Krickeline skrev 2009-07-22 12:36:53 följande:
Jag har gått över till mjölkfri kost för dottern sedan några dagar. Hon klagar ofta på ont i magen och sedan vi införde dieten har det blivit sämre, plus att problem med lös avföring/diarré har ökat. Är det vanligt att det sas blir sämre en period innan det blir bättre? Hur länge i så fall?Sneglar lite åt Ilsas håll och ställer en fråga om Biofoods kokosfett - dottern accepterar detta istället för smör på mackan men konsistensen är ju så konstig, jag vet inte hur jag ska förvara den. Har jag den i kylskåp blir den superhård och går inte att bre, har jag den i rumstemperatur (vilket det står på att man kan) så är den flytande med klumpar i. Hur gör ni med kokosfett, var har ni det och vilket märke använder ni?Jag vill ta bort även gluten i maten men vi ska på utredning på Astrid Lindgrens gastroenhet med dottern för att undersöka varför hon har så ont i magen ofta, och då FÅR man inte utesluta gluten innan de gjort sina prover.
Vad jag förstått så blir barnen oftast sämre i början av dieten och det kan kvarstå någon månad. Den norske läkaren sa att vi hade haft tur som fick den positiva förändringen så snabbt. Kanske hade han även blivit sämre beteendemässigt före eftersom jag blev så väldigt djupt nere precis före han slog om och tillfrisknade.
Sedan ska man även kunna få nya positiva förändringar under hela det första året på diet.
Vi äter väldigt lite bröd och då tar jag bara det flytande, ringlar och smetar ut med en sked.Annars änvänder jag oljan till allt där man annars använder smör eller annan olja. Igår åt jag glutenfritt bröd med hemmagjord vitlökssmör, blandade vitlöken i den flytande oljan och läte det sedan stelna i kylskåpet. Väl hemma hos min väninna fick det stå framme en liten stund så var det perfekt i konsistensen.
Vi använder i princip uteslutande Biofood, antingen köper jag i lösvikt på Gryningen, eller på Dietistbyrån (
www.allergimat.com) i Väsby och nu såg vi att de faktiskt tagit in oljan på Coop i Häggvik.
Det är jobbigt att vänta men vi gjorde också det innan vi startade dieten, jag är ju sån att jag vill utreda saker också... kunskapen kan vara till hjälp. Jag tror ni kommer få toppenresultat snart, särskilt när ni får utesluta allt gluten. Viktor fick göra peptidtestet (ej traditionell sjukvård) via Scandlab, och det visade på problem med gluten för hans del.
Förlåt om jag inte hinner svara mer men om ni riktar konkreta frågor direkt till mig så kan jag nog inte hålla mig.

Tar det bara lite lugnare under sommaren och låter saker vila, landa osv.
Kram på er alla!