• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • These

Vill bara säga att på förskolan där jag jobbar så har vi flera barn med astma som får medicin och vi har haft en del fall med barn som har haft bl.a öroninflammation som har fått dosering 3 ggr/dag och även dem har vi gett. Ett nässpray kan väl ändå inte vara så mycket att gnälla över! Hur lång tid tar det!
    Hoppas verkligen att det reder upp sig för dej!

• pcalma

Jag hänvisar till skollagen!!

Jag arbetar på en förskola där vi har barn med diabetes o olika allergibarn, som ska ha allergimediciner,samt astma-mediciner, o så insulin då med..
    Det har aldrig varit några problem eller diskussioner kring detta!

Ni har min dotter, 5 år, fått en medicin mot bipolär sjukdom. Det handlar om två kaplsar om dagen, alltså en morg o en kväll!

Hon ska ta morgonkapslen EFTER frukost varje dag o frukost den äts på dagis varje dag!
    Förskolan vägrade detta!! Trots att min dotter tom har en resurs.

Jag tog upp detta med chef som ringde skolverket. Efter det så mailade hon alla rektorer i länet 3 sidor från skolverket. Där står det klart o tydligt att det är förskolans SKYLDIGHET att utöva" egenvård av barn! Skillnaden mellan vad som äör egenvård o vad som är läkarvård beskrevs också tydligt!

Efter det så bad förskolan mig om ursäkt o sa att de hade fått reda på att det visst ÄR deras skyldighet, o att om vi ville ha hjälp med detta, så självklart!!

Så jag råder dig till att hänvisa till skolverket!!

Mamma till Orkidé-barn
  • Bluemoon17
    pcalma skrev 2009-05-09 20:52:45 följande:
    Jag hänvisar till skollagen!!Jag arbetar på en förskola där vi har barn med diabetes o olika allergibarn, som ska ha allergimediciner,samt astma-mediciner, o så insulin då med..Det har aldrig varit några problem eller diskussioner kring detta!Ni har min dotter, 5 år, fått en medicin mot bipolär sjukdom. Det handlar om två kaplsar om dagen, alltså en morg o en kväll!Hon ska ta morgonkapslen EFTER frukost varje dag o frukost den äts på dagis varje dag!Förskolan vägrade detta!! Trots att min dotter tom har en resurs.Jag tog upp detta med chef som ringde skolverket. Efter det så mailade hon alla rektorer i länet 3 sidor från skolverket. Där står det klart o tydligt att det är förskolans SKYLDIGHET att utöva" egenvård av barn! Skillnaden mellan vad som äör egenvård o vad som är läkarvård beskrevs också tydligt!Efter det så bad förskolan mig om ursäkt o sa att de hade fått reda på att det visst ÄR deras skyldighet, o att om vi ville ha hjälp med detta, så självklart!!Så jag råder dig till att hänvisa till skolverket!!
    var kan jag hitta denna skolverket så jag kan sätta detta mot deras näsa???
  • cloudberry79

Det står i egenvårds-PMet att det är KOMMUNENS skyldighet, inte den enskilda förskolans eller förskolepersonalens skyldighet att se till att egenvård kan ske på ett betryggande sätt. Personalen får alltså fortfarande säga nej, så får rektor ordna med en assistent eller sjukvårdsutbildad personal (skolsköterska) som ser till att egenvården kan ske genom betryggande former. Det står inte någonstans att det är skol- eller förskolepersonalen som måste utföra egenvård, man kan fortfarande utföra den skyldigheten genom att se till att man har rutiner som möjliggör att en förälder kan komma och utföra egenvården på vissa tider.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Bluemoon17

du glömde : . "Detta kan t.ex. ske genom att personal med behörig kompetens finns att tillgå.
    I det enskilda fallet är det också viktigt att verksamheten samarbetar med berörd vårdnadshavare"
    Jag pratade med skolverket och hon sa att de bör hjälpa till och skulle rektorn krångla till det så får jag gå vidare.

Men nu vill jag inte de ska behandla honom mer, men de ska få veta att man som förälder har rätt och man vet vad som gäller och inte gäller!

• Elfva

Ja, men det är just det, förskollärare och barnskötare har inte medicinsk kompetens att medicinera andra barn utan kan således neka till detta... Det är skillnad att ge sitt eget barn nässpray, smörja med kortison, ge hostmedicin eller vad som helst och att ge ANDRAS barn mediciner av olika slag...

Som sagt det står att det är KOMMUNENS skyldighet, inte den enskilda pedagogens skyldighet att ordna detta...

• pcalma

Citerar skolverket kap 3 paragraf 1:

Tillsynsansvaret för barn och elever övergår från vårdnadshavaren till kommunen under den tid då ett barn befinner sig i förskoleverksamheten, skolbarnasomsorgen eller skolan. Det är således skolans uppgift att tillse barnen under den tid de vistas i verksamheten och att ha rutiner för vad som ska göras för att uppfylla denna skyldighet."

"För barn i förskoleverksamhet och skolbarnomsorg, samt elever i förskoleklassen gäller samma ansvarsförhållanden som för elever i grundskolan, eller motsvarande skolformer.
    I verksamheten bör det finns rutiner för uppgifter som hör samman med egenvården av barn och elever. I det enskilda fallet är det viktigt att verksamheten samarbetar med berörd vårdnadshavare."

De kan alltså inte smita undan.

Mamma till Orkidé-barn
  • pappapee

Känns det inte onödigt att belasta personalen med "lite allergi-sprayande". Jag menar...det är ju knappast någon livshotande åkomma barnet har. Räcker det inte med medicinering innan ni går till dagis, när ni hämtar och till kvällen? För såååå långa dagar har han väl inte?

Jag är tacksam om personalen på mina barns förskola säger nej till liknande behandlingar. Jag önskar personalen närvarande fullt ut. Den eller de barn som har allvarliga medicinska bekymmer ska givetvis få hjälpen, men dit hör inte allergiproblemet ovan om jag har förstått tråden rätt.

Ibland har vi föräldrar en förmåga att överdramatisera barnens sjukdomar och åkommor; nästan göra dem sjukare än vad de är (därmed INTE sagt att jag anser att TS gör det).

Är barnen allvarligt allergiska så finns allergiförskolor att söka till i hemkommunen.

• Bluemoon17
    pappapee skrev 2009-05-11 18:40:33 följande:
    Känns det inte onödigt att belasta personalen med "lite allergi-sprayande". Jag menar...det är ju knappast någon livshotande åkomma barnet har. Räcker det inte med medicinering innan ni går till dagis, när ni hämtar och till kvällen? För såååå långa dagar har han väl inte?Jag är tacksam om personalen på mina barns förskola säger nej till liknande behandlingar. Jag önskar personalen närvarande fullt ut. Den eller de barn som har allvarliga medicinska bekymmer ska givetvis få hjälpen, men dit hör inte allergiproblemet ovan om jag har förstått tråden rätt. Ibland har vi föräldrar en förmåga att överdramatisera barnens sjukdomar och åkommor; nästan göra dem sjukare än vad de är (därmed INTE sagt att jag anser att TS gör det). Är barnen allvarligt allergiska så finns allergiförskolor att söka till i hemkommunen.
    du räddade dig själv med att säga "(därmed INTE sagt att jag anser att TS gör det).!
    + anser du verkligen det är så onödigt att du föredrar ditt barn får astma istället om han inte får dosen rätt??
    Jag som förälder har rättigheter att få det jag har rätt för och inte för att personalen är för lata!!
    Samt som en BRA förälder bör alla gå efter mitt exemplar att stå för sig själva och följa det lagen säger!! Därför har vi lagen varför i helsike ska de få smita undan???
    Anser nu inte att dem som inte går efter mitt exemplar inte är Bra förälder men inget " äh skitsamma här"
    NEJ!
    Skulle det vara antibiotika skulle jag hellre dö än att överlåta ansvaret på personalen! Då stannar sonen hemma! Men en nässpray behandling som är det lättaste i världen dör ingen av!

Vänta ni som får samma fall som jag, då säger jag skratta bäst som skratta sist då kommer ni sätta ordet i halsen!
  • EMO 979

Men hur länge är han där på dagarna då ?.....

Svar på tråden De nekar honom behandling!