• Anonym (Anna)

Ni utan vänner - vad gör ni på midsommar?

Jag och min sambo har lite bekanta och så.. men inga direkta vänner att umgås med vid högtider eller ens att bjuda hem på lördagsmiddag..

Nu när midsommar närmar sig kommer helg-paniken som ett brev på posten. vad ska man hitta på utan vänner..

Ni som inte umgås så mycket med andra - vad ska ni hitta på i midsommaR?

• Svar på tråden Ni utan vänner - vad gör ni på midsommar?
  • anna klara

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-22 00:31:31 följande:

Du har ju helt rätt i det du säger om att det inte hade hänt utan alkohol. För en del slår det ju slint! Samtidigt instämmer jag i att din sambo är vuxen, och kan ta ansvar för sina egna handlingar. Och jag gillar själv att dela en flaska vin med någon vän eller min sambo, men jag vet också att det inte bör bli så värst mycket än så, eftersom jag inte gillar att förlora kontrollen. Hur mådde han på midsommardagen då? Hade han mycket ångest?
    Han brukar inte komma ihåg allt, så jag får berätta...men ja , han har ångest och ångrar sig, varje gång....

Det är ingen annan som märker att han e full, bara jag...
  • Anova

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-22 00:24:32 följande:

Näe, vet du, det var riktigt mysigt. Jag tror nog att det kan bli en favorit i repris för vår del. Lite festligare än en vanlig fredag, men inte så himla mycket mer. Vi jobbar och pluggar, och har gått igenom en del under våren, så det var skönt att få bara rå om varandra. OM vi får barn någongång kan jag nog tänka mig att bjuda släkten. Men jag var rätt nöjd med att slippa stora fester.
    Precis, det är ju så egentligen alla högtider bör vara.. Lugn, utan stress och man har tid att prata och rå om varandra riktigt ordentligt..
    Tycker aboslut att detta kan bli en favvo i repris... Vår tradition är att grilla tillsammans med min sambos bror, sen ser vi på film tillsammans.. Det har vi gjort i många år nu och vi har alltid lika trevligt. :)
  • Anonym (vet inte just)
    anna klara skrev 2009-06-22 00:34:43 följande:
    Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-22 00:31:31 följande: Han brukar inte komma ihåg allt, så jag får berätta...men ja , han har ångest och ångrar sig, varje gång....Det är ingen annan som märker att han e full, bara jag...
    Jotack, känner igen det där. Dock inte min sambo eller något ex, utan att nära vän som jag delade studentlägenhet med ett tag för några år sedan. Hon kunde hålla en helt nykter fasad, men så plötsligt började det halgla "skämt" om andra människor, trots att hon varken sluddrade, vinglade eller verkade allmänt berusad. Vi pratade om det, och efter ett par månader, efter att hon flyttat ut, sa hon att hon var glad att hon tålde så lite. Båda hennes föräldrar var alkoholister, och hon var glad att hon inte kunde häva i sig som de gjorde. Hon visste om att hon blev väldigt onykter, men kunde inte riktigt kontrollera det. Nu är hon helnykterist.
  • Anonym (vet inte just)
    Anova skrev 2009-06-22 00:40:09 följande:
    Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-22 00:24:32 följande: Precis, det är ju så egentligen alla högtider bör vara.. Lugn, utan stress och man har tid att prata och rå om varandra riktigt ordentligt.. Tycker aboslut att detta kan bli en favvo i repris... Vår tradition är att grilla tillsammans med min sambos bror, sen ser vi på film tillsammans.. Det har vi gjort i många år nu och vi har alltid lika trevligt. :)
    Nu blev det ju bara vi i år, men jag vette sjutton. Kanske att jag frågar mor min om hon vill komma ner nästa år. Vi sköt fram fåtöljen, lade fötterna på den och njöt av att det dunkade i dem efter en upptäcktsfärd i skogen nära vårt nya hus. Förhoppningsvis har vi en bebis eller en liten i magen nästa år. Nu har vi haft tid att prata ut, och gud vet att det behövdes. Att jag hade sådan panik innan, när det blev så avslappnat och fint. Nä gubevars, hoppas att jag har ryggrad nog att inte känna ångest nästa år.
  • Anova

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-22 00:46:25 följande:

Nu blev det ju bara vi i år, men jag vette sjutton. Kanske att jag frågar mor min om hon vill komma ner nästa år. Vi sköt fram fåtöljen, lade fötterna på den och njöt av att det dunkade i dem efter en upptäcktsfärd i skogen nära vårt nya hus. Förhoppningsvis har vi en bebis eller en liten i magen nästa år. Nu har vi haft tid att prata ut, och gud vet att det behövdes. Att jag hade sådan panik innan, när det blev så avslappnat och fint. Nä gubevars, hoppas att jag har ryggrad nog att inte känna ångest nästa år.
    det finns ingen anledning att känna ångest.. Tid att umgås på tu man hand behöver alla :) Se det positivt..
  • anna klara

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-22 00:41:08 följande:

Jotack, känner igen det där. Dock inte min sambo eller något ex, utan att nära vän som jag delade studentlägenhet med ett tag för några år sedan. Hon kunde hålla en helt nykter fasad, men så plötsligt började det halgla "skämt" om andra människor, trots att hon varken sluddrade, vinglade eller verkade allmänt berusad. Vi pratade om det, och efter ett par månader, efter att hon flyttat ut, sa hon att hon var glad att hon tålde så lite. Båda hennes föräldrar var alkoholister, och hon var glad att hon inte kunde häva i sig som de gjorde. Hon visste om att hon blev väldigt onykter, men kunde inte riktigt kontrollera det. Nu är hon helnykterist.
    A jag tror nog han får välja den linjen oxå.. sen vet jag att han kan ta 2 groggar om vi tex e själva hemma, och blir inte alls likadan.

Bara när någon annan är med...
  • Smålandstjej 85

Var i stugan och firade med killens mormor, morfar, pappa och syskon plus 2 till... Vi hade velst hitt på nått annat men utan vänner fick de bli detta

• Anonym (22122)

jag och min son firade ensamna i lugn och ro kollade på film umgicks åt en massa god mat och käkade massor med jordgubbar och sen gick vi o la oss tidigt

visst hade det vart kul o fira den med goda vänner men det finns inga tyvär jag är inget bra på vänskap
    men jag är glad att jag har min son o fira med

• mystisk89

Hejhej, jag och min sambo satt hos hans föräldrar och käkade gott och grejja :)
    Trevligt trevligt :) Vi har lite samma problems som ni har, faktiskt !
    hm, "/ Kram :)

• Anonym (vet inte just)
    anna klara skrev 2009-06-22 00:56:32 följande:
    Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-22 00:41:08 följande: A jag tror nog han får välja den linjen oxå.. sen vet jag att han kan ta 2 groggar om vi tex e själva hemma, och blir inte alls likadan.Bara när någon annan är med...
    Sällskapet spelar nog in en hel del. Jag har själv blivit pseudofull någon gång, utan att själv ta en drink. Då har andra runt omkring mig gjort det. Men snarare så att jag blivit uppsluppen och dansat/sjungit fast jag kanske inte var på humör från början. Tids nog kommer han nog på det själv.
    Från en sak till en annan - dina barn som var på ölandscampingen, hur tog dem det som hände? Det måste ju kännas fruktansvärt!!
  • anna klara

Oj gick inte att citera. Jo man kan lätt dras med, o känna sig mr berusad än vad man är. Men på honom ser jag efter typ 2 öl, o ber honom att inte dricka mer....

Alltså min stora dotter, som inte bor hemma, hon har egen lägenhet, har jag inte pratat med, bara på msn,

och den andra dottern kom hem igår kväll, käka o la sig. Sen drog hon i morse igen, så vi har inte hunnit prata så mycke än heller.

Men va mycke konstigheter det händer, en hade bajsat brevid hennes bil, en gick in o la sig i hennes bil?!?!?! en rymling från fyllecellen hade rymt, o stod o käka deras 2 dagar gamla potatis sallad, så plisen kom o hämta honom......

Men dom "såg" ju inget, bara en massa folk på stranden, där det hände , men inga knivar eller så. Men det stod ju skyltar och så sen om vad som hade hänt.

Men dom MÅSTE ju få tag på den jäveln som gjorde det, måste ju funnits MASSA vittnen. A fy va hemskt. Tänk o inte få hem sin unge efter en midsommar...

• Anonym (lilja)

Har bara läst TS och känner igen mig så väl. Vi har väldigt få vänner/bekanta men man kan ju inte direkt trolla fram nya vänskaper. Nån som har något tips?

Midsommar firade vi själva. Jag, min sambo och vår dotter. Vi försökte intala oss att det var så mysigt att "för en gångs skull ta det lugnt" när vi båda innerst inne var deprimerade över att vara så ensamma. Vi hade mer än gärna bjudit in någon på midsommar, om man ändå hade haft nån...

Svar på tråden Ni utan vänner - vad gör ni på midsommar?