• Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • morriis
    morriis skrev 2009-05-11 21:14:48 följande:
    Nej, alltså de är inte "livsviktiga" utan det är bara för underlättande.
    Han har väldigt lätt förkylningsastma. Så det är inget som är allvarligt. Skulle det stå också
  • Gurkan
    morriis skrev 2009-05-11 21:14:48 följande:
    Nej, alltså de är inte "livsviktiga" utan det är bara för underlättande.
    Felformulerat. En astmamedicin är viktigt för att barnen ska fungera normalt och astma är en sjukdom som kan växa bort men den kan också bli permanent.
  • Nemia noj

På vårt dagis så hjälper fröknarna till med medicinering på barn som har kroniskt åkomma, så som allergi, astma eller diabetes.

Vad gäller penecilin och antibiotika sammt andra icke långtidsvarande mediciner ges inte och barnet rekomenderas vara hemma under hela medicinerings tillfället.

Vet inte vad som skall och inte skall vara, men detta är så vi fått veta iaf.

(Våra 2 minsta tjejer har båda förkylnings astma där en klarar sig på Mollipect och den andra får inhalera, dom är båda laktos kännsliga och därför skrev läkaren ett intyg till skolmatsalen att dom skulle ha mjölkfri kost. Utan detta intyg hade dom inte gett mjölkfritt på dagis alls.)

Mellan tjejen är oxå ett öronbarn, och har ofta öroninflammationer, men även så om vi akut skulle behöva lämna henne under medicinerings perioden så skulle vi inte få de. För dom ger ingen sådan medicin, och anser att barnen skall vara hemma så länge dom är sjuka.

3 barn.. 4 Änglar...
  • Elfva

morrlis
    Men obehandlad förkylningsastma kan bli allvarlig, jag har själv förkylningsastma och vet att om man inte medicinerar blir inflammationen i luftrören mer allvarlig och kan då orsaka ett kraftigt astmaanfall...

Adiboy
    Det är fortfarande så att jag som enskild pedagog har rätt att neka till att ge medicin, min chef kan inte ens beorda det eftersom vi inte har medicinsk kompetens för att medicinera andras barn, vi kan bli tillfrågade men vi kan neka... Det är annorlunda med mediciner mot t ex diabetes, astma eller kraftig akut allergi och som tidigare nämnts brukar en pedagog vara huvudansvarig för medicineringen och ha utbildats i detta av sjukvårdspersonal och/eller föräldrarna. Så det där med att du har rätt och förskolan fel kanske du ska ta med en nypa salt, det är inte så svart-vitt som man kan tro. Det finns lagar och regler åt båda hållen...

• Bluemoon17
    Maggis skrev 2009-05-11 21:04:51 följande:
    Måste bara konstatera att den där gränsdragningen ser olika ut på olika ställen.
    Tack !
    I med att det är olika på olika ställen blir jag jävligt irriterad på!
    Sätt en viss gräns för ALLA och inte enstaka platser!
    Då kan man lättare acceptera deras beslut!
  • Jontesfru

Där sonen går ger de honom hans epilepsi medicin på eftermiddagen, men om jag skulle vilja att de ger honom alvedon eller annan medicin gör de det inte. De ger enbart medicin som är för kroniska och till viss del livshotande sjukdomar som tex epilepsi, diabetes

Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • TyraPaloma

Men vafan. Är då inte allergi en mer eller mindre kronisk sjukdom och 6 veckor en långvarig behandling!!???

• Hanni

Tycker att hela diskussionen är löjlig. Om barnet har allergi och behöver nässpray så ska personalen ge det! Vaddå inte medicinskt utbildad? Ska man tränas på att spraya medicin i näsan på ett barn?

Om min chef är bortrest två veckor och behöver få sin mail kollad så jag kan stämma av akuta grejor som behöver göras, så nekar jag inte det för att jag inte är "ansvarig" ! Eller inte utbildad inom hans område! Va? man får ge och ta i arbetslivet det gäller förskolepersonalen också!

Åh den bästa kommentaren är att det tillhör inte förskolans område och det blir ökad arbetsbelastning.. välkommen till den privata sektorn. Hade jag kommenterat en sådan sak att en arbetsuppgift lades på mitt bord för en period, så hade inte jag fått jobba kvar!

• Bluemoon17
    Hanni skrev 2009-05-12 08:53:51 följande:
    Tycker att hela diskussionen är löjlig. Om barnet har allergi och behöver nässpray så ska personalen ge det! Vaddå inte medicinskt utbildad? Ska man tränas på att spraya medicin i näsan på ett barn?Om min chef är bortrest två veckor och behöver få sin mail kollad så jag kan stämma av akuta grejor som behöver göras, så nekar jag inte det för att jag inte är "ansvarig" ! Eller inte utbildad inom hans område! Va? man får ge och ta i arbetslivet det gäller förskolepersonalen också!Åh den bästa kommentaren är att det tillhör inte förskolans område och det blir ökad arbetsbelastning.. välkommen till den privata sektorn. Hade jag kommenterat en sådan sak att en arbetsuppgift lades på mitt bord för en period, så hade inte jag fått jobba kvar!
    samhället är löjligt!
    tack för den kommentaren det behövdes!
    rektorn kom med kommentaren : men ska man börja med ett så kommer alla föräldrar med mediciner för sina barn det går inte!
    hahaha vad betyder det? Som sagt det luktar lathet om inte diskrimering!
    Om en viss plats kan tänka sig och ge det men inte andra då är det diskrimering!
    Har jag fel?
  • Jontesfru
    TyraPaloma skrev 2009-05-12 08:50:18 följande:
    Men vafan. Är då inte allergi en mer eller mindre kronisk sjukdom och 6 veckor en långvarig behandling!!???
    6 veckor är väl inte långvarig behandling!!!! Jovisst är allergi oftast långvarig eller livslång. Det är nog upp till rektorsområde vilka mediciner som gess vid förskolorna.
    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
Svar på tråden De nekar honom behandling!