malininorrköping skrev 2009-07-30 21:53:52 följande:
Gud vänta fem månader innan en utredning startas........snacka om länge : (
Verkar som att väntetid för utredning och utredningens längd beror mkt på var man bor. Vi bor i Stockholm och jag kontaktade själv BUP för att jag var orolig för sonen och misstänkte diagnos inom autismspektra. Vi fick vänta ca 1,5 mån innan utredningen startade. Utredningen tog ca 1 mån och sedan fick vi diagnos autismliknande tillstånd i mitten av juli. Läste dock om ngn här som var klar med utredning efter två år. Hur kommer det sig att det är så olika. Jag är dock oändligt tacksam över att allt har gått så fort.
Det är ju förstås aldrig kul att få en diagnos på sitt barn men känns bättre att veta vilka förutsättningar och möjligheter som finns. Vi väntar första tid på habiliteringen i början av september. Det känns som en tillräckligt lång väntan. Mina dagar just nu går upp och ner och ibland känns det som att jag aldrig mer kommer att vara glad på riktigt. Jag är så otroligt orolig för vad för slags liv min son kommer att få.
Angels with silverwings skrev 2009-07-31 18:14:49 följande:
Intressant. Nu blir jag ännu mer förvirrad. Har inte börjat med någon diet men ger viataminer och omega 3. Har dock funderat på att försöka få göra tester via scanlab på sonen för att sedan ev. lägga om kosten. Hur ska man veta vad som är bra och vad som är dåligt????
En annan fundering Vi var på stranden häromdagen och min son blir fascinerad av en lite äldre tjej som han liksom börjar härma (både vad hon säger och vad hon gör) och följa efter lite grann. Hans sätt att ta kontakt. Hon tittade lite skrämt och irriterat på mig och sade: "Jag vill inte" Min son fattade inte utan fortsatte följa efter så att jag fick avleda honom. Mitt hjärta vill bara brista när jag ser honom göra försök till socialt samspel men inte förstår hur han ska göra. Hur gör ni andra i sådana situationer? Sen undrar jag också om ngn har bra tips för att hantera vredesutbrott, kasta saker, slå bitas??? Tycker även att det är jobbigt när han gjort sig illa. Vill så gärna trösta honom men han vill/kan inte ta emot det just då. Någon som känner igen beteendet eller som har några tips till mig hur jag kan hantera sådana situationer???