• Anonym (Anna)

Ni utan vänner - vad gör ni på midsommar?

Jag och min sambo har lite bekanta och så.. men inga direkta vänner att umgås med vid högtider eller ens att bjuda hem på lördagsmiddag..

Nu när midsommar närmar sig kommer helg-paniken som ett brev på posten. vad ska man hitta på utan vänner..

Ni som inte umgås så mycket med andra - vad ska ni hitta på i midsommaR?

• Svar på tråden Ni utan vänner - vad gör ni på midsommar?
  • Anonym (vet inte just)
    anna klara skrev 2009-06-18 02:03:00 följande:
    Sån e jag med, jag har suttit själv när jag var singel, när ungarna var ute o busade.. Var ju tvungen att vara redo med hämtning..Suttit själv tom på julafton, när ungarna var hos sin pappa. Fast det sa jag inte till dom, då hade dom nog blivit ledsna....
    Jag hade då blivit det om min mor hade varit ensam på jul. Jul känns större än midsommar, med alla förberedelser och jippon. Har jobbat i butik när jag var yngre (ung nu med, 27, men när jag var 16-17) och fick sådan ångest när folk kom in och köpte småpack av det andra köpte kilovis av. En clementin, minsta förpackningen köttbullar och en portion av butikens rödbetssallad. En liten PET med julmust och en chokladkaka. Jag tänker på dem ännu, och undrar hur de har det.
  • Anonym (vet inte just)
    Anonym (ensam?) skrev 2009-06-18 02:06:45 följande:
    De första tre åren var det jobbigt men numera väljer vi (jag o gubben) att vara själva. Visst vi har alltid kunnat åka till släkten, både förr och nu, men vi trivs bäst ensamma. Då kan vi äta vad vi vill, gillar inte sill o sånt så varför betala till det (vilket man ju får göra om man går på en gemensam middag med släkten) och vi kan göra exakt vad vi själva vill utan att ta hänsyn till nån annan. Helt perfekt!Jag kan sträcka mig till att träffa vänner mitt på dagen men inte mer, våra festdagar är över för många år sen.VIsst hade jag varit själv, singel alltså, då hade det inte varit så roligt att sitta hemma utan vänner men samtidigt tror jag att ensamhet blir lite av vad man gör det till själv. Om det känns frivilligt (köp all mat du vill äta, gör exakt vad du vill göra under dagen) så blir det bra (eller i alla fall okej) men om man tänker på att man eg. skulle vilja vara med nån annan (och bara deppar ihop hela dagen) så mår man dåligt
    Kanske är där jag har hakat upp mig. Jag skulle ju vilja ha som på andra högtider, men just runt midsommar är det inte så. Det får mig att tänka att jag kanske är mer utanför än jag tror under resten av året.
  • Anonym (V)

Oja jag känner igen mig så väl.
    Jag är väldigt social av mig och tycker inte om att inte ha någon att umgås med medans gubben min han tycker om att vara hemma.
    Han har öven svårt att förstå hur jag kan känna mig deppig dagar då människor samlas och umgås som tex midsommar, valborgs osv.
    Tycker samtidigt inte om "ha-kultvånget"
    men skulle gärna inom de närmsta åren bli bjuden eller ha någon att bjuda till tex midsommar firandet.

Men just denna midsommar är vi inte ensamma.
    Vi har besök av min mamma.

dock så passerar nog midsommar precis som alla andra andra dagar, med vanlig husmanskost och en bra film.

• anna klara

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-18 02:07:26 följande:

Jag hade då blivit det om min mor hade varit ensam på jul. Jul känns större än midsommar, med alla förberedelser och jippon. Har jobbat i butik när jag var yngre (ung nu med, 27, men när jag var 16-17) och fick sådan ångest när folk kom in och köpte småpack av det andra köpte kilovis av. En clementin, minsta förpackningen köttbullar och en portion av butikens rödbetssallad. En liten PET med julmust och en chokladkaka. Jag tänker på dem ännu, och undrar hur de har det.
    Åå nu fick jag dåligt samvete Fast mitt var självalt. Men usch va jobbigt att vara så ensam

Tycker verkligen synd om ensamna människor.....
  • Anonym (ensam?)

Vi väljer att vara hemma och ensamma under alla större högtider. Vi tycker det är så mycket trevligare att äta den mat VI vill, göra det VI vill under dagen/dagarna, titta på det VI vill på tv

istället för att
    betala pengar till mat vi inte gillar att äta
    jämka om vad man ska göra under dagen/dagarna
    bråka/kiva om vad som ska ses på tv:n på kvällen eller bråka/kiva om tv:n ens ska sättas på eller om man ska hitta på något annat (typ spela spel)

+ att vi garanterat slipper alla tendenser till släktgräl

Fast jag förstår vad du menar. Man tror man har vänner men när det väl kommer till kritan så sitter man där ändå ensam, ingen som vill bjuda hem en och det är inte så bra för självkänslan
    Men som sagt, vi har gjort det till ett eget val numera. Även om vi har personer vi kan fira med så väljer vi att inte göra det, för under åren då det inte var ett val så lärde vi oss hur mycket skönare det var

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-18 02:09:58 följande:

Kanske är där jag har hakat upp mig. Jag skulle ju vilja ha som på andra högtider, men just runt midsommar är det inte så. Det får mig att tänka att jag kanske är mer utanför än jag tror under resten av året.
  • Anonym (vet inte just)

V- jag skulle verkligen tycka om att fira midsommar på ett sätt som inte behövde innebära fylla (men om folk blir spontanberusade för att det är trevligt, och inte för att de hamstrat snaps och 7.0-öl i ett halvår är det bara härligt) och sedan tre månader inplanerat schema.

Förstår bara inte varför det måste vara samma gäng varje år! Känns som om man har missat några år då man bodde utomlands (eller vad det nu är) så har man ingen chans. Och inte kan man bjuda folk på något glas vin på uteplatsen heller, fullspäckat schema ska det vara!

Nä, jag kanske slänger ihop en stroganoff, tvättar i tvättstugan och struntar i alltihop.

• Anonym (vet inte just)
    anna klara skrev 2009-06-18 02:23:09 följande:
    Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-18 02:07:26 följande: Åå nu fick jag dåligt samvete Fast mitt var självalt. Men usch va jobbigt att vara så ensam Tycker verkligen synd om ensamna människor.....
    Jag med, det var hemskt. Mest äldre också, jag undrade just var deras släkt höll hus. Dessa härliga pensionärer som var så glada resten av året fick något dystert i blicken runt jul. Fy sjutton, jag minns att jag nästan grät en gång när favoritfarbrorn kom in och köpte så lite. Till jul köpte han två chokladkakor, och den ena var till mig, sa han, och lämnade den. Det öppnade verkligen ögonen för de äldre i min släkt, kan jag säga.

Tur att din julensamhet var självvald, kan tänka mig att det kan vara riktigt mysigt om man vill själv.
  • anna klara

Sen är det ju det här med supandet oxå, Jag fixar verkligen inte fulla människor. Gahhh, va trött ja blir.

Får väl se hur det går imon, det blir en utmaning för min sambo. Han dricker vääldigt sällan, han tål typ ingenting.

Han kan ta 2 öl och jag både hör o ser att han e full, säger samma sak 9 gånger, och hör inte ett ord vad jag säger. Grrrrr

Jag sa till honom att om han blir full imon så åker jag hem... Skiter faktiskt om det är midsommar.. Han har redan förstört många fester o sammankomster för mej, så

så får det bli....

• Lantismamman75an

Jag skall sova bort halva dagen eftersom jag jobbat natt. Sen skall jag vara hemma med man och barn och äta en mysig middag. Det är allt.

Svar på tråden Ni utan vänner - vad gör ni på midsommar?