• puss

amma 1-åring offentligt?

vad tycks om det då? att man sitter och ammar en ettåring på en parkbänk i stan, eller inne på ett café?

• Svar på tråden amma 1-åring offentligt?
  • Lallamen

Måste säga att jag blir aningens förvånad. I den här tråden finns flera som uttrycker att det är opassande och lite äckligt att amma ett så stort barn eller att man alls ammar offentligt. Men ändå är det Behemot som får på pälsen fast att hon tycker att det okej både att amma offentligt och att amma stora barn.

Det enda hon önskar är att mamman försöker ge maten så diskret som möjligt. De flesta tycker det är lite ofint om någon kommer inglidande på restaurangen i bikini eller badbyxor - i vår kultur är det kutym att man skyler sig lite när man äter. Då har jag svårt att se det stötande i att man även önskar att den som ger sin bebis mat gör det lite snyggt (och ja, jag känner en underbar person som glatt knäppte upp hela blusen och tog av behån vid amning även mitt bland folk. Gillar henne skarpt men sådant kan leda till att andra känner sig obekväma)

• Behemot
    Lallamen skrev 2009-05-19 10:21:07 följande:
    Måste säga att jag blir aningens förvånad. I den här tråden finns flera som uttrycker att det är opassande och lite äckligt att amma ett så stort barn eller att man alls ammar offentligt. Men ändå är det Behemot som får på pälsen fast att hon tycker att det okej både att amma offentligt och att amma stora barn. Det enda hon önskar är att mamman försöker ge maten så diskret som möjligt. De flesta tycker det är lite ofint om någon kommer inglidande på restaurangen i bikini eller badbyxor - i vår kultur är det kutym att man skyler sig lite när man äter. Då har jag svårt att se det stötande i att man även önskar att den som ger sin bebis mat gör det lite snyggt (och ja, jag känner en underbar person som glatt knäppte upp hela blusen och tog av behån vid amning även mitt bland folk. Gillar henne skarpt men sådant kan leda till att andra känner sig obekväma)
    Tack
    De kan inte knäcka dig om du inte har en ryggrad
  • Fragaria
    Behemot skrev 2009-05-19 09:34:46 följande:
    Det är ingen fobi, jag är inte rädd för bröst. Självklart är bröst till för näring OCKSÅ, men en kroppsdel kan fylla flera funktioner, eller hör du till de som tycker att sex ENBART är till för att alstra barn? När man sitter på ett café i en storstad så tycker jag att man kan acceptera att vi inte är ett naturfolk här och därmed dölja brösten udner amningen.
    När det gäller sex och att koppla bröst till det är något som vi i den här kulturen vant oss med, och därför blir många illa berörda av att se bröst användas till ett barn att sörpla på, att det blivit fult att amma barn öppet, jag skulle nog själv reagera om en man sög på kvinnans bröst öppet men ett barn? men människor kan ändras med lite tillvänjning.

"Självklart är bröst till för näring OCKSÅ, men en kroppsdel kan fylla flera funktioner,"
    ja om nu bröst har flera funktioner borde man då inte kunna låta bli att referera till sex varje gång man ser ett ammande barn vid mammans bröst.

Om nu naturfolken kan se ammande barn och bröst som något man inte behöver blygas av och måste smussla med, så borde det inte vara omöjligt också för oss att lära .

JAAA det ÄR naturligt med ammande mödrar och nakna bröst, men vi är bara vana att se nakna bröst i andra sammanhang än just vad de är till för, så jag tycker att ju fler mödrar som gör det öppet dess fortare går det att vänja folk att acceptera.
    Kan det vara så att karlar då när de blivit vana att se ammande barn slutar att tända på bröst, att man i och med det tar ifrån dem något, bara en liten undrande reflektion ?

Förstår inte hur man kan tänka på sex eller koppla till det då man ser ett barn äta.
  • Lallamen
    Fragaria skrev 2009-05-19 11:14:36 följande:
    Om nu naturfolken kan se ammande barn och bröst som något man inte behöver blygas av och måste smussla med, så borde det inte vara omöjligt också för oss att lära .
    Min svåger och svägerska bodde under flera år bland ett naturfolk där det var självklart att gå med bara bröst. Det var även självklart för männen att ha ett penisfodral knutet runt höften med en tunn snodd...
  • Cicci88

Jag tycker ingen ska behöva skämmas över att amma sitt barn offentligt. Vad gör man som mamma om ens barn börjar tokskrika? Ska man bara se på för att vissa kanske inte gillar att se bröst? Dom som inte gillar det får väl titta åt ett annat håll då. Skriker mitt barn efter mat så är en generad preson det sista jag tar hänsyn till. Däremot kanske man kan ha en snuttefilt att täcka över när barnet ammas om man känner för det. Amning är det mest naturliga och finaste här i världen. Och alla ni som stör er på det,hur tror ni er mor matade er??Förstår bara inte hur man kan tycka illa om eller ens bli besvärad av det,hon blottar sig ju inte medvetet för att ni ska se hennes bröst. Men om ni väljer att titta så sluta klaga :)

• Babybalo

Har bara läst TS, men absolut! Jag ammar min ettåring offentligt. Är dock alltid diskret, men det var jag när han var en vecka också!

• Behemot
    Fragaria skrev 2009-05-19 11:14:36 följande:
    När det gäller sex och att koppla bröst till det är något som vi i den här kulturen vant oss med, och därför blir många illa berörda av att se bröst användas till ett barn att sörpla på, att det blivit fult att amma barn öppet, jag skulle nog själv reagera om en man sög på kvinnans bröst öppet men ett barn? men människor kan ändras med lite tillvänjning."Självklart är bröst till för näring OCKSÅ, men en kroppsdel kan fylla flera funktioner,"ja om nu bröst har flera funktioner borde man då inte kunna låta bli att referera till sex varje gång man ser ett ammande barn vid mammans bröst.
    Jag har överhuvudtaget inte nämnt ordet sex, det är du som har tolkat in det.
    De kan inte knäcka dig om du inte har en ryggrad
  • Babybalo
    stjärnströssel skrev 2009-05-19 07:39:27 följande:
    kanske är det så att dom blir gröna av avund av fina tuttar, o att man kan sitta o amma ute utan att bry sig...kanske skulle dom vilja ha den styrkan att inte bry sig...?kan gott o väl vara så
    Ligger nog en del i det, sorgligt nog...
  • CloudBerry the 1st

Jag tycker att det är fullkomligt normalt även om det tyvärr är ovanligt.

• Dripknot

Finns det något mer naturligt än en mamma som ammar sitt barn? Personligen tycker jag att det är helt okej och det är upp till var och en att hitta ett ett sätt som fungerar. Sen huruvida omvärlden gillar det eller ej är deras ensak.. Man kan inte anpassa sig efter alla andra jämt. Hur man än gör kommer vissa finna det störande/stötande/äckligt/motbjudande och sen har vi de som inte lägger nån större vikt vid det.

Skulle man jämt anpassa sig efter omgivningen och allas åsikter skulle man ju inte ens våga gå ut utanför dörren.

Svar på tråden amma 1-åring offentligt?