• M  i  a

Vitt lantliv - del 3

Här diskuterar vi vårt favoritämne inredning och visar inspirerande bilder från våra egna hem. Vi ber varann om tips och råd samt umgås! Vi älskar det vita men blandar även upp den ibland med pastell á la Leila till vår och sommar och lite andra färger till övriga årstider exempelvis brunt till hösten och rött till jul. Vår röda tråd är vit men inreder lite olika, såsom lantligt, New England, Manhattan/Upper East och blandar gammalt, nytt, nött, loppis och dyrt.

Välkommen
  • Svar på tråden Vitt lantliv - del 3
  • Gummsan82

Ari Gold skrev 2009-07-21 17:20:58 följande:

Rusta-lådan tror jag finns på bild i Peaks blogg bla. Sök på Rusta housekeeperts box annars så får du upp massor av bloggresultat. Verkar vara en poppis pryl!Tror den på Rusta kostade under 150 och den jag köpte kostade 250 på halva priset.
    Har sökt på hemsidan men hittar inget. Får väl kolla nästa gång jag är i närheten av ett varuhus.
  • M  i  a

Fine, slå ihop trådarna då. Gör vad ni vill.

• SophiaG

Hej tjejer!

Slänger in en liten fråga så får nån svara om lust finnes.

Håller på och målar om massa dörrar här hemma, de är målade innan i nån gul-trä-aktig färg. Vill ha dem vita, har målat en med färg från Flügger. Först grundfärg och sen halvblank över det, snickerifärg. Blir väl ok resultat men lite flammigt, svårt att måla då det är spegeldörrar.

Någon som har tips på bra och prisvärd färg för detta ändamål?

• Videli
    SophiaG skrev 2009-07-21 20:45:17 följande:
    Hej tjejer!Slänger in en liten fråga så får nån svara om lust finnes.Håller på och målar om massa dörrar här hemma, de är målade innan i nån gul-trä-aktig färg. Vill ha dem vita, har målat en med färg från Flügger. Först grundfärg och sen halvblank över det, snickerifärg. Blir väl ok resultat men lite flammigt, svårt att måla då det är spegeldörrar. Någon som har tips på bra och prisvärd färg för detta ändamål?
    Linoljefärg, blir jättefint.

Men det beror ju lite på om du har målat med fluggers vattenbaserade? Du kan nämligen inte måla oljefärg på vattenbaserad färg, men däremot tvärtom!
  • SophiaG
    Videli skrev 2009-07-21 20:49:33 följande:
    Linoljefärg, blir jättefint.Men det beror ju lite på om du har målat med fluggers vattenbaserade? Du kan nämligen inte måla oljefärg på vattenbaserad färg, men däremot tvärtom!
    Jag har använt vattenbaserad nu ja.

Ska iväg och köpa mer färg imorgon tänkte jag så jag kan ju byta till vad som helst egentligen.

Vad innebär linoljefärg då?
  • Videli
    SophiaG skrev 2009-07-21 21:02:38 följande:
    Jag har använt vattenbaserad nu ja. Ska iväg och köpa mer färg imorgon tänkte jag så jag kan ju byta till vad som helst egentligen.Vad innebär linoljefärg då?
    På vilket sätt blir det flammigt? Hur mkt förarbeta gjorde du? Grundade du med häftgrund eller vanlig grundfärg?

Troligen måste du slipa ner fägen och sen gå över till någon annan. Du kan ju alltid kolla med Colorama dom har ju flera märken.

Linoljefärg en en oljebaserad färg som man målade mkt med förr i tiden. Går att måla på att untan förbehandling, tyvärr då inte vattenbaserad färg.
    Blir otroligt fint, nackdelen är att det är lååång torktid.
  • Camilla R
    Gummsan82 skrev 2009-07-21 15:14:09 följande:
    Camilla R skrev 2009-07-21 14:23:19 följande:
    Har gjort "orginalrecetet" och det är lätt och smarrigt. Borde bli gott med bär.
    Ja, det funkar bra, det gjorde vi förra gången. Man måste dock ha potatismjöl (eller majzena hade vi) för att binda vätskan. Men det blir jättegott!
Svar på tråden Vitt lantliv - del 3