• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • AnnaKarinN

Tack kaffemamma och zelia för tipsen angående vårdbidragsansökan, den är nu postad Är på väg att beställa en peptidanalys från Neurozym (lab i Norge) för att testa det här med nedbrytning av protein från kasein och gluten. Är det något ni har gjort? Eller provar ni med strikt diet direkt? Läser någonstans att det tar ca 12 veckor innan dieten visar resultat, hur har det varit för er? Vilka symtom är det som lindras av diet för era barn? Vi har ännu inte fått någon diagnos på pappret men muntligt (infantil autism). Sonen har börjat dansa runt och skaka på huvudet mycket mer de sista veckorna (fyller 2 i sept). Något annat han gör är att dunka sitt lilla huvud i kudden nattetid, känns jättejobbigt att inte få några svar på hur man ska hantera sånt beteende, alla bara hänvisar till hab som vi får komma till nu i höst. Det känns som en evighet dit...............

• IlsaBlackWidow
    AnnaKarinN skrev 2009-07-03 13:08:00 följande:
    Tack kaffemamma och zelia för tipsen angående vårdbidragsansökan, den är nu postad Är på väg att beställa en peptidanalys från Neurozym (lab i Norge) för att testa det här med nedbrytning av protein från kasein och gluten. Är det något ni har gjort? Eller provar ni med strikt diet direkt? Läser någonstans att det tar ca 12 veckor innan dieten visar resultat, hur har det varit för er? Vilka symtom är det som lindras av diet för era barn? Vi har ännu inte fått någon diagnos på pappret men muntligt (infantil autism). Sonen har börjat dansa runt och skaka på huvudet mycket mer de sista veckorna (fyller 2 i sept). Något annat han gör är att dunka sitt lilla huvud i kudden nattetid, känns jättejobbigt att inte få några svar på hur man ska hantera sånt beteende, alla bara hänvisar till hab som vi får komma till nu i höst. Det känns som en evighet dit...............
    Vi gjorde testet innan vi startade diet. Testet visade svårigheter med nedbrytningen av gluten... Det är individuellt hur barnen svarar och efter hur lång tid. Den norske DAN-läkaren sa att det är vanligt med ett par svåra månader först och sedan att det kan ske nya framsteg under hela första året på dieten. För oss har det dock bara gått bra direkt från start, Viktor har fått fast avföring och inom två månader slog han om helt och blev följsam och alla utdragna utbrott bara försvann.

Jag fastnar lätt i att berätta om detta men har svårt med tid, så läs gärna i min blogg om du är nyfiken på att veta mer... jag har skrivit allt vi gjort hittills och hur det gått. blogg.passagen.se/urkraft/

Håll ut.
  • Busfrömamman

Jag har lite frågor och funderingar kring IBT och annan träning som jag hoppas ni kan hjälpa mig med

Vi har börjat med träning så smått med vår dotter. I nuläget är det PECS (som har gått mycket bättre än väntat ) och så ska vi göra Kom övningar och imitation övningar. Att träna henne att komma kan väl göras naturligt och där vi i sampelet kan fungera som förstärkare i och för sig men imitationsövningarna som ska göras vid bordet upplever jag som svårare. Det kan handla om att mata dockan, köra bil eller något annat som hon ska imitera. Att den ena vuxne visar och den andra hjälper henne att göra samma. Hon blir inte precis motiverad och att hon får en extern förstärkare som något ätbart eller att vi blåser ballong känns för mig onaturligt. Hon vill helst inte och jag kan förstå att hon inte riktigt förstår vitsen.

Nu har jag äntligen läst Play to talk och blev då inspirerad att lägga till egna övningar som tränar samspel och turtagning på ett mer naturligt sätt där vi utgår från hennes initiativ och intressen. Samtidigt kan jag förstå tanken med att träna imitation, undrar väl egentligen hur man kan göra det på ett sätt som är mer motiverat för henne. Och för habiliteringen verkar det ganska viktigt att hon tränar att sitta vid bord och träna, är deft det eller fungerar golv lika bra där vi följer henne? Har just bordsträning någon annan funktion som jag inte förstått?

Tack på förhand!

• Busbellan

Hej
    Har funderat lite på det där med att lägga om kosten.
    Vill gärna höra av alla er som provat det, vilka förändringar ni märkt och hur lång tid det tog.
    all information är intressant, skulle så gärna vilja höra från ni som själva testat

Mamma till Nora, August och Ella
  • SaramedM
    Busbellan skrev 2009-07-10 13:25:13 följande:
    HejHar funderat lite på det där med att lägga om kosten. Vill gärna höra av alla er som provat det, vilka förändringar ni märkt och hur lång tid det tog.all information är intressant, skulle så gärna vilja höra från ni som själva testat
    Vi valde att inte ta prover av bland annat ekonomiska skäl men att testa
    Först tog vi bort mjölk opch efter 4-5 dagar så var M´s "bebismage" borta! hon är rätt överviktig så vi har alltid trott att magen enbart var hennes övervikt men hon måste varit svullen också

När vi såg det tog vi bort gluten också och efter ett par veckor började hon leka! LEKA! Helt ofattbart för oss som aldrig upplevt det
    Hon har mer normal mage, inte ont på nätterna längre, sover bättre, markant färre utbrott och andra märker också hur hon är mer med liksom.

Så mitt råd: testa!
  • Busbellan
    SaramedM skrev 2009-07-10 20:10:35 följande:
    Vi valde att inte ta prover av bland annat ekonomiska skäl men att testaFörst tog vi bort mjölk opch efter 4-5 dagar så var M´s "bebismage" borta! hon är rätt överviktig så vi har alltid trott att magen enbart var hennes övervikt men hon måste varit svullen ocksåNär vi såg det tog vi bort gluten också och efter ett par veckor började hon leka! LEKA! Helt ofattbart för oss som aldrig upplevt detHon har mer normal mage, inte ont på nätterna längre, sover bättre, markant färre utbrott och andra märker också hur hon är mer med liksom.Så mitt råd: testa!
    Åh, det låter ju alldeles underbart!!
    Sömnen har ju aldrig varit något större problem här, men leka kan verkligen inte August öht längre, inte själv i alla fall.
    Ja och utbrotten skulle vi ju gärna minska på
    Men hur har ni gjort med dagis? Var de med på det med en gång?
    Har ni haft nån hjälp från hab ang. detta, eller är de snarare emot det?
    Tänkte mest hur svårt det skulle bli med dagis med tanke på att man inte har nåt läkarunderlag för att han inte tål viss mat
  • SaramedM
    Busbellan skrev 2009-07-10 20:14:25 följande:
    Åh, det låter ju alldeles underbart!!Sömnen har ju aldrig varit något större problem här, men leka kan verkligen inte August öht längre, inte själv i alla fall.Ja och utbrotten skulle vi ju gärna minska på Men hur har ni gjort med dagis? Var de med på det med en gång?Har ni haft nån hjälp från hab ang. detta, eller är de snarare emot det?Tänkte mest hur svårt det skulle bli med dagis med tanke på att man inte har nåt läkarunderlag för att han inte tål viss mat
    Nja de knorrade en hel del men jag förklarade hur viktigt det var för oss och tiggde lite så gick det.
    HAB säger varken bu eller bä

Nu däremot när dagis ser hur hon leker bättre och har marknant mindre ekotal är det rätt positivt inställda
    Men jag måste säga att jag hade lagat maten själv om jag hade varit tvungen, så mycket har hon förändrats
    Midjemåttet minskade med 8 cm vilket är absurt! Hon måste haft så himla ont
    KJag har inte ångrat mig en sekund över detta
  • Busbellan
    SaramedM skrev 2009-07-10 21:12:18 följande:
    Nja de knorrade en hel del men jag förklarade hur viktigt det var för oss och tiggde lite så gick det.HAB säger varken bu eller bäNu däremot när dagis ser hur hon leker bättre och har marknant mindre ekotal är det rätt positivt inställdaMen jag måste säga att jag hade lagat maten själv om jag hade varit tvungen, så mycket har hon förändratsMidjemåttet minskade med 8 cm vilket är absurt! Hon måste haft så himla ontKJag har inte ångrat mig en sekund över detta
    Det enda jag är lite rädd för om jag skulle testa det är att August skulle sluta äta helt. Han äter ju knappt nu och det han äter är det gluten i.
    Det enda vi får i honom är pasta, ljust bröd och chokladmjölk. Ja och möjligtvis lite ost och skinka ibland. På dagis säremot äter han bättre.
    Men det kanske finns liknande alternativ till detta fast glutenfritt? Jag är inte alls insatt
  • SaramedM
    Busbellan skrev 2009-07-10 21:15:33 följande:
    Det enda jag är lite rädd för om jag skulle testa det är att August skulle sluta äta helt. Han äter ju knappt nu och det han äter är det gluten i.Det enda vi får i honom är pasta, ljust bröd och chokladmjölk. Ja och möjligtvis lite ost och skinka ibland. På dagis säremot äter han bättre.Men det kanske finns liknande alternativ till detta fast glutenfritt? Jag är inte alls insatt
    Pasta finns flera som smakar ok
    Ljust bröd finns en sort från Shär(?) som är ok, ser ut som vanlig formfranska och chockladmjölk kan du göra på rismjölk
    Är jag besvärlig nu?
    Jag vet att det inte hjälper alla barn men jag tycker verkligen att alla borde testa

Jag funderar på att sätta mig själv på samma diet, jag har idag ställt mig i kö för utredning ( skrämmade lång nästan 2 år!) och kan inte hjälpa att fundera på hur jag skulle reagera på dieten
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4