• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • TyraPaloma

Jag tycker definitivt attt en medicinering som är på 6 veckor och som innebär nässpray borde kunnas ges på förskolan.

• EMO 979

Då min tjej fick pc sist så skulle hon ha 3 ggr /dag..då gav jag henne på morgonen runt 6.30....sen 16...och sista 19.30....eftersom de inte får ge på fsk....de dagar vi var ledig fick hon ju mittendosen tidigare typ runt 14 istället....skulle tro att det funkar att ge honom andra dosen direkt du hämtar på fsk....vad är det för sorts spray...

• mirakelasta

Självklart ska INTE förskolan ge mediciner. Precis som andra skriver, var ska man då dra gränsen? Ni gav ju det barnet och det barnet osv.

JAg skulle aldrig ge medicin och jag har aldrig ens kommit på tanken att fråga de gånger mina barn var små och gick på penicillin. Medicin är ett föräldraansvar och behöver barnet medicin på dagen så får man vabba.

Självklart gäller det inte livsnödvändig medicinering.

• Vildblomman

min son har astma och ena fröken har själv barn med astma och har sett på sonen att inna och under han sover att han kunde ha behöft liten puff av medicinen och hon frågade själv oss föräldrar om vi kunde ta med och han medicin där så de kunde ge honom om det behövs..

tycker det är konstigt att alla dagis har ollika regler

• EMO 979
    Vildblomman skrev 2009-05-07 19:43:05 följande:
    min son har astma och ena fröken har själv barn med astma och har sett på sonen att inna och under han sover att han kunde ha behöft liten puff av medicinen och hon frågade själv oss föräldrar om vi kunde ta med och han medicin där så de kunde ge honom om det behövs..tycker det är konstigt att alla dagis har ollika regler
    fast det är ju stor skillnad på en medicin somär livsviktig för barnet som astmamediciner, insulin och sondmatning.....pencillin och dyl går ju faktiskt att ge hemma....och tror ju inte att en nässpray är akut att få ett just precist klockslag..tror att det skulle funka alldeles utmärkt att ge innan fsk,direkt efter fsk och på kvällen innan sängående...mamma/pappa får väl ta med sig sprayen om de tycker att det blir för tätt på kvällen och ge direkt vid hämtningen på fsk.....

däremot en astmatiker kan ju dö om de ej får sin medicin på fsk, likaså diabetiker och liknande.....
  • Vildblomman

EMO 979 skrev 2009-05-07 20:04:43 följande:

fast det är ju stor skillnad på en medicin somär livsviktig för barnet som astmamediciner, insulin och sondmatning.....pencillin och dyl går ju faktiskt att ge hemma....och tror ju inte att en nässpray är akut att få ett just precist klockslag..tror att det skulle funka alldeles utmärkt att ge innan fsk,direkt efter fsk och på kvällen innan sängående...mamma/pappa får väl ta med sig sprayen om de tycker att det blir för tätt på kvällen och ge direkt vid hämtningen på fsk.....däremot en astmatiker kan ju dö om de ej får sin medicin på fsk, likaså diabetiker och liknande.....
    klart att det är skillnad. Men endel mediciner behövs ju på vissa fasta klockslag om man tar dem flera gånger om dagen så det inte blir för tätt emellan eller för långt emellan
  • Bluemoon17

tack för det vildblomman både läkaren samt hon på apoteket som gav oss medicinen sa att det är JÄTTEVikitg att det följs noga!
    Emo979 jag blir jävligt nyfiken vad du hade gjort då, kom inte med att du skulle tagit med sprayen till dagis, det är lätt för er och komma med kritiker som inte gäller eran egna barn, men när det gäller andra då är ni lätt på farten!
    Otroligt!

• EMO 979

Men vad du tar i!!!...har ju själv fått kompromissa med tidsmellanrummet på medicin som jag skrivit i ett tidigare inlägg när dottern åt pc....där det egentligen oxå är viktigt med ett visst antal timmar emellan, men hade inte råd att va hemma i 10 dagar för att kunna ge pc klockan 14 istället för kl 16.....Vad är det för namn på sprayen han fått då ?.....

• SaramedM
    AdiBoy skrev 2009-05-08 08:58:47 följande:
    tack för det vildblomman både läkaren samt hon på apoteket som gav oss medicinen sa att det är JÄTTEVikitg att det följs noga!Emo979 jag blir jävligt nyfiken vad du hade gjort då, kom inte med att du skulle tagit med sprayen till dagis, det är lätt för er och komma med kritiker som inte gäller eran egna barn, men när det gäller andra då är ni lätt på farten!Otroligt!
    jag hade gått dit och gett henne
Svar på tråden De nekar honom behandling!