Gummsan82 skrev 2009-07-21 16:48:52 följande:
Ari Gold skrev 2009-07-21 16:35:31 följande: Vad är skillnaden på råvitt och kalkvitt? Stor?Förresten... den där "housekeeper´s"-lådan du har i dinn blogg, var har du hittat den? Och den billigare varianten som jag förmodar finns på Rusta (usta i bloggen ) hur ser den ut? Och pris?
Inte jättestor skillnad men det är ju hela charmen med vitt... så många skiftningar i en och samma färg, och så olika uttryck!
Den obrutna vita fick alla gamla vita detaljer i rummet att se smutsiga ut. Svår nyans att jobba med i ett gammalt hus. I rummet finns både murstock och gamla vitmålade takplankor samt fönsterfoder mm. i vitt. Dessa har väl dels inte varit kritvita från början och dels gulnat med tiden så det blev INTE snyggt mot det råvita.
Provade bara på en liten bit innan jag insåg min miss. Men tyckte ändå att det var smått pinsamt att jag inte insett från bärjan att det skulle bli så.
Är bildlärare i grunden och "bör" ha bra koll på färger och hur de påverkar varandra.
Den kalkvita gick mer åt gult och skär sig inte mot detaljerna på samma sätt men uppfattas fortfarande som helt vit på väggen.