• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • cruz

Kaffemamma: Välkommen tillbaka . Hoppas ni haft en skön semester. Ser fram emot att höra om SCD kosten!

Hm, läste det här med Omega-6 och den ökade risken för ulcerös colit. Vi ger sonen både Omega3 och 6. Hur gör ni andra?

Jag antar att ni som varit med i D-vitaminstudien har fått resultaten? Max hade bra D-vitamin värden, men jag ligger alldeles för lågt. I vanliga fall skulle jag inte oroa mig så mycket över det , men nu är jag ju höggravid och vill inte gärna få ett till barn med autism. Fast jag är nog mer orolig över vilka gener detta barnet får ärva, än av eventuell D-vitaminbrist i livmodern (vi har endel neuropsykiatriska funktionshinder i vår släkt). Har ändå börjat med D-vitamintillskott för säkerhets skull.

• Krickeline
    zelia skrev 2009-08-02 13:47:21 följande:
    Jag antar att ni som varit med i D-vitaminstudien har fått resultaten? Max hade bra D-vitamin värden, men jag ligger alldeles för lågt.
    Samma här, dotterns resultat var bra men jag hade brist på Dvitamin och folat. Blev skickad till vårdcentralen för fler prover och uppmanad att ta tillskott.

Kaffemamma: jag vill också gärna höra om SCD-dieten, om ni sett resultat och om det varit krångel med att införa den... Själv har vi just kommit igång med mjölkfritt men ser inga direkta resultat, snarare har hon fått mer ont i magen än tidigare. Gluten får vi inte ta bort förrän vi varit hos gastroenheten på Astrid Lindgrens sjh, de kommer att ta en massa prover pga allt magont som M har.
  • kaffemamma

Krickeline, håll ut! Min kille fick mer ont i magen efter att vi tog bort mjölk, men det höll bara i sig några dagar. SCD är en för lång historia för att skriva just nu - återkommer!

• SaramedM

Hoppar bara in med en fråga, visst var det någon här som för rätt länge sen länkade till en undersökning som visade att många fler än man trodde blev av med sin diagnos?

• IlsaBlackWidow

Angels with silverwings skrev 2009-07-31 18:14:49 följande:

ramlade över denna artikel på ett autismforum: www.nytimes.com/2009/07/28/health/28autism.ht...och tänkte att den borde läsas av er som kör eller överväger dieter.
    Hinner inte läsa artikeln noggrannt nu men vill bara starkt poängtera att dieten inte någonstans är restriktiv, åtminstone inte om man jämför med en kost som är fullproppad av vete och mjölk i alla möjliga former. Dessutom så är den enligt min uppfattning (från allt jag läst) bättre och mer anpassad människoföda.

Jag ska givetvis läsa artikeln snart.
  • IlsaBlackWidow
    Turvann skrev 2009-08-01 09:28:27 följande:
    Vill med detta inlägg absolut inte göra någon uppröd. skrev ett inlägg för länge sedan i en liknande tråd då jag fick mycke påhopp.Min sons bästa kompis föddes med autism. Mamman fick diagnosen ställd av en läkare med orden att det inte går att bota.Hon vägrade inse fakta och sökte altenativ behandling "homopati i Norge efter som det inte är godkänt att behandla små barn i sverige.Efter många år av behandling är han nu HELT FRISK! Vet att det låter konstigt!!!De flesta blir aldrig helt friska men kan bli betydligt bättre. Han som botade honom har skrivit en bok om honom och några andra barn med andra sjukdommar som han botat. Är ni intresserade av mer info så skriv till mig så skall jag försöka ta reda på mer fakta. "mamman" åker även i väg på föreläsningar och berättar deras historia.Vill bara avsluta med att säga att jag inte på något sätt vill ge falska förhoppningar utan bara dela med mig av det jag vet.
    Inga påhopp här! De som sysslar med sådant är bara tragiskt okunniga... Jag ser det som vår plikt att dela med oss vad vi upplever, att autism knappast är ett obotligt tillstånd.

Många vågar inte tro men en allt större skara hoppar på och ser resultat!

Kämpa på!
  • IlsaBlackWidow
    zelia skrev 2009-08-02 13:47:21 följande:
    Kaffemamma: Välkommen tillbaka . Hoppas ni haft en skön semester. Ser fram emot att höra om SCD kosten!Hm, läste det här med Omega-6 och den ökade risken för ulcerös colit. Vi ger sonen både Omega3 och 6. Hur gör ni andra? Jag antar att ni som varit med i D-vitaminstudien har fått resultaten? Max hade bra D-vitamin värden, men jag ligger alldeles för lågt. I vanliga fall skulle jag inte oroa mig så mycket över det , men nu är jag ju höggravid och vill inte gärna få ett till barn med autism. Fast jag är nog mer orolig över vilka gener detta barnet får ärva, än av eventuell D-vitaminbrist i livmodern (vi har endel neuropsykiatriska funktionshinder i vår släkt). Har ändå börjat med D-vitamintillskott för säkerhets skull.
    Både jag och Viktor hade bra D-vitaminvärden.

Vi tar bara omega3 från Thorne.
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-08-02 22:25:55 följande:
    Samma här, dotterns resultat var bra men jag hade brist på Dvitamin och folat. Blev skickad till vårdcentralen för fler prover och uppmanad att ta tillskott.Kaffemamma: jag vill också gärna höra om SCD-dieten, om ni sett resultat och om det varit krångel med att införa den... Själv har vi just kommit igång med mjölkfritt men ser inga direkta resultat, snarare har hon fått mer ont i magen än tidigare. Gluten får vi inte ta bort förrän vi varit hos gastroenheten på Astrid Lindgrens sjh, de kommer att ta en massa prover pga allt magont som M har.
    Den norske läkaren sa att vi hade tur som inte fick bakslag (vilket vi kanske fick men jag inte registerarde för jag var så slutkörd då) vid dietstart, det är tydligen vanligt att det blir värre i början och positiva resultat kommer efter någon månad, så håll ut. Det är nog även skillnad i ålder på barnen, de yngre har generellt ett snabbar tillfrisknandeförlopp (vad jag minns från konferansen bland annat).

Eh så försvann jag från datorn i några timmar och hinner inte avsluta snyggt, men ha en fortsatt trevlig kväll alla!
  • madigan

kan man få ett bolltäcke som ett handikapphjälpmedel?

• kaffemamma

Nytt info möte: obs, detta handlar inte om information om HBOT, den får man skaffa sig själv, utan information om hur det skulle funka om man vill vara med på en svensk föräldraägd hårdkammare:

Hyperbaric Oxygen Therapy Informationsmöte
    Datum: lördag 22-08-2009
    Tid: Kl.13.00
    Plats: Dåntorpsvägen 33, lokal 12A i Jordbro, Västra Haninge

Det finns många familjer som åker idag utomlands för att få tillgång till HBO terapi. Dessa resor är jobbiga med tanke på våra barns tillstånd, de kan inte gå i skolan under tiden då HBO-terapin pågår samt svårigheter att anpassa sig efter nya miljöer därför vi har undersökt möjligheterna för att skaffa en hårdkammare till Sverige.

I undersökningen ingår bl a om hur kostnaderna kan se ut för inköp och drift av en hårdkammare.
    Vi har räknat olika alternativ om hur kostnaderna kan se ut per familj och sittning i kammaren vilket kommer att informeras om på mötet.
    Syftet med mötet är att få kontakt med föräldrar som är intresserade av att gemensamt skaffa en kammare för eget bruk.
    Vi vill gärna informera och diskutera med Er föräldrar som är intresserade av att vara med i detta projekt.

Intresseanmälan skickas till Mail adress avid@mypost.se

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4