• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-26 21:30:30 följande:
    Jag kommer gärna till er när det passar! Idag har magbesvären verkat lägga sig lite, inga tårar och bättre "bajskonsistens" :)Finns det gluten i havre, tex oatlys produkter? Har läst i autismkokboken (den på engelska) att havrebaserade produkter går bort, men tvärtom - att dessa funkar- på nåt annat ställe.
    Hehe klickade för snabbt

Helgtid brukar funka bra för en fika, Viktor kan ju vara med.
  • Krickeline
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-28 15:11:51 följande:
    Havreprodukter ska tyvärr tas bort, det är inte helt rent.
    Ok tack! Jag läste något på din blogg om äggmjölk, ska testa det!
    Ja helger funkar bra för mig också, dock inte nu i helgen för jag ska till min pappa i Rimbo lörd-sönd.
  • Lejonmamman

hejsan
    har en vän som misstänker att hennes dotter har autism, håller med om att hon har ett avvikande beteende.
    Dom har träffat en barnläkare på BVC som lyssnade men nämnde inte något om autism men skrev remiss till BUP.
    Dom har varit till BUP 1 gång med dottern men inget om autism nämndes då. Är läkarna rädda att ta upp det?
    Dom behöver ju hjälp...

Vart ska dom vända sig i Stockholm för att professionell hjälp att utreda vad som är annorlunda med flickan?

• SaramedM
    Lejonmamman skrev 2009-07-30 00:45:27 följande:
    hejsanhar en vän som misstänker att hennes dotter har autism, håller med om att hon har ett avvikande beteende. Dom har träffat en barnläkare på BVC som lyssnade men nämnde inte något om autism men skrev remiss till BUP.Dom har varit till BUP 1 gång med dottern men inget om autism nämndes då. Är läkarna rädda att ta upp det?Dom behöver ju hjälp...Vart ska dom vända sig i Stockholm för att professionell hjälp att utreda vad som är annorlunda med flickan?
    Hej
    Det är BUP som utreder men de brukar inte säga någon diagnos förrän utredningen är klar
    Var besöket en början av en utredning? eller var de bara där en gång?

VIlken omtänksam vän du är! som inte flyr utan som verkligen vill hjälpa
  • Lejonmamman
    SaramedM skrev 2009-07-30 08:37:43 följande:
    Hej Det är BUP som utreder men de brukar inte säga någon diagnos förrän utredningen är klar Var besöket en början av en utredning? eller var de bara där en gång? VIlken omtänksam vän du är! som inte flyr utan som verkligen vill hjälpa
    aha BUP, vad bra då har dom kommit rätt. Dom var där i Juli och ska tillbaka i september. Det är inte tal om någon utredning, än i alla fall. Men om föräldrarna tar upp sina misstankar och trycker på måste dom väl starta en?
    Hur går en utredning till rent praktiskt, vad kan dom förvänta sig?
    Är rädd att det bara ska vara en massa flumsnack på BUP, tiden går och inget som händer liksom.

Vad kan man förvänta sig av sin förskola, personalen är medvetna om att hon är annorlunda men gör ingenting. Kan man kräva att dom tar in en specialresurs där för att bedöma och hjälpa personalen?
  • SaramedM
    Lejonmamman skrev 2009-07-30 17:05:21 följande:
    aha BUP, vad bra då har dom kommit rätt. Dom var där i Juli och ska tillbaka i september. Det är inte tal om någon utredning, än i alla fall. Men om föräldrarna tar upp sina misstankar och trycker på måste dom väl starta en?Hur går en utredning till rent praktiskt, vad kan dom förvänta sig? Är rädd att det bara ska vara en massa flumsnack på BUP, tiden går och inget som händer liksom.Vad kan man förvänta sig av sin förskola, personalen är medvetna om att hon är annorlunda men gör ingenting. Kan man kräva att dom tar in en specialresurs där för att bedöma och hjälpa personalen?
    Hos oss gick det till så att först var vi som föräldrar på ett samtal med en psyiater och en barnpsykolog och sen träffade de M en gång
    Efter det togs beslut om att göra en utredning för att se om M hade en störning inom autismspektrumet
    Så vi ställdes i kö, tog ca 5 månader
    Sen gjordes utredningen som är i flera steg, tester av barnet, samtal med oss, lekobservation på BUP och på förskolan, en massa papper att fylla i etc
    Så flum kände jag inte att det var

ang förskolan så är alla förskolor knutna till en ( eller flera) specialpedagoger som finns hos kommuen
    Det är rätt vanligt att förskolan tar in henne/honom för att observera barnet på förskolan och se om det finns grund för ex att rek föräldrarna att söka till BUP
    I vissa kommuner går det att söka resurspengar för att få extra personal men de tär ofta svårt eller omöjligt utan att barnet har en diagnos
  • Lejonmamman
    SaramedM skrev 2009-07-30 19:14:48 följande:
    Hos oss gick det till så att först var vi som föräldrar på ett samtal med en psyiater och en barnpsykolog och sen träffade de M en gång Efter det togs beslut om att göra en utredning för att se om M hade en störning inom autismspektrumet Så vi ställdes i kö, tog ca 5 månader Sen gjordes utredningen som är i flera steg, tester av barnet, samtal med oss, lekobservation på BUP och på förskolan, en massa papper att fylla i etc Så flum kände jag inte att det var ang förskolan så är alla förskolor knutna till en ( eller flera) specialpedagoger som finns hos kommuen Det är rätt vanligt att förskolan tar in henne/honom för att observera barnet på förskolan och se om det finns grund för ex att rek föräldrarna att söka till BUP I vissa kommuner går det att söka resurspengar för att få extra personal men de tär ofta svårt eller omöjligt utan att barnet har en diagnos
    vem tog beslutet att starta en utredning hos er?
    Räcker det med föräldrars önskan eller behövs remiss från läkare/psykolog?
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-28 20:35:50 följande:
    Ok tack! Jag läste något på din blogg om äggmjölk, ska testa det!Ja helger funkar bra för mig också, dock inte nu i helgen för jag ska till min pappa i Rimbo lörd-sönd.
    Äggmjölken är verkligen en gudagåva!

Ja men det är bara att vi bokar i lagom god tid, ingen brådska.
  • SaramedM
    Lejonmamman skrev 2009-07-30 20:17:49 följande:
    vem tog beslutet att starta en utredning hos er?Räcker det med föräldrars önskan eller behövs remiss från läkare/psykolog?
    Vi på inrådan av förskolan
    Sen är det läkaren på BUP som vid första besöket avgör om det ska göras en utredning

I vår kommun är det så att om man har remiss från barnlläkare så har man företräde jämfört med de som anmäller sig själva
  • Lejonmamman
    SaramedM skrev 2009-07-30 20:35:57 följande:
    Vi på inrådan av förskolan Sen är det läkaren på BUP som vid första besöket avgör om det ska göras en utredning I vår kommun är det så att om man har remiss från barnlläkare så har man företräde jämfört med de som anmäller sig själva
    ok tack!
    Pratade med min kompis, hon vill ringa BUP innan nästa besök och ta upp att dom vill ha en utredning. Då kanske dom får träffa rätt person direkt istället för att slösa bort ett möte till utan att nåt händer.

Dom har ju på sätt och vis en remiss från barnläkaren på BVC till BUP men inte att det behövs en utredning verkar det som.
    Vi bor i Stockholms kommun, vet du eller någon hur det fungerar här?
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4