• Anonym

Jag hatar Facebook!!!

Gud vad jag hatar Facebook. Det måste vara djävulens påfund. Min sambo har just upptäckt hur "kul" FB är och det är ju "så roligt att se vad alla gamla vänner håller på med". Kiss my ass! säger jag.

Jag är inte det minsta svartsjuk trots att jag vet att ni kommer att skriva det 10 gånger om men jag fattar inte meningen med att leta reda på sina gamla flörtar och knull. Den senaste han har addat är en tjej han inte har pratat med på minst 15 år, han hade ett ons med henne på ett bröllop typ 1992 eller nåt. Vad är meningen att prata med henne? Hon är gift med samma man sen länge och har barn, dessutom bor vi 3 timmars flyg från varandra så jag är inte rädd att dom ska ha en affär men jag fattar inte meningen med att adda gamla "vänner" som man inte skulle prata med eller leta efter om det inte var för FB.

Jag undrar hur många förhållanden som går åt helvete pga FB? Snacka om att göra det lätt att vänstra.

• Svar på tråden Jag hatar Facebook!!!
  • MrsDeepblue
    Anonym skrev 2009-05-25 13:21:48 följande:
    joorå..Visst är det svartsjuka..Det är jag helt säker på..Men all sån behöver inte vara negativ..Och all sån beror inte på dålig självkänsla.Finns ju undantag för allt. Men det vet vi ju alla vuxna.Och nu är det helt enkelt så det är för oss.Inte svårare än så.
    Sorry, men ditt försök till härskarteknik funkar inte på mig.

Svartsjuka är per definition irrationell. Sen kan du ha hemmasnickrade definitioner på saker om du vill, men i diskussion med andra är det bättre att hålla sig till gängse definitioner. Att ha obefogad oro för att en partner ska lämna en kan aldrig vara sunt. Det är hjärnspöken.

Sen kan man säkert intala sig att saker och ting är sunda, som en försvarsmekanism. Självinsikt är ju inte alla förunnat.
  • cc Kitty

Anonym (Så tycker jag.) skrev 2009-05-25 13:26:47 följande:

Alla har den inte. Jag är 22 men jag avskyr FB. Jag kommer aldrig att skaffa det. Helt meningslöst. Ja föredrar att träffa personer på riktigt och inte bara ha en "fajke"-vänskap.(Åh det är ju du som jag träffade sommaren 92 - vi måste vara bästisar så det är bäst att jag lägger dig i min lista) Folk som sitter inne med 200st vänner, hur många av dem är äkta liksom? Jag ser aldrig bakåt i tiden, jag ser alltid framåt.. därför gillar jag inte FB. Om det är meningen att man ska träffa en gammal bekant så lär man göra det... meningen är nog inte att man ska leta och rota i sitt förflutna..
    Jag har släkt, ex och vänner som bor för långt bort för att umgås regelbundet med på facebook, där inne kan man se varandras album och hänga med i vad som händer för stunden, facebook är toppen tycker jag.
  • Anonym (Så tycker jag.)

cc Kitty skrev 2009-05-25 13:32:38 följande:

Anonym (Så tycker jag.) skrev 2009-05-25 13:26:47 följande: Jag har släkt, ex och vänner som bor för långt bort för att umgås regelbundet med på facebook, där inne kan man se varandras album och hänga med i vad som händer för stunden, facebook är toppen tycker jag.
    Jodå. Jag har släkt och vänner i andra länder jag också. Men jag föredrar inte FB ändå. Jag använder mig av andra saker, skype tex är ett trevligt sätt att hålla kontakten, genom att prata med varandra osv.
  • Anonym
    MrsDeepblue skrev 2009-05-25 13:29:08 följande:
    Sorry, men ditt försök till härskarteknik funkar inte på mig. Svartsjuka är per definition irrationell. Sen kan du ha hemmasnickrade definitioner på saker om du vill, men i diskussion med andra är det bättre att hålla sig till gängse definitioner. Att ha obefogad oro för att en partner ska lämna en kan aldrig vara sunt. Det är hjärnspöken. Sen kan man säkert intala sig att saker och ting är sunda, som en försvarsmekanism. Självinsikt är ju inte alla förunnat.
    Absolut inte tal om härskarteknik. Enbart relevanta saker.

Du vet väl att man ska bilda en alldeles egen uppfattning, och det SÄGS att det inte lär vara hälsosamt att tycka som alla andra.
    Du vet, man kan ju inte alltid ha den uppfattningen du nämner "gängse definitioner".
    För en massa år sen, var "gängse definition" på mörkhyade människor samma sak som mindre värde,slav inga rättigheter, you name it..
    Näe det är inte hälsosamt. Och inte heller speciellt sunt var detta heller.
    Skaffa dig en egen uppfattning istället för att gå på "gängse definition".

Detta kan man spinna vidare på i det oändliga..Ta ex vis porrindustrin, finns de som "gängse definierar" att om man inte accepterar sin man/fru att titta på porr, har man dålig självkänsla, medans det i själva verket kan handla om brist på respekt, förnedring osv..

Det är ju helt personligt, och helt olika. Från var och en människoindivid.

Jag definierar inte på samma sätt som du gör. Jätteenkelt. Tur är det. Att vi alla tycker olika och samhället utvecklas!

Respektera det istället.
    Jag respekterar självklart din "gängse definition".
    Och jag är glad att vi är i ett sådant starkt samhälle där alla har rätt till sin uppfattning!

Helt underbart att leva i Sverige!

Mitt inlägg tidigare, var enbart menat som att det är ens handlingar som man kanske ska fokusera på. Och enligt min uppfattning, brist på respekt, från TS man.
    För TS är detta en väldigt viktig sak.
    Och det är INTE, enligt min uppfattning, FB´s "fel".
    Sen om man addar ex eller inte, det är ju som sagt, upp till var och en.
    Enligt min uppfattning.
  • Joual

Det är skillnad på att bilda sig en egen uppfattning i en fråga, och att försöka ändra innebörden i ett etablerat ord eller begrepp.

Såhär säger SAOB om svartsjuka:
    " (Svartsjuk) 1. i fråga om kärleks- l. vänskapsförhållande: som befinner sig l. brukar befinna sig i ett tillstånd av plågsam ängslan l. oro vanl. i förening med vrede l. hat l. vanmakt l. förtvivlan l. svårmod o. d. av fruktan för l. vid tanken l. misstanken att den person, vars kärlek (l. vänskap) man ensam vill äga, älskas av l. älskar ngn annan, varför den älskade (l. vännen) ofta misstänksamt bevakas; (sjukligt) vaksam"

Man kan naturligtvis göra egna definitioner, men det blir svårt att samtala då. För att citera Tage Danielsson:

"Nu är det klart att det är mest praktiskt att vi använder orden i den betydelse som vi har kommit överens om. Det blir så besvärligt annars, och man kan lätt bli missförstådd. Å andra sidan är naturligtvis ingen åtsagd att använda alla ord i överenskommen betydelse ? särskilt som ju varken du eller jag har fått vara med och bestämma från början att limpa ska heta limpa och krasse krasse. Du och jag kan ju till exempel komma överens om att kalla en tur- och returbiljett Stockholm?Malmö för en åtsittande aftonklänning med svarta tofsar. Men jag lovar dig att vi får ett helvete i biljettluckan på Centralen".

Anonym skrev 2009-05-25 14:26:33 följande:
    Absolut inte tal om härskarteknik. Enbart relevanta saker. Du vet väl att man ska bilda en alldeles egen uppfattning, och det SÄGS att det inte lär vara hälsosamt att tycka som alla andra.Du vet, man kan ju inte alltid ha den uppfattningen du nämner "gängse definitioner".
  • MrsDeepblue
    Absolut inte tal om härskarteknik. Enbart relevanta saker. Du vet väl att man ska bilda en alldeles egen uppfattning, och det SÄGS att det inte lär vara hälsosamt att tycka som alla andra.Du vet, man kan ju inte alltid ha den uppfattningen du nämner "gängse definitioner".För en massa år sen, var "gängse definition" på mörkhyade människor samma sak som mindre värde,slav inga rättigheter, you name it..Näe det är inte hälsosamt. Och inte heller speciellt sunt var detta heller.Skaffa dig en egen uppfattning istället för att gå på "gängse definition".Detta kan man spinna vidare på i det oändliga..Ta ex vis porrindustrin, finns de som "gängse definierar" att om man inte accepterar sin man/fru att titta på porr, har man dålig självkänsla, medans det i själva verket kan handla om brist på respekt, förnedring osv.. Det är ju helt personligt, och helt olika. Från var och en människoindivid.Jag definierar inte på samma sätt som du gör. Jätteenkelt. Tur är det. Att vi alla tycker olika och samhället utvecklas!Respektera det istället. Jag respekterar självklart din "gängse definition". Och jag är glad att vi är i ett sådant starkt samhälle där alla har rätt till sin uppfattning!Helt underbart att leva i Sverige!Mitt inlägg tidigare, var enbart menat som att det är ens handlingar som man kanske ska fokusera på. Och enligt min uppfattning, brist på respekt, från TS man. För TS är detta en väldigt viktig sak.Och det är INTE, enligt min uppfattning, FB´s "fel".Sen om man addar ex eller inte, det är ju som sagt, upp till var och en.Enligt min uppfattning.
    Det är skillnad på en vedertagen språklig definition och åsikter inom ett ämne. Porr är ju en viss sak, dvs skildring av personer som utför en sexuell handling, vad man tycker om att ens partner porrsurfar är en åsikt. Det finns ju alltid en bestämd språklig definition av ett ord. Därmed inte sagt att man kan tycka om saker som hör till området, vad som är rätt/fel osv. För mig handlar det inte om ifall det är rätt eller fel med svartsjuka, utan vad som definierar svartsjuka. Det gäller att hålla isär äpplen och päron.

Jag kan påstå att en apelsin är chockrosa, men det gör det inte mer rätt liksom.

Självklart får man ha olika åsikter om saker, annars vore det här ett skittrist diskussionsforum.
  • Anonym (va fn är detta??)

det finns ingen definitivt definition på att svartsjuka= dålig självkänsla.
    Jvla pretto..
    Inse för fn hur jvla korkad du låter..Låt för fn alla ha olika åsikter.
    Det är väl för fn det familjeliv är till för.
    Och till dig anonym.
    Tyck vad du vill.
    Bra att man tycker vad man själv tycker inte går i ledband!

• MrsDeepblue
    Mitt inlägg tidigare, var enbart menat som att det är ens handlingar som man kanske ska fokusera på. Och enligt min uppfattning, brist på respekt, från TS man. För TS är detta en väldigt viktig sak.Och det är INTE, enligt min uppfattning, FB´s "fel".Sen om man addar ex eller inte, det är ju som sagt, upp till var och en.Enligt min uppfattning.
    Glömde skriva i förra inlägget: om du kollar lite i min pres så kommer du att se att jag absolut inte tycker som alla andra...tvärtom så är mina livsval rätt så kontroversiella i mångas ögon.

För att vara lite on topic: om det nu är handlingarna som talar för hur man är - vad visar då att man addar nån på FB? För mig betyder det bara "tjena, dig känner ju jag sen tidigare". Det kan aldrig betyda "tjena, dig knullade jag för 15 år sen, därför vill jag absolut göra det igen". FB är ingen dejtingsida direkt, utan ett sätt att träffa på kompisar/vänner/ex och hålla lite kontakt. Och det har min man faktiskt inget att säga till om.
  • MrsDeepblue

Anonym (va fn är detta??) skrev 2009-05-25 15:21:38 följande:

det finns ingen definitivt definition på att svartsjuka= dålig självkänsla.Jvla pretto..Inse för fn hur jvla korkad du låter..Låt för fn alla ha olika åsikter.Det är väl för fn det familjeliv är till för.Och till dig anonym.Tyck vad du vill.Bra att man tycker vad man själv tycker inte går i ledband!
    sv.wikipedia.org/wiki/Svartsjuka

Det vi har skrivit är dessutom framför allt att svartsjuka inte är en sund känsla. Fortfarande handlar det om en språklig definition och inte en åsikt. Åsikter får man jättegärna ha, men man kan inte ändra språkliga definitioner hur som helst.

Som jag skrev till den andra som skriver anonymt här: jag är definitivt inte en person som tycker som andra, tvärtom. Dessutom är jag stark nog att stå för mina åsikter och inte skriva anonymt.
  • millipore

det finns ingen definitivt definition på att svartsjuka= dålig självkänsla.Jvla pretto..Inse för fn hur jvla korkad du låter..Låt för fn alla ha olika åsikter.Det är väl för fn det familjeliv är till för.Och till dig anonym.Tyck vad du vill.Bra att man tycker vad man själv tycker inte går i ledband!
    Vilket fantastiskt välformulerat inlägg!

Kan för övrigt endast instämma med Joual och DeepBlue, det underlättar betydligt att använda sig av de allmänt vedertagna definitionerna av ord som ska diskluteras. Annars blir det väldigt svårt att förstå varandra.
  • Anonym (va fn är detta??)

puss på er..ni är för goa som tycker åt andra

• Anonym

.Bra att man tycker vad man själv tycker inte går i ledband!
    Nää, ledbandet får den svarsjukes partner gå i tydligen
  • Anonym (lugn bara lugn!)

Har inte läst hela tråden, men alltså vad är grejen? Själv älskar jag Facebook men har all respekt för dom som inte gör det. Kan man inte bara låta det vara så? Dom som gillar Facebook använder det, dom som inte gör det använder det inte? Känns ganska logiskt.

Och det där med att hitta gamla kk:n eller vad det nu kan vara, spelar det nån roll? Hade dom velat inleda en ny relation hade dom ju gjort det utan att vara kompisar på Facebook! Nej, skärpning! Låt folk pyssla med det dom tycker är kul utan att kritsera det!

Svar på tråden Jag hatar Facebook!!!