en gång direkt efter Jobb/skola.....har en dotter med svår pollenallergi och hon står just nu på tabletter morgon/kväll...+ högsta dosering av sina astmamediciner då hon nu har mest besvär i luftrör/lungor....och även dessa går att rucka ngn timme med om hon te.x skall ha dem kl 16 så kan jag ge dem mellan 17-18 utan att det gör ngt....
  • grön banan

EMO 979 skrev 2009-05-13 12:38:56 följande:

grön banan skrev 2009-05-13 12:34:27 följande:
    Jomen ändock är besvären enbart från näsan BRUKAR det funka att spraya Morgon/kväll...och en gång direkt efter Jobb/skola.....har en dotter med svår pollenallergi och hon står just nu på tabletter morgon/kväll...+ högsta dosering av sina astmamediciner då hon nu har mest besvär i luftrör/lungor....och även dessa går att rucka ngn timme med om hon te.x skall ha dem kl 16 så kan jag ge dem mellan 17-18 utan att det gör ngt....
    BRUKAR ja, men inte alltid. Vissa behöver medicin 3 ggr per dag.
  • EMO 979

grön banan skrev 2009-05-13 12:40:18 följande:

EMO 979 skrev 2009-05-13 12:38:56 följande:
    BRUKAR ja, men inte alltid. Vissa behöver medicin 3 ggr per dag.
    Skrev jag inte det nyss ...jag skrev morgon/kväll + 1 gång efter jobb /fsk...
  • Strumpan08

Jag skulle inte göra ett piss för en person som bemöter mig på det sätt TS verkar bemöta personalen på förskolan och folk här i tråden. Men sån är jag.

Förstår alldeles att personalen inte vill hålla på med mediciner hit och dit. För din pojke kanske det är en skvätt i näsan av en medicin. För ett annat barn en tablett, för en tredje en supp, osv... Personalen på förskolan är inte utbildad till att administrera mediciner. Sjuksköterskor får gå en 3-årig utbildning för att administrera mediciner som läkaren ordinerat.

Eller du kanske vill att det ska bli fel, så fel som det kan bli när outbildad personal blandar ihop barn och mediciner? Så ditt barn kommer hem med en supp, lite penicillin och sin nässprej sen.

Du kallar personalen lat, jag kallar dig oansvarig.

Svar på tråden De nekar honom behandling!