• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-22 17:37:15 följande:
    Ilsa - tusen tack för svar. Är glad för er skull, för att ni fått så fina resultat och mår så mycket bättre båda två av dieten. Såg att ni pratade (vuxen-)AS-utredning ovan, jag har ju gjort en som du vet så undrar du ngt så är det bara att fråga :)
    Jaa jag är jättenyfiken, skulle vilja göra en själv men samtidigt så kanske det är mer till belastning för samhället... det är ju mest av eget intresse, jag har ju fått terapi och får väl söka mer om det skulle behövas. Jag har ju "turen" att gå en fantastisk utbildning och utvecklas och får massor av kunskap om saker där med, det kanske är min väg att gå.

Vi kanske hinner ta en träff snart igen och tjattra lite medan barnen leker.
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-22 21:10:21 följande:
    Glömde ju att fråga också hur ni gör med kalciumtillskott. Att få henne att ta hela den stora tabletten hel går ju inte (vi har Kalcipos 500 mg) så jag maler den och försöker smyga ner i mat. Jag har provat att lägga det i fruktpuré, sås, strö på mackan och dölja med pålägg, i sylt, i eskåmådropparna, you name it. Ungen känner direkt att det är något i och spottar ut det! Kan inte lägga det i dryck heller för hon dricker bara vatten. Har ni något tips? Kanske finns något flytande kalciumtillskott man kan prova i stället?
    Vi tar inget kalciumtillskott. Viktor dricker rismjölken som är berikad men faktiskt så diskuterade jag detta med en utbildad kvinna på Gryningen just idag!

Handlade tillskott för 1250 kr! Jag frågade om kalciumet och hon tyckte det var bäst att ta tester först (håranalys) för att se vad vi har brist på. Kroppen producerar kalcium själv (som jag förstod det) och hon själv har tydligen höga nivåer trots att hon inte äter mjölkprodukter.

Så nu ska jag försöka fixa håranalys på mig själv och kontakta barnläkaren för remiss till Viktor.

Bökigt att få i tillskotten... vi har testat olika saker, som dryck, smoothie, mat (även fisk till omega3) och det vi slutat på som funkar är sylt. Mormors hemmagjorda hallon- björnbär eller jordgubbssylt, alla har funkat. Jag häller ur pulvret och sticker hål på oljekapseln och blandar, det stinker hel*ete men han älskar det.
  • Krickeline
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-24 23:12:47 följande:
    Jaa jag är jättenyfiken, skulle vilja göra en själv men samtidigt så kanske det är mer till belastning för samhället... det är ju mest av eget intresse, jag har ju fått terapi och får väl söka mer om det skulle behövas. Jag har ju "turen" att gå en fantastisk utbildning och utvecklas och får massor av kunskap om saker där med, det kanske är min väg att gå. Vi kanske hinner ta en träff snart igen och tjattra lite medan barnen leker.
    Ja! Eller om vi kunde ses själva, om du har ledigt någon gång när V är på dagis eller har annan tillsyn. Jag kan nämligen inte prata ostört om sånt med M i närheten, hon ser inte ut som hon lyssnar men hon hör och fattar ALLT. Och eftersom hon inte känner till sin egen diagnos försöker jag undvika att prata så mycket om sånt när hon är med :)
  • SaramedM
    Krickeline skrev 2009-07-25 18:15:10 följande:
    Ja! Eller om vi kunde ses själva, om du har ledigt någon gång när V är på dagis eller har annan tillsyn. Jag kan nämligen inte prata ostört om sånt med M i närheten, hon ser inte ut som hon lyssnar men hon hör och fattar ALLT. Och eftersom hon inte känner till sin egen diagnos försöker jag undvika att prata så mycket om sånt när hon är med :)
    Jag förstår att du inte vill prata över huvudet på henne men varför känner hon inte till att hon har autism?
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-25 18:15:10 följande:
    Hm det kan vara svårt att få till för mig, kanske om du kommer hit och han kan vara en stund hos min mamma eller pappa. Alternativt om vi är hos er och vi är lite avsides...

Misstänker att Viktor är lika med informationssamlandet... som en svamp!

Han vet nog inte riktigt om sin diagnos än heller, även om vi pratar hejvilt omkring det Får se hur jag gör med den saken..
  • Krickeline
    SaramedM skrev 2009-07-25 19:19:05 följande:
    Jag förstår att du inte vill prata över huvudet på henne men varför känner hon inte till att hon har autism?
    För att vi ännu inte har hittat något bra sätt att berätta för henne så hon skulle förstå och inte älta ihjäl sig själv och omgivningen. Vi har just förklarat att hon inte tål mjölk och just nu är detta det enda hon pratar om. Hon är bara fyra år och vi tror inte att hon ännu har tankar om att hon är speciell, förutom att hon är vinglig i trappor (dålig motorik).

Sen tycker i allafall jag det vore bra om vi berättade relativt snart, iallafall innan sexårs börjar. Berätta gärna hur ni har berättat, vilka frågor ni fick från barnet osv.
  • Krickeline
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-26 21:11:12 följande:
    Hm det kan vara svårt att få till för mig, kanske om du kommer hit och han kan vara en stund hos min mamma eller pappa. Alternativt om vi är hos er och vi är lite avsides... Misstänker att Viktor är lika med informationssamlandet... som en svamp! Han vet nog inte riktigt om sin diagnos än heller, även om vi pratar hejvilt omkring det Får se hur jag gör med den saken..
    Jag kommer gärna till er när det passar!

Idag har magbesvären verkat lägga sig lite, inga tårar och bättre "bajskonsistens" :)
    Finns det gluten i havre, tex oatlys produkter? Har läst i autismkokboken (den på engelska) att havrebaserade produkter går bort, men tvärtom - att dessa funkar- på nåt annat ställe.
  • SaramedM
    Krickeline skrev 2009-07-26 21:19:44 följande:
    För att vi ännu inte har hittat något bra sätt att berätta för henne så hon skulle förstå och inte älta ihjäl sig själv och omgivningen. Vi har just förklarat att hon inte tål mjölk och just nu är detta det enda hon pratar om. Hon är bara fyra år och vi tror inte att hon ännu har tankar om att hon är speciell, förutom att hon är vinglig i trappor (dålig motorik).Sen tycker i allafall jag det vore bra om vi berättade relativt snart, iallafall innan sexårs börjar. Berätta gärna hur ni har berättat, vilka frågor ni fick från barnet osv.
    För oss kom det väldigt naturligt, sen vet jag inte om M minns det eller inte

Men strax efter att vi fått hennes diagnos så hade hon ett hemskt utbrott en kväll och sen låg vi och pratade
    Vi kom då in på ett annat barn på förskolan som har en CP skada, hon sa att " X är en bebis" Nej sa jag, han kan inte gå bara, det blev fel å hans muskler när han kom ut ur mammans mage.
    "det blev det på mig med" säger hon då!
    Vad menar du? dina muskler är det inget fel på?
    " nej men jag är så rörig i huvudet"
    Du tror inte de andra barnen är det?
    " nej"
    Och så sa vi nått istil med att nej, du har helt rätt, de andra barnen är inte riktigt som du och det är för att du har nått som kallas autism
    Hon vart helt lugn och sov i 12 timmar!( första gången)

För mig var det jätteskönt att kunna bekräfta det hon sa och kände, att det hon upplevde var på riktigt och att vi också såg det hon kände liksom

M är också väldigt fokuserade just nu på att hon inte tål mjölk ocg gluten

Jag ska försöka ta upp autismen igen, för jag vill att hon ska veta det
    Det känns bra för att jag vill att hon ska ha rätten till sig själv på nått sätt, förstår du?
  • Krickeline

Jo jag förstår. Vad fint er M kunde uttrycka det på, att hon har det rörigt i huvudet på ett sätt som andra barnen inte har. Skulle vår M ta upp sitt handikapp på något sätt skulle vi förstås försöka förklara och bekräfta. Men jag tycker inte det är lätt att sammanfatta vad asperger innebär för ett så litet barn.

Just nu är det förresten en dokumentär på svt om en ung AS-tjej för den som är intresserad För er som missar att kolla nu kommer den att finnas på deras webb efteråt.

• IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-26 21:30:30 följande:
    Jag kommer gärna till er när det passar! Idag har magbesvären verkat lägga sig lite, inga tårar och bättre "bajskonsistens" :)Finns det gluten i havre, tex oatlys produkter? Har läst i autismkokboken (den på engelska) att havrebaserade produkter går bort, men tvärtom - att dessa funkar- på nåt annat ställe.
    Havreprodukter ska tyvärr tas bort, det är inte helt rent.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4