• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • SaramedM

grön banan skrev 2009-05-13 12:45:51 följande:

Oavsett bemötande från föräldrarna ska ett barn ha den medicin de behöver.
    Nej det ska de inte, det gäller de flesta former av mediciner

Vissa görs det undatag för ( ex astma och diabetes)
  • grön banan
    SaramedM skrev 2009-05-13 19:52:18 följande:
    grön banan skrev 2009-05-13 12:45:51 följande:
    Nej det ska de inte, det gäller de flesta former av mediciner Vissa görs det undatag för ( ex astma och diabetes)
    Jag menar förstås de mediciner som är kroniska, vilket pollenmedicin kan vara även mitt på dagen.
  • EMO 979

grön banan skrev 2009-05-14 07:25:00 följande:

Jag menar förstås de mediciner som är kroniska, vilket pollenmedicin kan vara även mitt på dagen.
    Men Nu var ju TS sons medicin INTE kronisk utan ngt som skulle ges en kort period på 6 veckor......till skillnad från diabetes som är livslångt, astma som kan vara åratals, osv........är väl ändå skillnad på en medicin man MÅSTE ha 52 veckor om året, alltså varje dag i flera års tid, jämfört med en som ska provas i 6 veckor !!!!......tror nog alla föräldrar med barn med behov av LÅNGA medicineringar som även utföres på fsk med glädje skulle byta så deras barn "bara" behövde en medicin som TS son i 6 veckor..och kunna utföra medicineringen själv istället för att vara TVUNGEN att förlita!! sig på att personalen på fsk gör det rätt och ser när barnet te.x behöver sin astmaspray eller EP - medicin...för har barnen livslånga sjukdomar som diabetes, EP...eller långvarig astma så varken KAN eller FÅR man för FK ta ut vård av barn för att kunna utföra medicineringen hemma...skulle ju inte funka att vara hemma och vabba i flera år......och TS kunde ju uppenbarligen förskjuta dosen mitt på dan ngn timme utan att det har ngn som inverkan på medicineringen......
  • Gummans mamma

Ni som är förskollärare. Varför får ni inte ge barnen medicin som i detta fallet? Allergi är en kronisk sjukdom symtomen visar sig dock bara under en kort period per år.
    Jag är själv förskollärare och vi hade detta uppe på diskussion på ett APT. Närvarande på detta möte var läkare, skolchef, lärarförbundet, BVC och en representant från försäkringskassan.

Sammanfattningen blev den att försäkringskassans regler är sådan att man inte får ta VAB för att åka ifrån arbetet för att ge medicin. Alltså kan inte föräldern komma iför att ge sitt barn medicin.

Läkarens ordinationer är viktiga att följa för barnets bästa välbefinnande.

Skolchefen (fick representera arbetsgivare) kunde bara konstatera att han kunde inte vara "schysst" och släppa iväg sin personal för att den skulle ge sitt eget barn medicin. Då skulle verksamheten bli lidande. Så ser det ut vilken arbetsplats man än har, tror jag.

Lärarförbundets anser inte att vi kan neka att ge ett barn medicin utifrån deras synvinkel.

Detta blir med andra ord ett moment 22 för föräldrarna.

Hur kom vi då vidare?
    När ett barn måste ha medicin under vistelsetiden på förskolan så får föräldrarna lämna läkarintyg och fylla i en blankett där vi frågar efter nödvändig information. Finns det oklarheter efter det så kontaktar vi BVC som hjälper oss i de medicinska frågorna.
    All personal kände sig trygga med denna lösning och den har fungerat jätte bra.
    Det krav som ställs på barnet är att barnet är så pass piggt att det kan vara med i förskolans verksamhet.

Det ska inte vara till varje enskild förskollärare att bedömma om barnet ska ha medicin eller inte. Det har en läkare som har utbildning för detta redan gjort och ansett vara viktigt. Är ordinationen medicinering så måste vi hitta rutiner som fungerar för att barnet ska kunna få ett så bra välbefinnande som möjligt. Detta anser jag inte spelar någon som helst roll oavsett om det är permanent eller tillfällig medicin.

• Maggis
    Gummans mamma;

Vilken bra lösning! Tryggt för alla.

Vissa saker blir ju orimliga att hantera hemma om barnet i övrigt mår bra. En sak om de är hemma för att deras tillstånd kräver det; något helt annat om de tvingas stanna hemma för att de måste ha medicin på dagtid som de inte kan få på fsk.
    Låter skönt att ni hittat en medelväg som funkar smidigt.
    //Maggis
  • Stargirl

På våran förskola får personalen INTE ge medicin till barn.  Det enda jag kan komma på är att man under denna perioden har barnet korta dagar på dagis så man ger den andra dosen själv när man hämtar.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • grön banan
    Stargirl skrev 2009-05-14 08:51:44 följande:
    På våran förskola får personalen INTE ge medicin till barn.  Det enda jag kan komma på är att man under denna perioden har barnet korta dagar på dagis så man ger den andra dosen själv när man hämtar.
    ALLA förskolor måste ge den medicin som läkaren anser att barnet inte klarar sig utan, den tid barnet är på förskolan.
  • grön banan

EMO 979 skrev 2009-05-14 07:50:55 följande:

grön banan skrev 2009-05-14 07:25:00 följande:
    Men Nu var ju TS sons medicin INTE kronisk utan ngt som skulle ges en kort period på 6 veckor......till skillnad från diabetes som är livslångt, astma som kan vara åratals, osv........är väl ändå skillnad på en medicin man MÅSTE ha 52 veckor om året, alltså varje dag i flera års tid, jämfört med en som ska provas i 6 veckor !!!!......tror nog alla föräldrar med barn med behov av LÅNGA medicineringar som även utföres på fsk med glädje skulle byta så deras barn "bara" behövde en medicin som TS son i 6 veckor..och kunna utföra medicineringen själv istället för att vara TVUNGEN att förlita!! sig på att personalen på fsk gör det rätt och ser när barnet te.x behöver sin astmaspray eller EP - medicin...för har barnen livslånga sjukdomar som diabetes, EP...eller långvarig astma så varken KAN eller FÅR man för FK ta ut vård av barn för att kunna utföra medicineringen hemma...skulle ju inte funka att vara hemma och vabba i flera år......och TS kunde ju uppenbarligen förskjuta dosen mitt på dan ngn timme utan att det har ngn som inverkan på medicineringen......
    6 veckor är en så lång tid att man inte kan va hemma eller ta sig till förskolan mitt på dagen varje dag.
  • EMO 979

grön banan skrev 2009-05-14 13:03:41 följande:

EMO 979 skrev 2009-05-14 07:50:55 följande:
    6 veckor är en så lång tid att man inte kan va hemma eller ta sig till förskolan mitt på dagen varje dag.
    Fast nu KUNDE ju uppenbarligen TS och många andra i den situationen rucka på tiden för mellandosen..så jag ser inte problemet...och hade det varit en medicin som INTE går att förskjuta tiden på och TS ordnat ett läkarintyg på detta så tror jag nog förskolan då skulle givit medicinen...har som sagt själv fått rucka på medicinering till en av mina töser då hon åt pc just på grund av att fsk INTE ger vissa mediciner..fast man enligt medicininfon skall ge med visst antal timmar emellan....man som sagt går ju att traggla på hur länge som helst i en sak man har olika åsikter om ..men även förskolorna har ju sina riktlinjer och policys att gå efter och om nu TS förskola har dessa regler så är det ju så...antingen att man får ge med själv nån timme senare än tänkt eller att man får gå till VC och få ett läkarintyg på att de e TVUNGET att få precis ett specifikt klockslag..alternativt att man får gå ner i arbetstid och ta FP eller VAB en viss del av dagen...typ att man jobbar 6 istället för 8 timmar......
  • grön banan

EMO 979 skrev 2009-05-14 13:17:02 följande:

grön banan skrev 2009-05-14 13:03:41 följande:
    Fast nu KUNDE ju uppenbarligen TS och många andra i den situationen rucka på tiden för mellandosen..så jag ser inte problemet...och hade det varit en medicin som INTE går att förskjuta tiden på och TS ordnat ett läkarintyg på detta så tror jag nog förskolan då skulle givit medicinen...har som sagt själv fått rucka på medicinering till en av mina töser då hon åt pc just på grund av att fsk INTE ger vissa mediciner..fast man enligt medicininfon skall ge med visst antal timmar emellan....man som sagt går ju att traggla på hur länge som helst i en sak man har olika åsikter om ..men även förskolorna har ju sina riktlinjer och policys att gå efter och om nu TS förskola har dessa regler så är det ju så...antingen att man får ge med själv nån timme senare än tänkt eller att man får gå till VC och få ett läkarintyg på att de e TVUNGET att få precis ett specifikt klockslag..alternativt att man får gå ner i arbetstid och ta FP eller VAB en viss del av dagen...typ att man jobbar 6 istället för 8 timmar......
    Nej, men det kunde varit så.
  • Kottarnasmamma

jag vet att det är olika från förskola till förskola hur man gör men jag kan säga att mina yngste sons förskola har varit toppen då han har förkylningsastma och måste använda nubinett periodvis för att få i sig sina mediciner. de har aldrig haft några problem att ge honom medicinen, han varit väldigt lätt att medicinera och det har säkert en viss betydelse med. De har även vid behov gett honon hostmedicin men det är tack vare personalens underbara sätt att se på det och hjälpa honom att slippa bli jätte sjuk. de har fått instuktioner från mig hur det ska gå till och de har allt id fått ringa om de skulle känna sig minsta tveksamma. Detta är två förskolor som ställt upp på detta sättet för min son, jag anseratt de gjort det för honom och inte för oss som färäldrar.

• Anna Sui

Jag som förälder hade inte brytt mig om personalen var tvungen att hjälpa andra barn med medicinering under några tillfällen per dag. Jag tror nog att mina barn klarar sig utan personalen ett par minuter. Och skulle nog mest vara glad över att det inte var mina barn som behövde medicineras. Dessutom kan ju många mediciner ges i samband med lunch eller mellanmål när alla barn sitter ner och då inverkar det ju knappt alls på verksamheten. Sen har jag självklart förståelse för om det är starka mediciner och kompliserad dosering, att personalen drar sig. Man vill ju inte vara skyldig till att något allvarligt händer.

• pcalma

Mina barn medicineras på dagis. Ena med astmamediciner o den andra med stämningsstabilisernade mot bipolär sjukdom.

Jag själv arbetar på en förskola o där ger vi insulin o allergimediciner

Mamma till Orkidé-barn
Svar på tråden De nekar honom behandling!