• Anonym (mamma)

min 12-åring rakar underlivet.....

Nu behöver jag verkligen råd.

Jag har en 12-årig dotter som jag misstänker rakar sig i underlivet.
    Hon fick könshår när hon var 10 år och hon har som 12-åring ganska mkt hår. Men häromdagen så såg jag en skymt av hennes underliv när hon var på toa...allt gick så snabbt men tyckte att de var rakat där...
    Det är ju inte så att man står och glor på sina barns kön när de börjar bli tonåringar....men när jag sedan såg att rakhyveln som min man använder låg i duschen efter att hon duschat så tror jag nog att hon gör det....

Men jag vet inte hur jag ska göra....tycker inte att det är bra att min 12-åring rakar sig där....men tänk om jag har fel....

Det är ju väldigt hemskt av mig som mamma att fråga en sådan sak om hon inte gör det...och om hon gör det är det ju privat...men snälla hjälp mig med råd.....

• Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....
  • Anonym

Se till att hon får en egen rakhyvel. Sen skulle jag be min man byta rakblad Mysigt att använda samma rakhyvel till ansiktet som dottern hade mellan benen...

• BlommyNess12

Jag började raka mig i den åldern, jag tyckte det var obekvämt med allt hår och man såg inte ut som alla andra i klassen (som inte hade fått hår) jag tordes inte byta om på gympan eller ens vara med innan jag började raka könshåret och under armarna för jag var rädd att någon skulle se det.

Hon har nog sina skäl, jag tycker du ska köpa en bra rakhyvel till henne och förklara hur man rakar sig för att du tycker att hon "säkert vill raka sig under armarna snart, det burkar kännas fräschare" eller nån annan snygg täckmantel

• Anonym
    BlommyNess12 skrev 2009-06-16 23:15:14 följande:
    Jag började raka mig i den åldern, jag tyckte det var obekvämt med allt hår och man såg inte ut som alla andra i klassen (som inte hade fått hår) jag tordes inte byta om på gympan eller ens vara med innan jag började raka könshåret och under armarna för jag var rädd att någon skulle se det. Hon har nog sina skäl, jag tycker du ska köpa en bra rakhyvel till henne och förklara hur man rakar sig för att du tycker att hon "säkert vill raka sig under armarna snart, det burkar kännas fräschare" eller nån annan snygg täckmantel
    Instämmer, fast tycker verkligen inte att mamman ska säga något om huruvida det känns fräschare eller inte med hår. Det är helt upp till dottern.
  • BlommyNess12
    Anonym skrev 2009-06-16 23:17:51 följande:
    Instämmer, fast tycker verkligen inte att mamman ska säga något om huruvida det känns fräschare eller inte med hår. Det är helt upp till dottern.
    Ja, men hon kan väl säga att det är lite lättare att använda deostick om man rakar sig under armarna, fast att det är lika enkelt att använda deospray om hon vill det då.. Eller nåt annat liknande..
  • Henrik33
    Anonym skrev 2009-06-16 23:17:51 följande:
    Fast det är ju fräschare...
  • BlommyNess12

"lika enkelt att använda deospray om hon inte rakar sig" ska det stå

• Mieria
    Henrik33 skrev 2009-06-16 23:19:58 följande:
    Fast det är ju fräschare...
    Faktiskt inte om man ska vara jäkligt krass.
  • malinagirl

Jag är glad att min dotter och jag kan prata med varandra om allt Hon är 12 år och har fått lite fjun under armarna hon ville raka bort det och frågade vad jag tyckte...givetvis fick hon inte det ännu. Hon får vänta ett tag till. Hon väntar på att det ska växa på underlivet oxå...det är några i klassen som har det.

• Agapi

Jag tycker inte du ska prata med henne alls. Enligt mej är de helt hennes eget beslut och inget föräldrar ska lägga sej i överhuvudtaget. Att säga att hon inte får raka (vilket inte just ts sagt att hon ska) är enligt mej att verkligen gå över gränsen för vad föräldrar ska "få" styra över och inte, oavsätt ålder.

Personligen började jag raka mej så fort jag fick hår (vid trettonårs ålder) och var då ensam i klassen om att göra de.

• Anonym

Du behöver ju inte ta upp med dottern att hon rakar sig där nere men du kan ju ta upp rakning i övrigt. Kan ju vara bra med tanke på att det är lättare att få svamp i underlivet med rakat och tighta kläder. Berätta hur svamp fungerar. Kan hon raka sig där kan hon gott höra vilka problem som kan komma och vara uppmärksam på.

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....