• puss

amma 1-åring offentligt?

vad tycks om det då? att man sitter och ammar en ettåring på en parkbänk i stan, eller inne på ett café?

• Svar på tråden amma 1-åring offentligt?
  • Nanna 55
    Mynta skrev 2009-05-19 07:07:49 följande:
    [citat]
    Ja, ammande är helt naturligt. För små barn, barn som behöver modersmjölk/ersättning för att växa och må bra. En 1-åring behöver inte modermjölk/ersättning.

Säger du det? Vad bildar du ditt påstående på? Är komjölk bättre för människobarn? Jag blir så trött och beklämd av att höra sådan smörja som folk vräker ur sig utan att ha tagit reda på fakta. Det finns en mängd forskning som visar på att långtidsamning innebär endast fördelar för både mor och barn.

"Bröstmjölken är infektionsskyddande och fullt tillräcklig som vätska och näring i 4-6 månader och som bas upp till två år eller längre .Amningen har positiva hälsoeffekter på mamman (risken för b la bröstcancer, äggstockscancer och hjärt- och kärlsjukdomar minskar). Effekterna för barnet är många- amning minskar risk för allergier, infektioner och PSD. Den är även ekonomisk och miljövänlig." (ur Innocentideklarationen)
  • dosedumman86

Har inget emot ammandet alls.. Men för min egen del skulle och kommer jag aldrig amma så att andra kan se... Inte ens hemma hos en kompis lr liknande...

• Miss Cee
    puss skrev 2009-05-19 04:20:37 följande:
    vad tycks om det då? att man sitter och ammar en ettåring på en parkbänk i stan, eller inne på ett café?
    Eftersom jag inte gillar offentlig amning öht så spelar det mig ingen roll hur gammal barnet är.
  • Buster78

Kan säga så här: (har skrivet detta i en tidigare tråd) När min son åkte på förstoppning, så talade jag med läkare om, om det kunde va laktosintolerans. fick då svaret att han va för liten, för fram till 4½-5 år har barnen en enzym i kroppen som gör att barna klarar laktos, för att dom är anpassade till att ammas upp till just den åldern!

Min personliga åsikt är att JAG inte skulle amma mitt barn så länge över huvudtaget, men dom som vill amma sina barn så länge, varsegoda. men jag tycket att ni kan va diskreta, för vid 99 fall av 100 så äter barn vanlig mat vid 1 års ålder! då kan man spara ammningen tills man kommer hem och ge något annat när är ute och fikar eller sitter på en parkbänk! Har man inget med sig och inte är på ett fik kan det bli svårt men då kan man va diskret!

• THEA och Grodan

Borde vara fullständigt självklart att man kan amma sitt barn ofentligt.

Tilde 980430 och Alexander 070818 och nu satsar vi på en liten 2010
  • Melicca

Jag tycker att det är totalt fel att amma offentligt, hur gammalt barnet än är.
    När jag ammade min son gick jag alltid undan lite, för att han skulle få matro, det är väl en stund mellan mor och barn, då behöver väl inte "alla" vara med.

• lias

helt ok att amma offentligt. den som tycker det är stötande behöver inte titta. min åsikt iaf

• THEA och Grodan
    Melicca skrev 2009-05-19 15:02:05 följande:
    Jag tycker att det är totalt fel att amma offentligt, hur gammalt barnet än är. När jag ammade min son gick jag alltid undan lite, för att han skulle få matro, det är väl en stund mellan mor och barn, då behöver väl inte "alla" vara med.
    Fel?  Om du känner dig obekväm med att ge ditt barn mat så att andra ser tycker jag att det är helt okej. Men alla tycker inte som du och att säga att det är fel är helt befängt. Hur kan det vara fel att ge sitt barn mat?

Önskar att Sverige kunde införa en lag liknande den som finns i ett par andra länder som förbjuder någon att stoppa/säga till en ammande mamma. Sorgligt dock att det tydligen behövs
    Tilde 980430 och Alexander 070818 och nu satsar vi på en liten 2010
  • Lady Dahmer
    Jag ammar min ettåring offentligt. På fik, restauranger, lekparker, affärer... ja överallt där behovet kan tänkas uppstå.

Utan skam och utan att skyla mig.

Skulle aldrig falla mig in att låta puritaner påverka mig med sina åsikter.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
Svar på tråden amma 1-åring offentligt?