• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • RBK

Zelia: Precis - tid är ju inte direkt det man har i överflöd... Extra irrirerande är ju också att de på HAB knappt verkar känna till andra metoder heller. Och att de blir irriterade på föräldrautbildningen när man ifrågasätter deras inriktning.

Jag håller helt med dig om att man vill testa olika metoder. Om jag körde IBT skulle jag defintivt försöka ägna en del av de alla timmar man ska lägga ned på att trots det följa barnet i deras lekar (som i Son-Rise). Men använda de idéer som Greenspan har i Floortime för försöka utmana barnet till att öppna och stänga kommunikationscirklar och hjälpa det upp till nästa nivå i barnets utveckling. Jag kanverkligen rekommendera DIR/Floortimes hemsida där det precis som på Son-Rise hemsida finns en del bra filmer man kan titta på. Vill man verkligen lära sig tekniken kan jag också rekommendera att beställa de DVD-filmer om Floortime som man bl a kan beställa på amazon.com

• kaffemamma

RBK, tack för länkarna och tipsen, jättebra! Nu återstår bara det där med tiden att kolla upp dem....

För den som är intresserad så har vi på vanliga autismtråden pratat om en stockholmsträff onsdag nästa vecka., utan barn på kvällstid. Häng gärna på den som är intresserad!

• cruz

RBK: Ja, tack så mycket för länkarna . Jag är väldigt nyfiken på floortime och jag gillar också mycket inom Son Rise. Nu har jag snart semester och lite av den tiden kommer jag ändå att lägga att ta reda på mer om autism och träning (även om jag till stor del ska koppla av).

IlsaBlackWidow: Är du bortrest eller hinner du med en träff nästa vecka ?

• RBK

Jag tror verkligen på att blanda från olika metoder och att varva styrda med mindre styrda aktiviteter.

Vill man träna lek - men tycker att det är för lite styrning i Son-Rise och Floortime - vill jag rekommendera Theraplay. Det används mycket i FInland och även för habilitering med barn med autism i Umeå. Theraplay är mångt och mycket en anknytningsmetod som håller på att växa sig stark i Sverige för terapi med barn med t ex fosterföräldrar. Det fungerar alldeles utmärkt för vår son, när vi försökt använda de tips vi hittat, för att stärka relationen, få mer ögonkontakt, träna lek och turtagning. Titta gärna på www.theraplay.org där det finns en del bra artiklar. Även boken Theraplay är ganska bra för att förstå syftet med metoden.

Det finns även en bra bok med massa lektips som man tipsar om på den hemsidan. Virginia K Morin: Fun to grow on ? engaging play activities for Kids. Går att beställa på amazon.com.

Vårt sommarprogram med vår son består nu av en timme Floortime (2x30 minuter), en timme Theraplay (2x30 minuter) och en timme samspel kring böcker (2x 30 minuter) - och att i övrigt tänka på de tips som finns från Hanen i boken Talkability (alt More than words) i allt vi gör med sonen i vardagen.

• RBK

När jag ändå håller på med länkar och tips...

Hanens böcker (www.hanen.org) - More than words och Talkabiltiy tycker jag är kanon bra om man vill få tips på hur man kan jobba med kommunikation och samspel med barn som har autism. De är rikligt illustrerade, det finns massa checklistor och tipsen är lätta att ta till och börja använda i vardagen. Tyvärr finns inte så mycket gratis tips på hemsidan, men böckerna är strålande!

• Ejnie
    madigan skrev 2009-06-26 12:55:20 följande:
    vi fick bara 4000 i vårdbidrag
    hur motiverade de det?

antar att du menar halvt VB?
  • madigan
    Ejnie skrev 2009-06-26 12:59:52 följande:
    hur motiverade de det?antar att du menar halvt VB?
    Jag har bara pratat med tanten på tfn. Beslutet tas på måndag!
    en tredjedels vb
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4