• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • Busbellan
    SaramedM skrev 2009-07-10 21:19:05 följande:
    Pasta finns flera som smakar okLjust bröd finns en sort från Shär(?) som är ok, ser ut som vanlig formfranska och chockladmjölk kan du göra på rismjölkÄr jag besvärlig nu?Jag vet att det inte hjälper alla barn men jag tycker verkligen att alla borde testaJag funderar på att sätta mig själv på samma diet, jag har idag ställt mig i kö för utredning ( skrämmade lång nästan 2 år!) och kan inte hjälpa att fundera på hur jag skulle reagera på dieten
    Nej, du är inte besvärlig!! Jag vill ju veta
    Är fruktansvärt okunnig på sånt själv, så jag behöver få reda på allt jag kan få.
    Kanske man skulle börja lite med mjölk nu bara under sommaren kanske när han ändå är hemma från dagis
    Mamma till Nora, August och Ella
  • SaramedM
    Busbellan skrev 2009-07-10 21:24:42 följande:
    Nej, du är inte besvärlig!! Jag vill ju veta Är fruktansvärt okunnig på sånt själv, så jag behöver få reda på allt jag kan få.Kanske man skulle börja lite med mjölk nu bara under sommaren kanske när han ändå är hemma från dagis
    IlsaBlackwindow har en jättebra lista som sammanställer alla livsmedel typ
    Om du frågar så är jag säker på att hon skickar över den
  • IlsaBlackWidow
    SaramedM skrev 2009-07-10 22:08:10 följande:
    IlsaBlackwindow har en jättebra lista som sammanställer alla livsmedel typOm du frågar så är jag säker på att hon skickar över den
    Såklart jag gör!

Jag hinner tyvärr inte skriva så mcket här men vi har ju också fått helt fantastiska resultat och utveckling med dieten, vilket jag får hänvisa till att läsa om i bloggen istället.

Kan ju bara kort skriva att d gick inte mer än två månader så satt dieten helt naturligt och Vitkor slog om totalt i utbrott och samspel med mera... och jag, en ensamstående slutkörd morsa, har helt plötlsigt kunnat börja leva livet på ett mer lekfullt vis.
  • Busbellan
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-12 10:19:08 följande:
    Såklart jag gör! Jag hinner tyvärr inte skriva så mcket här men vi har ju också fått helt fantastiska resultat och utveckling med dieten, vilket jag får hänvisa till att läsa om i bloggen istället. Kan ju bara kort skriva att d gick inte mer än två månader så satt dieten helt naturligt och Vitkor slog om totalt i utbrott och samspel med mera... och jag, en ensamstående slutkörd morsa, har helt plötlsigt kunnat börja leva livet på ett mer lekfullt vis.
    Jag vill jättegärna ha den listan, inboxar dig min mailadress.
    Nu ska jag in och läsa din blogg
  • IlsaBlackWidow
    SaramedM skrev 2009-07-10 21:19:05 följande:
    Pasta finns flera som smakar okLjust bröd finns en sort från Shär(?) som är ok, ser ut som vanlig formfranska och chockladmjölk kan du göra på rismjölkÄr jag besvärlig nu?Jag vet att det inte hjälper alla barn men jag tycker verkligen att alla borde testaJag funderar på att sätta mig själv på samma diet, jag har idag ställt mig i kö för utredning ( skrämmade lång nästan 2 år!) och kan inte hjälpa att fundera på hur jag skulle reagera på dieten
    Vad för utredning handlar det om? Är själv intresserad av en aspergerutredning men nöjer mig så länge med att jag själv, min terapeut och en psykolog på öppet psyk misstänker drag. Är övertygad om att min pappa är en klar Aspergare så egentligen vet jag ju... och mina drag är inte tillräckliga för att en diagnos skulle ge mig hjälp i samhället, dock är det ju verkligen intressant att veta.

Jag har ätit som Viktor hela tiden och det funkar toppen. :) Mitt mående (psykiskt och fysiskt) har också ändrats drastiskt men det kanske beror mest på Viktors omställning.
  • IlsaBlackWidow
    Busbellan skrev 2009-07-12 10:21:33 följande:
    Jag vill jättegärna ha den listan, inboxar dig min mailadress.Nu ska jag in och läsa din blogg
    Hehe du kanske får skumma lite för jag fastnar ibland när jag skriver. Ser något i inboxen nu!
  • Busbellan
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-12 10:24:34 följande:
    Hehe du kanske får skumma lite för jag fastnar ibland när jag skriver. Ser något i inboxen nu!
    Jag har skummat lite snabbt i bloggen nu, ska läsa mer sen när jag har mer tid.
    Mest glad blev jag nog för att se det du skrivit om IBT, att man kommit fram till att det gör inget om man börjar senare.
    Vi ska börja med IBT med sonen nu i höst, eller senast till våren är det tänkt (ingen kunskap eller utbildad personal har funnits här innan)
    Var lite nere över att han egentligen ansågs för gammal, han blir ju 6 år i höst, men nu fick du upp hoppet på mig lite igen
  • IlsaBlackWidow
    Busbellan skrev 2009-07-12 10:29:21 följande:
    Jag har skummat lite snabbt i bloggen nu, ska läsa mer sen när jag har mer tid.Mest glad blev jag nog för att se det du skrivit om IBT, att man kommit fram till att det gör inget om man börjar senare.Vi ska börja med IBT med sonen nu i höst, eller senast till våren är det tänkt (ingen kunskap eller utbildad personal har funnits här innan)Var lite nere över att han egentligen ansågs för gammal, han blir ju 6 år i höst, men nu fick du upp hoppet på mig lite igen
    Vad härligt! Kanske ska börja skriva lite mer allmänt om hälsa med då som jag tänkt, det är så upplyftande om jag lyckas sprida sådant som hjälper andra.

Jag tror aldrig det är för sent för något! Det svåra är när samhället in håller med och man måste göra allt på eget bevåg...
  • Busbellan
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-12 10:35:44 följande:
    Vad härligt! Kanske ska börja skriva lite mer allmänt om hälsa med då som jag tänkt, det är så upplyftande om jag lyckas sprida sådant som hjälper andra. Jag tror aldrig det är för sent för något! Det svåra är när samhället in håller med och man måste göra allt på eget bevåg...
    Kunde inte öppna filen i mailet. Får se om jag kan ordna det sen, har haft lite problem med att öppna bifogade filer
  • IlsaBlackWidow
    Busbellan skrev 2009-07-12 10:51:40 följande:
    Kunde inte öppna filen i mailet. Får se om jag kan ordna det sen, har haft lite problem med att öppna bifogade filer
    Det är en senare word, tror man kan ändra filnamnet till "doc" bara... men ibland blir det fel då, hehe.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4