• Anonym (Anna)

Ni utan vänner - vad gör ni på midsommar?

Jag och min sambo har lite bekanta och så.. men inga direkta vänner att umgås med vid högtider eller ens att bjuda hem på lördagsmiddag..

Nu när midsommar närmar sig kommer helg-paniken som ett brev på posten. vad ska man hitta på utan vänner..

Ni som inte umgås så mycket med andra - vad ska ni hitta på i midsommaR?

• Svar på tråden Ni utan vänner - vad gör ni på midsommar?
  • Anonym
    Buttons skrev 2009-06-18 01:46:40 följande:
    Tänk så olika vi kan vara. Själv önskar jag att jag fick spendera midsommarafton själv med lite god mat ( =inte sill) och en bra film. Jag gillar inte traditioner av just den anledningen att många känner ett tvång om att det måste vara på ett visst sätt. Jag brukar, ve och fasa, inte heller gå på nyårsfesterom det inte handlar om riktigt nära vänner. Jag hellre ensam. Och nej, jag är inte en mystisk kuf, jag gillar bara inte den typen av tillfällen när man _måste_ har roligt om man inte vill framstå som en loser. Dessutom trivs jag väldigt bra i mitt eget sällskap.
    grejen är - i alla fall för mig - att ja, jag trivs bra att vara ensam också, men det är ju inte särskilt trevligt med PÅTVINGAD ensamhet, som det så lätt blir vid såna tillfällen. Det blir så smärtsamt tydligt hur få vänner jag har när jag aldrig blir inbjuden till något, och så... Självvald ensamhet är trevligt, påtvingad inte.
  • Buttons

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-18 01:50:31 följande:

Känner igen det där om att inte vilja känna ha-kultvånget. Det blir ju aldrig så strålande som man tänkt. Det vet jag ju. tror det är när man har känslan av att man faktiskt inte har något val än att inte gå på någon av dessa "storslagna" fester som det blir jobbigt.
    Jag vill minnas att det kändes viktigt att gå på den typen av fester när jag var (ganska så myc
  • anna klara

Men det beror ganska mycket på om man har små barn eller inte. Har man det kan man ju i princip alltid gå till nåt midsommarfirande med stånd, korv o bröd , lotterier o lite dansande runt stången,

det är ju lättare att gå på sånt om man har småbarn, man går ju kanske inte som vuxen dit, varesig själv eller med sambo.

Bor man i göteborg är ju liseberg, slottskogen jättebra. Bor man lite mer på landet finns det ju nästan alltid lite småfirande här o där...

• Buttons

Sorry, något hände där. Jag fortsätter:

...ket) yngre, så då var jag väldigt nöjd om jag blev bjuden trots att jag hade svintråkigt på själva festen sen. Och det är inte det att jag har problem att umgås med vänner på midsommar, nyår osv. men då vill jag just det, umgås. Ingen stor fest, inga måsten, ingenting. Ge mig en skål med popcorn och jag är nöjd.

M.a.o.; nästa år är alla som är sugna på popcorn välkomna hem till mig på midsommarafton, men förvänta er inte någon sill eller midsommarstång. Inga jävla små grodor så långt ögat kan se.

• Anonym (vet inte just)
    Buttons skrev 2009-06-18 01:58:23 följande:
    Sorry, något hände där. Jag fortsätter:...ket) yngre, så då var jag väldigt nöjd om jag blev bjuden trots att jag hade svintråkigt på själva festen sen. Och det är inte det att jag har problem att umgås med vänner på midsommar, nyår osv. men då vill jag just det, umgås. Ingen stor fest, inga måsten, ingenting. Ge mig en skål med popcorn och jag är nöjd. M.a.o.; nästa år är alla som är sugna på popcorn välkomna hem till mig på midsommarafton, men förvänta er inte någon sill eller midsommarstång. Inga jävla små grodor så långt ögat kan se.
    Det låter ju inte så dumt. Sill tycker jag förvisso om, men jag klarar mig utan de satans grodorna.
  • anna klara
    Buttons skrev 2009-06-18 01:46:40 följande:
    Tänk så olika vi kan vara. Själv önskar jag att jag fick spendera midsommarafton själv med lite god mat ( =inte sill) och en bra film. Jag gillar inte traditioner av just den anledningen att många känner ett tvång om att det måste vara på ett visst sätt. Jag brukar, ve och fasa, inte heller gå på nyårsfesterom det inte handlar om riktigt nära vänner. Jag hellre ensam. Och nej, jag är inte en mystisk kuf, jag gillar bara inte den typen av tillfällen när man _måste_ har roligt om man inte vill framstå som en loser. Dessutom trivs jag väldigt bra i mitt eget sällskap.
    Sån e jag med, jag har suttit själv när jag var singel, när ungarna var ute o busade.. Var ju tvungen att vara redo med hämtning..Suttit själv tom på julafton, när ungarna var hos sin pappa. Fast det sa jag inte till dom, då hade dom nog blivit ledsna....
  • Anonym (vet inte just)
    Anonym skrev 2009-06-18 01:59:06 följande:
    var bor alla ni som e ensamma?
    Jag (vi) bor utanför Stockholm
  • Anonym (ensam?)

De första tre åren var det jobbigt men numera väljer vi (jag o gubben) att vara själva.

Visst vi har alltid kunnat åka till släkten, både förr och nu, men vi trivs bäst ensamma. Då kan vi äta vad vi vill, gillar inte sill o sånt så varför betala till det (vilket man ju får göra om man går på en gemensam middag med släkten) och vi kan göra exakt vad vi själva vill utan att ta hänsyn till nån annan. Helt perfekt!

Jag kan sträcka mig till att träffa vänner mitt på dagen men inte mer, våra festdagar är över för många år sen.

VIsst hade jag varit själv, singel alltså, då hade det inte varit så roligt att sitta hemma utan vänner men samtidigt tror jag att ensamhet blir lite av vad man gör det till själv. Om det känns frivilligt (köp all mat du vill äta, gör exakt vad du vill göra under dagen) så blir det bra (eller i alla fall okej) men om man tänker på att man eg. skulle vilja vara med nån annan (och bara deppar ihop hela dagen) så mår man dåligt

Svar på tråden Ni utan vänner - vad gör ni på midsommar?