• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • sulinajo

Hej!

Nu hinner jag bara svara lite snabbt men finns säkert någon mer som kan svara sen!
    Min son är med 3år, vi ger Eye q som finns som flytande och tuggisar, Vi har flytande då det är lättast att få ner och att man kan blanda ut det och lura i sonen det. Han får 20ml av det per dag (10ml/fm &10ml em) tror jag fick hjälp av kaffemamman ang mängden.
    Måste säga att han har fått eye q i ca 2månader nu och man ser verkligen att han koncentrerar sig bättre och kan sitta mycket längre stunder och pyssla eller bygga lego..han har blivit mer rofylld.
    Eye Q köper jag på vitaminvaruhuset.se (finns även på hälsokost), superbra sida du har din beställning i lådan dagen efter du beställt!
    Sen får min son även eskimåkids som är multivitamin, finns på apoteket eller hälsokost.

• Mamma TN
    sulinajo skrev 2009-07-17 13:45:49 följande:
    Hej! Nu hinner jag bara svara lite snabbt men finns säkert någon mer som kan svara sen! Min son är med 3år, vi ger Eye q som finns som flytande och tuggisar, Vi har flytande då det är lättast att få ner och att man kan blanda ut det och lura i sonen det. Han får 20ml av det per dag (10ml/fm &10ml em) tror jag fick hjälp av kaffemamman ang mängden. Måste säga att han har fått eye q i ca 2månader nu och man ser verkligen att han koncentrerar sig bättre och kan sitta mycket längre stunder och pyssla eller bygga lego..han har blivit mer rofylld. Eye Q köper jag på vitaminvaruhuset.se (finns även på hälsokost), superbra sida du har din beställning i lådan dagen efter du beställt! Sen får min son även eskimåkids som är multivitamin, finns på apoteket eller hälsokost.
    Tack! Jag ska genast beställa Eye Q. Var på apoteket idag men hittade endast eskimåkids/omega 3. Enl personalen på apoteket gör eskimåkids inte multivitamin. Mysko! Tittade på några andra multivitamin för barn men den som verkade bäst rek. fr. 4 år så den vet jag inte om jag vågar köpa.

Tar tacksamt emot andra tips på multivitamin och ev. komplement. Finns det ngt annat jag kan göra även fast vi inte börjat ngn behandling. Läste tidigare tips i tråden om 30 min kravlös lek om dagen men som man kan ta steget längre samt uppmuntra ögonkontakt. Tycker att min son som tidigare haft bra ögonkontakt undviker alltmer och till viss del även kroppskontakt. Usch jag blir så himla ledsen när jag tittar på honom när han leker eller försöker ta kontakt med andra barn. Ser mkt mer av hans autism nu när vi har semester...
  • sulinajo

Oj, förlåt då är det nog bara jag som fått för mig att det är ett multivitamin .

• cruz

Busfrömamman: Jag tampas med samma frågor själv just nu. Vi har en rejäl svacka i träningsmotivation, speciellt när det gäller immitation med objekt vid bordsträningen. Vår Max tycker det är jättetrist när jag försöker få honom att "mata dockan" eller "köra tåget" etc på mitt sätt. Däremot så hittar han gärna på egna små lekar med dockan som han iofs också fastnar i. Han slänger dockan i golvet upprepade gånger och skriker "aj" för att sedan ge den nappen och tröst. På sätt och vis tycker jag att det är jättebra att han tar egna initiativ och är kreativ , men samtidigt så blir det ju ingen vidare immitationsträning på det sättet. Hur gör man? Hakar på hans lek eller försöker styra upp immitationen? Just nu gör jag väl så att jag kör väldigt mikrokorta immitationspass och hjälper honom att immitera mig för att sedan låta honom styra leken med dockan i pausen. Jag försöker också lägga in moment i immitationen som jag vet att Max gillar (låta tåget köra nedför en backe och spåra ur, låta tåget få lasta godis och sedan åka ett varv på rälsen innan godiset äts upp). Men lätt är det inte. Vi kör träning både sittandes vid bord, stående vid bord, sittande i knät, sittande på golv, på gräsmattan i sandlådan etc. Varken jag eller Max fixar att sitta enbart vid bordet rakt upp och ner.

MammaTN: Jag brukar träna ögonkontakt genom att ha Max vänd emot mig i mitt knä och vänta ut honom lite. Då brukar han till sist titta upp på mig och be om "rida rida ranka" eller "prästens lilla kråka "och då får han det som han ber om direkt. En annan variant som funkat bra är om vi hittat någon svår rutchkana (hur tusan stavas det?) som han inte kan klättra upp till själv. Då har vi också väntat ut honom tills han ger ögonkontakt och säger hjälp, varpå vi berömt och snabbt hjälpt honom. Max har också alltid bra ögonkontakt i buslekar när han är högmotiverad som tex. tafatt eller killekill.

Det är tufft när man får diagnosen. Man måste få sörja och vara ledsen. Det blir bättre med tiden. Visst kan jag fortfarande gråta ibland, men det blir ju också en hel del skratt just på grund av Max autism. Nu kör han tex. hela tiden med "Stora mamma är på jobbet" och jag kan inte fatta vad han menar. När jag sedan frågar honom "Var är lilla mamman då?" då pekar han på mig och säger "där". Jag blir så full i skratt för jag tycker att han är så gullig och jag önskar att jag verkligen förstod vad som rör sig uppe i hans huvud. Det ska bli spännande att se honom växa upp och kunna förklara för mig hur han tänker.

• Mamma TN

Zelia: Din beskrivning av Max låter lite som vår Noel. Han är lite motvillig till ögonkontakt men det kommer oftast till slut om man väntar ut honom lite. Jag ska dock försöka bli lite bättre på att berömma ögonkontakten. Jag har för till ca 3 mån sedan tyckt att han åtminstone inte har problem med ögonkontakt men har nu uppmärksammat att han ofta tittar i närheten av ens ögon och att han kan titta en i ögonen men ändå på ngt sätt vara avskärmad. Säkert den upplevelsen som funnits där hos mig hela tiden och som till stor del har gjort att jag sedan Noel var bäbis känt att han varit annorlunda men inte kunnat sätta fingret på. Noel har också bra ögonkontakt vid bus och stoj.

Usch jag läste igenom hela utlåtandet från BUP idag. Har inte orkat tidigare. Känns som ngn slagit mig i huvudet med en stor slägga. Hemskt att läsa en så fackmässig och teknisk beskrivning av ens fantastiska, underbara barn. Han är ju så mkt mer än deras beskrivning. Vill bara att någon ska väcka mig nu. Ni får ha överseende med min självömkan. Har inte fattat, bearbetat detta än.

• mulena

Tycker det är så märkligt ibland när det gäller läkarnas bedömningar. De har fastslagit att H har måttlig utvecklingstörning utöver autismen, men jag ser ju hela tiden så kloka saker han gör. så jag tvivlar på att han hat måttlig utvecklingsstörning utan kanse att han har lätt utvecklingstörning?

exempelvis så var vi och badade i en barnbasäng här om dagen. H vägrar doppa huvudet under vattnet annars älskar han bada. Jag hade tidigare fått ett tips från någon annan förälder om hur man ska locka autistiska barn till att doppa huvudet. genom att lägga något väldigt åtråvärt på basängbotten och uppmana barnet att ta upp saken. Men så lätt går det inte att lura H. Han tar helt enkelt upp förmålet med foten. Det var något han kom på väldigt snabbt. Det tycker jag var smart uttänkt
    Hela tiden ser jag hur han löser olika problem på smarta sätt, så jag undrar verkligen om läkarna gjort rätt bedömning?
    Nästa gång får jag ta och lägga något tyngre och något som inte går att få upp med foten på basängbotten

• Krickeline

Jag har gått över till mjölkfri kost för dottern sedan några dagar. Hon klagar ofta på ont i magen och sedan vi införde dieten har det blivit sämre, plus att problem med lös avföring/diarré har ökat.
    Är det vanligt att det sas blir sämre en period innan det blir bättre? Hur länge i så fall?

Sneglar lite åt Ilsas håll och ställer en fråga om Biofoods kokosfett - dottern accepterar detta istället för smör på mackan men konsistensen är ju så konstig, jag vet inte hur jag ska förvara den. Har jag den i kylskåp blir den superhård och går inte att bre, har jag den i rumstemperatur (vilket det står på att man kan) så är den flytande med klumpar i. Hur gör ni med kokosfett, var har ni det och vilket märke använder ni?

Jag vill ta bort även gluten i maten men vi ska på utredning på Astrid Lindgrens gastroenhet med dottern för att undersöka varför hon har så ont i magen ofta, och då FÅR man inte utesluta gluten innan de gjort sina prover.

• IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-07-22 12:36:53 följande:
    Jag har gått över till mjölkfri kost för dottern sedan några dagar. Hon klagar ofta på ont i magen och sedan vi införde dieten har det blivit sämre, plus att problem med lös avföring/diarré har ökat. Är det vanligt att det sas blir sämre en period innan det blir bättre? Hur länge i så fall?Sneglar lite åt Ilsas håll och ställer en fråga om Biofoods kokosfett - dottern accepterar detta istället för smör på mackan men konsistensen är ju så konstig, jag vet inte hur jag ska förvara den. Har jag den i kylskåp blir den superhård och går inte att bre, har jag den i rumstemperatur (vilket det står på att man kan) så är den flytande med klumpar i. Hur gör ni med kokosfett, var har ni det och vilket märke använder ni?Jag vill ta bort även gluten i maten men vi ska på utredning på Astrid Lindgrens gastroenhet med dottern för att undersöka varför hon har så ont i magen ofta, och då FÅR man inte utesluta gluten innan de gjort sina prover.
    Vad jag förstått så blir barnen oftast sämre i början av dieten och det kan kvarstå någon månad. Den norske läkaren sa att vi hade haft tur som fick den positiva förändringen så snabbt. Kanske hade han även blivit sämre beteendemässigt före eftersom jag blev så väldigt djupt nere precis före han slog om och tillfrisknade.
    Sedan ska man även kunna få nya positiva förändringar under hela det första året på diet.

Vi äter väldigt lite bröd och då tar jag bara det flytande, ringlar och smetar ut med en sked.Annars änvänder jag oljan till allt där man annars använder smör eller annan olja. Igår åt jag glutenfritt bröd med hemmagjord vitlökssmör, blandade vitlöken i den flytande oljan och läte det sedan stelna i kylskåpet. Väl hemma hos min väninna fick det stå framme en liten stund så var det perfekt i konsistensen.

Vi använder i princip uteslutande Biofood, antingen köper jag i lösvikt på Gryningen, eller på Dietistbyrån (www.allergimat.com) i Väsby och nu såg vi att de faktiskt tagit in oljan på Coop i Häggvik.

Det är jobbigt att vänta men vi gjorde också det innan vi startade dieten, jag är ju sån att jag vill utreda saker också... kunskapen kan vara till hjälp. Jag tror ni kommer få toppenresultat snart, särskilt när ni får utesluta allt gluten. Viktor fick göra peptidtestet (ej traditionell sjukvård) via Scandlab, och det visade på problem med gluten för hans del.

Förlåt om jag inte hinner svara mer men om ni riktar konkreta frågor direkt till mig så kan jag nog inte hålla mig. Tar det bara lite lugnare under sommaren och låter saker vila, landa osv.

Kram på er alla!
  • Krickeline

Ilsa - tusen tack för svar. Är glad för er skull, för att ni fått så fina resultat och mår så mycket bättre båda två av dieten.
    Såg att ni pratade (vuxen-)AS-utredning ovan, jag har ju gjort en som du vet så undrar du ngt så är det bara att fråga :)

• Krickeline

Glömde ju att fråga också hur ni gör med kalciumtillskott. Att få henne att ta hela den stora tabletten hel går ju inte (vi har Kalcipos 500 mg) så jag maler den och försöker smyga ner i mat. Jag har provat att lägga det i fruktpuré, sås, strö på mackan och dölja med pålägg, i sylt, i eskåmådropparna, you name it. Ungen känner direkt att det är något i och spottar ut det! Kan inte lägga det i dryck heller för hon dricker bara vatten. Har ni något tips? Kanske finns något flytande kalciumtillskott man kan prova i stället?

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4