• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • Busbellan
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-12 11:20:12 följande:
    Det är en senare word, tror man kan ändra filnamnet till "doc" bara... men ibland blir det fel då, hehe.
    hmm, hur gör jag det då *okunnig*
    Mamma till Nora, August och Ella
  • SaramedM
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-12 10:22:39 följande:
    Vad för utredning handlar det om? Är själv intresserad av en aspergerutredning men nöjer mig så länge med att jag själv, min terapeut och en psykolog på öppet psyk misstänker drag. Är övertygad om att min pappa är en klar Aspergare så egentligen vet jag ju... och mina drag är inte tillräckliga för att en diagnos skulle ge mig hjälp i samhället, dock är det ju verkligen intressant att veta. Jag har ätit som Viktor hela tiden och det funkar toppen. :) Mitt mående (psykiskt och fysiskt) har också ändrats drastiskt men det kanske beror mest på Viktors omställning.
    AS eller kanske ADHD
    jag vet inte riktigt men hjärnan håller på att gå i 1000 bitar tror jag av alla funderingar
    För mig känns det som att jag MÅSTE få veta
    Men jag funderar också på att lägga om kosten för mig själv faktiskt

det är så mycket som stämmer, mitt humör, brist på impulskontroll, konstig mage, ätproblem, inga vänner, umgicks helst med vuxna redan som liten,svårt att fungera i nya sociala sammanhang
    Svårt för förändringar eller oplanerade dagar

Min pappa har också klara drag liksom min man så vi är en jäkla blandning
  • IlsaBlackWidow
    Busbellan skrev 2009-07-12 11:22:55 följande:
    Filen heter ju "Lenas_varulista.docx" och då markerar du texten och raderar bara det sista x:et. Men det funkar ju bara om du har WORD installerat. Tror att om du har det så frågar programmet automatiskt om hur du vill öppna filen... hm kanske känner du någon datanörd? Jag är ingen själv.
  • IlsaBlackWidow
    SaramedM skrev 2009-07-12 11:36:35 följande:
    AS eller kanske ADHDjag vet inte riktigt men hjärnan håller på att gå i 1000 bitar tror jag av alla funderingarFör mig känns det som att jag MÅSTE få vetaMen jag funderar också på att lägga om kosten för mig själv faktisktdet är så mycket som stämmer, mitt humör, brist på impulskontroll, konstig mage, ätproblem, inga vänner, umgicks helst med vuxna redan som liten,svårt att fungera i nya sociala sammanhangSvårt för förändringar eller oplanerade dagarMin pappa har också klara drag liksom min man så vi är en jäkla blandning
    Kör dieten säger jag bara! Klart vi är mer eller mindre diagnosbarn allihop och behöver läkande föda.
  • SaramedM
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-12 11:44:15 följande:
    Kör dieten säger jag bara! Klart vi är mer eller mindre diagnosbarn allihop och behöver läkande föda.
    Hur ska jag klara mig utan OST???? Men ja jag vet
    När vi kommer hem så, jag orkar inte förklara för alla släktingar varför jag ska äta samma som M....
  • Ejnie
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-12 11:41:56 följande:
    Filen heter ju "Lenas_varulista.docx" och då markerar du texten och raderar bara det sista x:et. Men det funkar ju bara om du har WORD installerat. Tror att om du har det så frågar programmet automatiskt om hur du vill öppna filen... hm kanske känner du någon datanörd? Jag är ingen själv.
    x innebär att filen är gjord i office 2007 medan utan x är tidigare version. Jag är itne säker på att detta fungerar (det som skrivs ovan, jag har inte provat den versionen) annars antingen be personen spara i äldre version eller ladda ned konvertering/läsare från Microsoft
  • Nilsfar

Om man inte har något Office-paket så är open office i version 3 och högre också kompatibelt med docx filerna. Den har en stor fördel - den kostar ingenting, annars finns i stort sett allt som finns i microsofts office.

• IlsaBlackWidow
    SaramedM skrev 2009-07-12 11:48:22 följande:
    Hur ska jag klara mig utan OST???? Men ja jag vetNär vi kommer hem så, jag orkar inte förklara för alla släktingar varför jag ska äta samma som M....
    Jag kände så i början... ost, bröd, pizza osv hur ska jag fixa det? Men ungefär vid tiden då Viktor gjorde sin totalomvändning så tänkte jag efter... på mindre än två månader satt dieten helt naturligt och jag saknar inget direkt. Korta stunder kan jag känna att jag vill ha en riktigt ostdrypande pizza eller en enorm mjukglass men det går över, man vänjer sig snabbt! Jag iaf, ska inte generalisera.

Jag säger till folk som undrar att det är för enkelhetens skull, laga bara en rätt osv. Dessutom är det en sundare människoföda och så säger jag även att jag kan ha drag av samma sak och en egen historia som indikerar att ändrad kosthållning kan vara till hjälp.
  • IlsaBlackWidow
    Ejnie skrev 2009-07-15 23:29:40 följande:
    x innebär att filen är gjord i office 2007 medan utan x är tidigare version. Jag är itne säker på att detta fungerar (det som skrivs ovan, jag har inte provat den versionen) annars antingen be personen spara i äldre version eller ladda ned konvertering/läsare från Microsoft
    Haha glömde, gjorde ju det för en tid sedan (sparade om i gamla). Men hemma funkade det även att bara radera x:et.
  • Mamma TN

Hej alla här... känns redan som jag känner er lite grann... Har under de senaste dagarna plöjt denna och tidigare autismtrådar. Min son fyller tre i oktober och fick i tisdags diagnosen autismliknande tillstånd. Just nu försöker jag ta in all information om HBOT, IBT, kostomläggning etc... iaf de stunder jag inte bara gråter och känns som jag aldrig någonsin kommer orka göra någonting mer igen... Min son har inga allergier, torr hud, svullen mage, problem med mage/tarm/avföring men känner mig ändå väldigt positiv till kostomläggning. Känns som att man måste prova allt som eventuellt kan hjälpa hur jobbigt och kostsamt det än är. Är nog inte riktigt där än. Skulle vilja göra lite tester först och ha första möte med habiliteringen osv. men skulle ändå vilja göra någonting. Tänkte på omega-3 och vitaminer/mineraler. Vad kan man ge till barn runt tre år, vilka mängder, vilka märken och var köpa.

Vill även tacka speciellt kaffemamma, Zelia, SaramedM och IlsaBlackWidow som i autismlänkarna lärt mig otroligt mkt.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4